منو
logo2

ارث همسر موقت

هنگامی که فردی فوت می‌کند، یکی از مسائل مهمی که در رابطه با فوت وی مطرح می شود، بحث اموال و دیون باقی مانده از وی می‌باشد. در اینجا ممکن است پرسیده شود که ارث همسر موقت و فرزندان حاصل از این ازدواج چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سوال، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

هنگامی که فردی فوت می‌کند، یکی از مسائل مهمی که در رابطه با فوت وی مطرح می شود، بحث اموال و دیون باقی مانده از وی می‌باشد. در اینجا ممکن است پرسیده شود که ارث همسر موقت و فرزندان حاصل از این ازدواج چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سوال، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

ارث در رابطه زوجیت

با فوت شخص، اموال و داریی او به صورت قهری به ورثه آن شخص تعلق می‌گیرد و باید بر اساس قواعد و ضوابط ارث میان آن‌ها تقسیم شود. در حقیقت وکیل شهریار می‌گوید ازدواج علاوه بر اینکه در روابط شخصی میان زوجین تأثیرگذار است، بلکه تکالیفی را هم در برابر روابط مالی میان ایشان مشخص می‌کند. 

یکی از مواردی که فرد از حق دریافت ارث برخوردار می‌شود رابطه زوجیت است. به گفته وکیل ورامین ازدواج یکی از موجبات ارث بری می‌باشد که در آن زن و شوهر در صورت وجود شرایط قانونی که در ادامه مطرح می‌شود از یکدیگر ارث می‌برند.

براساس ماده ۸۶۴ قانون مدنی از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد. وکیل پاکدشت اشاره می‌کند این ماده قانونی به این موضوع اشاره می‌کند که یکی از شرایط ارث بری زوجین از یکدیگر این است که طرفین در رابطه زوجیت بوده و در هنگام فوت دیگری، در قید حیات باشند.

میزان ارث هر یک از زوجین نیز در قانون مقرر شده است به این ترتیب که اگر متوفی فرزندی نداشته باشد ارث زن یک چهارم و در صورت وجود فرزند برای متوفی، زن یک هشتم از اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول اعم از عرصه و اعیان را می‌برد.

ارث مرد از زن نیز مطابق قانون به این صورت است که اگر متوفی یعنی زن، صاحب هیچ فرزندی نباشد ارث مرد نصف اموال و در صورتی که متوفی صاحب فرزند باشد ارث مرد یک چهارم از تمام اموال او خواهد بود.

ارث همسر موقت

ارث در عقد موقت برای زن و مرد

همانطور که گفته شد زن و شوهر در صورت وجود شرایط قانونی از یکدیگر ارث می‌برند و میزان ارث هر یک از دیگری نیز مشخص است. وکیل اسلامشهر ادامه می‌دهد اما سوالی که بعضا پرسیده می‌شود این است که آیا زوجین در عقد موقت یا همان صیغه هم از یکدیگر ارث می‌برند یا خیر؟ به همین علت در ادامه مطلب ارث همسر موقت را مورد برسی قرار می‌دهیم.

در ماده ۹۴۰ قانون مدنی این موضوع بیان شده است که زن و شوهری که رابطه زوجیت آن‌ها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می‌برند. وکیل شهرری بیان می‌کند مطابق این ماده قانونی دائمی بودن نکاح یکی از شرایط مهم ارث بری زوجین از یکدیگر است لذا زوجینی که ازدواج آنان به صورت موقت و منقطع باشد از یکدیگر ارث نمی‌برند.

مقررات مربوط به ارث از قواعد آمره می‌باشد یعنی هر توافقی بر خلاف آن باطل است و حمایت قانونی را در پی نخواهد داشت. بدین ترتیب اگر زن و شوهر در عقد موقت ضمن عقد نسبت به ارث همسر موقت شرط نمایند، این شرط باطل خواهد بود.

برای آگاهی بیشتر در خصوص ارث همسر موقت و راه حل قانونی آن می‌توانید با وکیل حقوقی در موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل فرمایید.

موضوع دیگر اینکه از آنجایی که هر فرد می‌تواند تا یک سوم از اموال خود را وصیت کند از این رو زوجین در ارث همسر موقت می‌توانند از اموال خود برای یکدیگر وصیت قانونی انجام دهند. وکیل فیروزکوه می‌گوید در نتیجه این وصیت از اعتبار لازم برخوردار بوده و پس از فوت هر یک از زوجین، دیگری می‌تواند نسبت به استیفاء مورد وصیت از اموال متوفی اقدام نماید.

