منو
logo2

قانون چک صیادی

چک یکی از اسناد تجاری است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه فرد خود در میان تجار و کسبه از محبوبیت بالایی برخوردار است. وکیل حقوقی اشاره می‌کند چک صیادی یکی از انواع جدید چک است که از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ براساس ضوابط قانون چک صیادی جایگزین چک‌های پیشین شده‌است. این وکیل حقوقی ادامه می‌دهد مطابق قانون چک صیادی تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی و از طریق سامانه صدور یکپارچه دسته چک اختصار سامانه صیاد صادر می‌شود.

قانون چک صیادی چیست؟

چک یکی از اسناد تجاری است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه فرد خود در میان تجار و کسبه از محبوبیت بالایی برخوردار است. وکیل حقوقی پاکدشت اشاره می‌کند چک صیادی یکی از انواع جدید چک است که از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ براساس ضوابط قانون چک صیادی جایگزین چک‌های پیشین شده‌است. این وکیل حقوقی ادامه می‌دهد مطابق قانون چک صیادی تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی و از طریق سامانه صدور یکپارچه دسته چک اختصار سامانه صیاد صادر می‌شود.

از جمله ویژگی‌های منحصربه فرد چک‌های صیادی می‌توان به امکان اجرای مستقیم، رنگ بنفش، کد شناسه ۱۶ رقمی و ضرورت ثبت در سامانه صیاد اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بشتر و اخذ مشاوره حقوقی تخصصی در خصوص قانون چک صیادی می‌توانید با وکیل حقوقی در موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل نمایید.

قانون چک صیادی

تفاوت چک صیادی با چک‌های پیشین

یکی از تفاوت‌های مهم چک صیادی با چک‌های پیشین در معتبر بودن آن است. با این توضیح که در سال‌های اخیر به علت نبودن نظارت کافی در صدور دسته چک و عدم آگاهی مردم و کسبه با مقررات راجع به چک، افراد مبادرت به دریافت دسته چک از طریق بانک و صدور چک نموده‌اند که بخش قابل توجهی از آن برگشت خورده و سبب ایجاد پرونده با تراکم بالا در محا‌کم قضایی گردیده است. وکیل حقوقی اسلامشهر بیان می‌کند از این رو بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه صیاد را‌ه‌اندازی نمود و اقدام به صدور چک از طریق سامانه مزبور نمود که به آن چک صیادی گفته می‌شود.

براساس قانون چک صیادی جهت اخذ دسته چک شخص بایستی حداقل دو سال حساب بانکی با تراکنش بالا داشته باشد. بهترین وکیل ورامین از یک موسسه حقوقی معتبر همچنین می‌گوید در صورت وجود چک برگشتی در سوابق بانکی فرد تا رفع سوء اثر،درخواست صدور چک صیادی امکان پذیر نخواهد بود.

مزایای قانون چک صیادی

۱_ امکان برسی اعتبار حساب صادر کننده چک

۲_ اختصاص کد شناسه ۱۶ رقمی چک صیادی

۳_ کاهش آمار چک برگشتی

۴_ امکان وصول چک صیادی در کلیه بانک‌ها

۵_ امنیت بالای چک صیادی

۶_ ویژگی ظاهری یکسان چک صیادی

قانون چک صیادی

تکلیف چک‌های قدیمی چیست؟

در خصوص دسته چک‌های قدیمی که تاریخ صدور آن مربوط به پیش از مرداد‌ ماه ۱۳۹۷ است مطابق اعلام بانک مرکزی و مقررات چک ، معتبر نمی‌باشد. می‌گوید اما دسته چک‌های صادره از ابتدای شهریورماه سال ۹۷ تا زمان خاتمه برگ‌های دسته چک اعتبار دارد. وکیل دماوند بومهن همچنین بیان می‌کند نیازی به ثبت چک در سامانه صیاد به منظور صادر نمودن، دریافت و انتقال نبوده و مانند گذشته قابلیت وصول را دارند.

براساس قانون چک صیادی واجدین شرایط دریافت دسته چک می‌بایست مدارکی را به بانک تحویل نمایند که از جمله:

۱_ کپی‌ تمامی صفحات شناسنامه شخص متقاضی دریافت دسته چک

۲_ به همراه داشتن یک قطعه عکس  

۳_ کپی اجاره‌ نامه تنظیمی در دفتر املاک در صورت مستاجر بودن شخص افتتاح کننده حساب

۴_ رونوشت از کلیه مدارک شغلی شخص متقاضی

۵_ به همراه داشتن تاییدیه کد پستی محل سکونت یا یکی از قبوض آب، برق، تلفن

الف_ گذشت حداقل دو سال از زمان افتتاح حساب جاری

ب_ عدم وجود چک برگشتی در سوابق بانکی شخص متقاضی

 شرایط دریافت دسته چک صیادی

پ_ لزوم محل سکونت یا محل کار ثابت

ت_ حساب سپرده بلند مدت با حداقل موجودی پنج میلیون تومان به نام شخص متقاضی که حداقل شش ماه از زمان افتتاح آن گذشته باشد.

