منو
logo2

آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند

در آپارتمان ‌های با تعداد واحد زیاد و مجتمع های مسکونی همیشه شاهد این موضوع بوده‌ایم که برخی از واحدها شارژ معوقه دارند و در پرداخت بدهی خود سهل‌ انگاری می‌کنند. در مقابل این مشکل گاهی دیده می‌شود که مدیر ساختمان اقدام به قطع آسانسور و انشعابات واحد بدهکار می‌کند. آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند این پرسشی است که در این مقاله به دنبال پاسخ به آن هستیم.

در آپارتمان ‌های با تعداد واحد زیاد و مجتمع های مسکونی همیشه شاهد این موضوع بوده‌ایم که برخی از واحدها شارژ معوقه دارند و در پرداخت بدهی خود سهل‌ انگاری می‌کنند. در مقابل این مشکل گاهی دیده می‌شود که مدیر ساختمان اقدام به قطع آسانسور و انشعابات واحد بدهکار می‌کند. آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند این پرسشی است که در این مقاله به دنبال پاسخ به آن هستیم.

مدیر ساختمان کیست و چه وظایفی دارد؟

امروزه با گسترش ساخت و سازهای گوناگون و زندگی آپارتمان نشینی مردم با چالش‌های مختلفی روبه رو شده‌اند، یکی از همین چالش‌ها اختلافات جمعی و شخصی میان ساکنین یک ساختمان است‌.

همین مسئله باعث شد تا یکسری قوانین به وسیله‌ قانون‌گذار به تصویب برسد و مسئولیت جدیدی با عنوان مدیر ساختمان به وجود آید. باید بپذیریم زندگی جمعی بدون چالش غیرممکن است، پس انتخاب مدیر ساختمان لایق، یکی از راه‌های مقابله با این چالش‌‌ها می‌باشد.

مدیر ساختمان مسئول حفظ و اداره ساختمان و اجرای تصمیماتی است که مجمع عمومی مالکان می‌گیرد. وکیل پاکدشت می‌گوید نظارت بر اجرای قوانین آپارتمان ‌نشینی و حل و فصل مشکلات آپارتمان نشینی ساکنان از وظایفی است که مدیر ساختمان باید در جهت رفاه حال ساکنان به انجام برساند.

مدیر ساختمان باید تمامی قسمت‌هایی که نیاز به نگهداری دارند رسیدگی کرده و به هر کدام نظارت داشته باشند. وکیل تهران ادامه می‌دهد از جمله این بخش‌ها می‌توان به برق ساختمان، وضعیت درها و پنجره‌ها، سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان، ایمنی و حفاظت از حریق، بازرسی از پشت بام و ایزوگام ساختمان، بیمه آتش سوزی، برسی آسانسور و.. اشاره کرد.

آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند

اختیارات مدیر ساختمان در آپارتمان

زندگی آپارتمان نشینی در جوامع کنونی رو به افزایش است و افرادی با فرهنگ های متفاوت در ساختمان های چند طبقه سکونت دارند. یکی از موارد مهم در آپارتمان نشینی، انتخاب مدیر ساختمان و بررسی اختیارات وی می‌باشد.

فردی که مسئولیت مدیریت آپارتمان را بر عهده گرفته است باید از یک سری اختیارات برخوردار باشد. وکیل لواسان بیان می‌کند حدود اختیارات فردی که مدیر یک آپارتمان است نیز در قانون تملک آپارتمان‌ها مشخص می‌شود اما اینکه مدیر ساختمان چه اختیاراتی دارد تا بتواند مجموعه را بهتر مدیریت کند همیشه جای سوال دارد.

به صورت کلی انجام بازرسی به موقع ساختمان و تهیه گزارش، تهیه و نظارت بر بودجه تعمیر و نگهداری، گرفتن مبلغ شارژ از ساکنین و پرداخت هزینه ها، تهیه و اجرای دستورالعمل‌ ها، رسیدگی به اختلافات و شکایات ساکنین، کسب اطمینان از تطابق تاسیسات با قوانین و شیوه نامه‌های ساختمانی، ممانعت از ارائه خدمات به مالکین بدهکار و.. از جمله اختیارات مدیر ساختمان در آپارتمان می‌باشد.

اقداماتی مانند وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور و نگهداری و تعمیر آن، بیمه ی آتش سوزی و نصب دوربین مدار بسته از حدود اختیارات مدیر ساختمان مسکونی است و او به عنوان نماینده ساکنین می‌تواند درباره آن‌ها تصمیم گیری کند.

آیا مدیر ساختمان موظف به بیمه کردن ساختمان است؟

اگر در یک مجتمع مسکونی زندگی می‌کنید، یا اگر به عنوان مدیر ساختمان انتخاب شده‌اید، باید با قوانین مربوط به آن آشنا باشید. وکیل اسلامشهر اشاره می‌کند تمام مالکین یک آپارتمان مسئول بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی هستند، اما اگر برای ساختمان مدیر تعیین شده باشد این وظیفه بر عهده مدیر ساختمان است

بر اساس قانون یکی از مهمترین وظایف مدیر مجتمع مسکونی این است که ساختمان را در برابر حوادث بیمه کند. وکیل شهریار می‌گوید تمامی آپارتمان‌‌ها، اعم از مسکونی، اداری، تجاری و.. باید دارای بیمه آتش سوزی باشند تا در صورت وقوع حادثه ساکنین تحت پوشش بیمه قرار گرفته و آسیب های مالی به حداقل برسد.