شرایط ارث بردن زوجین از یکدیگر

با توجه به مطالبی که بیان شد شرایط و چگونگی ارث بردن زوجین از یکدیگر از جمله مسائل مهمی است که مورد بحث و برسی قرار می‌گیرد و به دلیل کاربرد عینی و ملموسی که در دعاوی خانوادگی دارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای اینکه زن و شوهر از یکدیگر ارث ببرند لازم است شرایطی وجود داشته باشد و با رعایت این شرایط است که امکان ارث بری بین زوجین برقرار خواهد شد. این شرایط عبارتند از:

۱_ زن و شوهر در عقد دائم یکدیگر باشد

۲_ در هنگام فوت زن یا شوهر رابطه زوجیت برقرار باشد

۳_ زن و شوهر به علت‌های قانونی نظیر کفر، لعان و قتل از ارث ممنوع نباشند

۴_ رابطه زوجیت به دلایلی مانند طلاق یا فسخ نکاح از بین نرفته باشد

اگر چنانچه در خصوص ارث همسر موقت و یا مقررات راجع به آن سوال یا ابهامی دارید؛ می‌توانید از وکیل حقوقی در موسسه حقوقی زعفری رحقی مشاوره حقوقی تخصصی دریافت نمایید.

ارث همسر موقت

ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت

در قسمت های قبل به برسی ارث همسر موقت و قوانین مربوط به آن پرداختیم. وکیل پاکدشت ادامه می‌دهد اکنون قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا فرزند حاصل از ازدواج موقت مانند بقیه فرزندان از پدر و مادر خود ارث می‌برد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است شرایط آن چیست؟ در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

یکی از موضوعات بحث برانگیز در ارث همسر موقت که معمولا مورد سوال قرار می‌گیرد ارث فرزند حاصل از این ازدواج است. به گفته وکیل رودهن عقد موقت یا همان صیغه که عموم مردم از آن یاد می‌کنند واجد آثار قانونی فراوانی است که از جمله آن می‌توان به الزام قید شرط مهریه در عقد و عدم توارث بین زن و شوهر اشاره کرد.

اهمیت موضوع و تاثیر آن در جامعه موجب گردیده تا نسبت به این امر مقرره‌ای در قانون وضع نشود. وکیل شمیرانات بیان می‌کند به همین علت فرزند حاصل از ازدواج موقت از کلیه حقوق قانونی برخوردار بوده و تفاوتی با فرزند حاصل از ازدواج دائمی نداشته و از پدر و مادر خود ارث می‌برد.

در نتیجه، قواعد ارث همسر موقت و عدم ارث بری زوجین در این نوع از ازدواج، تنها در خصوص رابطه میان زن و شوهر می‌باشد. وکیل تهران می‌گوید بنابراین فرزند حاصل از ازدواج موقت، از والدین خود ارث می‌برد و اگر قبل از والدین خویش فوت کند، والدین وی نیز از او ارث خواهند برد.

ارث همسر موقت

نتیجه گیری

ارث عبارت است از حقوق و اموالی که پس از مرگ مورث به ورثه تعلق می‌گیرند. وکیل بومهن اشاره می‌کند براساس قانون یکی از اشخاصی که ارث به او تعلق می‌گیرد هر یک از زن و شوهر که می‌باشند البته به شرطی که هنگام فوت دیگری زنده باشد. مطابق قانون دائمی بودن ازدواج یکی از شرایط مهم ارث بری زوجین از یکدیگر است لذا زوجینی که ازدواج آنان به صورت موقت و منقطع باشد از یکدیگر ارث نمی‌برند.

یکی از موضوعات مورد بحث در ارث همسر موقت که معمولا پرسیده می‌شود ارث فرزند حاصل از این ازدواج است. به گفته وکیل رباط کریم در حقیقت فرزند حاصل از ازدواج موقت از تمامی حقوق قانونی برخوردار بوده و تفاوتی با فرزند حاصل از ازدواج دائمی نداشته و از پدر و مادر خود ارث می‌برد.

شرایط و چگونگی ارث همسر موقت از جمله مسائل مهمی است که در این مقاله سعی کردیم به آن بپردازیم همچنین برای آشنایی بیشتر با ارث همسر موقت و مقررات راجع به آن می‌توانید از وکیل حقوقی در موسسه حقوقی زعفری رحقی مشاوره حقوقی تخصصی دریافت نمایید.

نویسنده: محمدصادق محمدی ارجمند، کارشناس حقوق

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می‌تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه‌ای از وکلای حرفه‌ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

ارث همسر موقت

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.