امکانات سامانه صیاد

مطابق قانون چک صیادی یکی از مهمترین امکاناتی که در سامانه صیاد وجود دارد ثبت تمامی مراحل چک اعم از صدور، انتقال و دریافت در سامانه صیاد صورت می‌پذیرد. وکیل حقوقی از موسسه حقوقی زعفری رحقی ادامه می‌دهد بنابراین دریافت چک از صادرکننده بدون ثبت در سامانه صدور یکپارچه دسته چک اعتبار قانونی نخواهد داشت.

با توجه به اینکه موضوع قانون چک صیادی از اهمیت زیادی برخوردار است، مشاوره با وکیل حقوقی در موسسه حقوقی زعفری رحقی می‌تواند موثر واقع شود. 

 روش استعلام چک صیادی

با وارد کردن کد شناسه چک صیادی در سامانه صدور یکپارچه دسته چک می‌توان از وضعیت حساب صادرکننده چک مطلع شد. وکیل ملارد بیان می‌کند براساس مقررات قانون چک صیادی وضعیت حساب صادرکننده چک با رنگ‌های مختلفی در سامانه صیاد به نمایش گذاشته می‌شود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

وضعیت سفید: به معنای عدم وجود چک برگشتی در سابقه حساب شخص یا رفع سوء اثر از سوابق وی در گذشته

وضعیت زرد: یعنی در سوابق بانکی صادرکننده یک چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی وجود دارد.

وضعیت  نارنجی: صادر کننده چک دارای ۲ الی۴ فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی می‌باشد.

وضعیت قهوه‌ای: وجود ۵ تا ۱۰ چک برگشتی در سوابق بانکی صاحب حساب یا حداکثر تعهد برگشتی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان

وضعیت قرمز: وجود بیش از ۱۰ چک برگشتی در سابقه حساب صادرکننده یا تعهد برگشتی بیش از ۵۰ میلیون تومان

قانون چک صیادی

عدم موجودی چک صیادی

در صورت مراجعه به بانک جهت وصول چک صیادی  و مواجهه با عدم موجودی حساب صادرکننده برای وصول وجه چک می‌بایست سه اقدام را انجام دهید.

۱_ استعلام از سایر حساب‌های شخص در بانک محال علیه که شامل حساب‌های پس انداز، حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت، حساب سرمایه گذاری بلند مدت و‌.. می‌باشد. وکیل حقوقی شمیرانات از یک موسسه حقوقی معتبر اشاره می‌کند در صورت داشتن موجودی در سایر حساب‌های شخص صاحب حساب وصول مبلغ چک امکان پذیر خواهد بود.

۲_ اخذ گواهی عدم پرداخت از بانک در صورت عدم موجودی در سایر حساب‌های شخص در دیگر بانک‌ها به میزان کسری مابه التفاوت اصل مبلغ چک و پولی که بانک از دیگر حساب‌های صادرکننده پرداخت نموده است.

۳_ ایجاد محدودیت برای صادرکننده چک‌ در استفاده از خدمات بانکی مانند دریافت دسته چک، اخذ وام و.. پس از دریافت گواهی عدم پرداخت

باید اضافه نمود که وجود کد رهگیری چک برگشتی ، مشخصات کامل صادرکننده و دارنده چک، مهر و امضای صاحب حساب در گواهی عدم پرداخت ضروری می‌باشد.

وصول چک صیادی

از جمله سریع ترین روش برای وصول چک صیادی می‌توان به درخواست صدور اجرائیه از دادگاه اشاره ‌کرد. بهترین وکیل پاکدشت ادامه می‌دهد با این توضیح که شخص در موقع مواجهه با عدم موجودی صاحب حساب و اخذ گواهی عدم پرداخت جهت وصول وجه چک مطابق مقررات قانون چک صیادی به دادگاه مراجعه نموده و تقاضای صدور اجرائیه می‌نماید.

باید اضافه کرد که براساس قانون چک صیادی اگر چنانچه مبلغ چک در ظرف ۲۴ ساعت از زمان مراجعه دارنده و عدم موجودی صاحب حساب تامین نگردد، حساب‌های صادرکننده چک در کلیه بانک‌ها و موسسات مالی به مقدار مبلغ چک مسدود می‌گردد. وکیل ملکی فیروزکوه همچنین می‌گوید اگر مشارالیه پس از ۱۰ روز از ابلاغ فرمان اجرایی وجه چک را واریز نکند مشمول محدودیت‌های مالی خواهد شد.

نویسنده: بهروز کردنائیج، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

قانون چک صیادی

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.