موسسه حقوقی زعفری با همکاری وکلای حقوقی آمادگی لازم را برای ارائه مشاوره حقوقی در خصوص اینکه آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند و سایر دعاوی حقوقی دارا می‌باشد.

با توجه به قانون تملک آپارتمان ها مدیر ساختمان مکلف است تمام ساختمان را به عنوان بنای واحد تحت پوشش بیمه آتش سوزی در بیاورد و مسئولیت هرگونه آتش سوزی در ساختمان به عهده مدیر و یا هیات مدیره ساختمان است پس نتیجه می گیریم بیمه آتش سوزی آپارتمان ها اجباری می‌باشد.

آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند

آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند

آسانسور یکی از مهمترین تجهیزات به کار رفته در ساختمان است که ایجاد اختلال در عملکرد صحیح آن می‌تواند جان چندین انسان را به خطر اندازد. وکیل ورامین ادامه می‌دهد به همین دلیل، توجه به ایمنی و نحوه عملکرد آن بسیار دارای اهمیت است. در حقیقت قطع آسانسور توسط مدیر ساختمان تنها در دو صورت امکان پذیر است.

۱_ هنگامی که ساکنین حق شارژ خود را پرداخت نکنند.

یکی از قوانین آپارتمان نشینی پرداخت شارژ ساختمان است و هر یک از ساکنین وظیفه دارند تا شارژ ساختمان که شامل هزینه‌های جانبی است را سر موقع پرداخت کنند. به گفته وکیل شهرری در صورتی که ساکنی از ساختمان حق شارژ خود را پرداخت نکند، مدیر ساختمان با تنظیم اظهارنامه و ابلاغ آن از طریق مراجع قانونی به فرد بدهکار مراتب را به وی اطلاع می‌دهد.

سپس اگر واحد بدهکار ظرف ۱۰ روز شارژ معوقه خود را پرداخت نکرد، هیات مدیره ساختمان می‌تواند از او در مراجع قانونی طرح دعوی نموده و دادگاه وظیفه دارد که در اسرع وقت به این پرونده رسیدگی کند. در رابطه با اینکه آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند. وکیل بومهن می‌گوید تا پرداخت حق شارژ توسط واحد بدهکار، مدیر ساختمان اختیار قطع خدمات مشترک مجتمع من جمله آسانسور را خواهد داشت. پس با توجه به اهمیت این مورد که آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند مشاوره با یک وکیل حقوقی بسیار راهگشا است.

۲_ امنیت ساکنین هنگام استفاده از آسانسور در خطر باشد.

نصب و نگهداری آسانسور استاندارد های ایمنی خاص خود را دارد که باید به طور مداوم و با دقت تمام چک شوند. وکیل شمیرانات بیان می‌کند هنگامی که آسانسور نصب، آزمایش و راه اندازی شد، مدیر ساختمان دارای تعهدات قانونی مرتبط با تعمیر و نگهداری آسانسور است که بر ایمنی و مسئولیت قانونی تأثیر می‌گذارد.

گاهی پرسیده می‌شود که آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند در پاسخ وکیل رودهن می‌گوید هنگامی که مدیر ساختمان متوجه عملکرد غیر طبیعی آسانسور شود می‌تواند بلافاصله آسانسور را به جهت حفظ سلامت ساکنین قطع کند.

اگر چنانچه در مورد اینکه آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند و یا مقررات مربوط به آن سوال یا ابهامی دارید؛ می‌توانید از وکیل حقوقی متخصص در موسسه حقوقی زعفری رحقی مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند

جمع بندی

همانطوری که گفته شد مدیر ساختمان اختیارات و وظایفی دارد که در قبال ساختمان باید انجام دهد. این اختیارات باعث می‌شود تا بتواند در صورت بروز مشکل به فکر راه حل بیوفتد. وکیل ملکی پا‌کدشت می‌گوید در واقع مدیر ساختمان نقش بسیار مهمی در نظم بخشیدن به امور ساختمان و اجرای قوانین دارد؛ بی شک انتخاب فردی به عنوان نماینده ساختمان از طرف سایر مالکین می‌تواند بسیاری از اختلافات و مشکلات آپارتمان نشینی را به وسیله راهکارهای قانونی حل و فصل نماید.

در این مطلب به یکی دیگر از پرسش‌های رایج در خصوص اینکه آیا مدیر ساختمان میتواند آسانسور را قطع کند پرداختیم. اگرچه در حال حاضر آپارتمان نشینی بیش از پیش افزایش یافته است، اما اشخاص نسبت به قوانین مرتبط با آن آگاهی لازم را ندارند و این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است. وکیل دماوند همچنین می‌گوید برای آشنایی بیشتر در رابطه با اینکه آیا مدیر ساختمان می‌تواند آسانسور را قطع کند؟ می‌توانید از وکیل حقوقی در موسسه حقوقی زعفری رحقی مشاوره حقوقی تخصصی دریافت نمایید.

نویسنده: محمدصادق محمدی ارجمند، کارشناس حقوق

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می‌تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه‌ای از وکلای حرفه‌ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.