منو
logo2

وکیل طلاق توافقی

برخلاف تصور عموم در طلاق توافقی لازم نیست که زن حتما مهریه خود را ببخشد و از حقوق خود چشم پوشی کند، بنابراین شرایط طلاق توافقی کاملا با آنچه که طرفین توافق می کنند بستگی دارد و توافق زوجین در مورد مهریه، نفقه، حضانت و سایر موارد مورد تایید دادگاه قرار گرفته و معتبر است .

همانطور که  در قانون و دین مبین اسلام ازدواج امری پسندیده و مورد احترام است و برای آن قواعدی در نظر گرفته شده است، طلاق نیز  راه حلی برای اختلافات جدی و غیر قابل تحمل زوجین در نظر گرفته شده است  که نیازمند رعایت قواعد و اصولی است. هرچند که در جامعه از طلاق  به عنوان امری ناپسندیده یاد می شود اما در مواردی زوجین به درجه ای  از اختلاف با یکدیگر می رسند که برای رهایی از مشکلات چاره ای جز طلاق برای آنها باقی نمی ماند. در همین راستا در قانون طرق مختلفی برای طلاق پیش بینی شده  است که بر اساس  آن طلاق به سه نوع: طلاق از سمت زوج – طلاق از سمت زوجه و طلاق توافقی تقسیم می شود.  در این مقاله قصد داریم طلاق توافقی، مدارک لازم جهت طلاق توافقی ، مدت زمان آن،  شرایط و مراحل طلاق توافقی، شرایط اخذ وکیل طلاق توافقی و مزایای اخذ وکیل طلاق توافقی را مورد بررسی قرار دهیم.

طلاق توافقی

به نوعی از طلاق گفته می شود که در آن زن و شوهر با وجود تمام مشکلاتی که دارند هر دو به طلاق راضی اند، در این نوع طلاق زوج و زوجه در مورد تمامی مسائل، تعهدات و تکالیف به تراضی رسیده و آن را به دادگاه اعلام می کنند. وکیل اسلامشهر می‌گوید برخلاف تصور عموم در طلاق توافقی لازم نیست که زن حتما مهریه خود را ببخشد و از حقوق خود چشم پوشی کند، بنابراین شرایط طلاق توافقی کاملا با آنچه که طرفین توافق می کنند بستگی دارد و توافق زوجین در مورد مهریه، نفقه، حضانت و سایر موارد مورد تایید دادگاه قرار گرفته و معتبر است. وکیل شهریار تفاوت این طلاق با سایر طلاق ها در این است که در طلاق های دیگر تنها یکی از زوجین خواستار طلاق است ولی در طلاق توافقی هر دو نفر متقاضی طلاق اند و بدیهی است که در این صورت چون در مورد همه حقوق مالی و غیر مالی زوجین توافق صورت می گیرد  این نوع طلاق بدون نزاع  و با سرعت بیشتری نسبت به سایر طلاق ها انجام می شود .

وکیل طلاق توافقی

مدارک لازم برای طلاق توافقی

مدارک زیر باید برای انجام طلاق توافقی توسط زوجین تهیه شود و توسط خود آن‌ها یا وکیل طلاق توافقی به پیوست دادخواست تقدیم دادگاه شود:

– اصل عقدنامه یا رونوشت آن؛

– اصل شناسنامه زوج و زوجه؛

– کپی کارت ملی زوجین؛

– وکالت نامه محضری طلاق در صورتی که حق طلاق با زوج باشد.

-توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر حقوق مالی و غیر مالی؛

– گواهی عدم بارداری زوجه (دریافت این گواهی نامه باید از پزشکی قانونی و مراکز پزشکی مجاز صورت گیرد)

– گواهی بکارت از پزشک قانونی( برای طلاق توافقی در دوران نامزدی و عقد)

– نظر واحد مشاوره در دادگاه خانواده .

وکیل تهران اشاره به دو نکته را ضروری می‌داند:

نکته: حتی اگر دو طرف به جدایی رضایت داشته باشند باز هم دادگاه خانواده بدون برگزاری جلسات مشاوره به پرونده رسیدگی نخواهد کرد و در نهایت اگر جلسات مشاوره منجر به آشتی نشود گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود.

نکته: احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه طبق اقرار  نیز در دادگاه پذیرفته می‌شود اما هنگام جاری شدن صیغه ی طلاق در دفترخانه نیاز به ارائه آزمایشات پزشکی دارد، در صورت اثبات باکرگی یا یائسگی زوجه نیاز به دریافت این گواهی نیست.

در رابطه با دعاوی مرتبط با طلاق و اخذ وکیل طلاق توافقی می توانید با موسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره وکلای حقوقی و متخصص موسسه بهره مند شوید.

وکیل طلاق توافقی

مدت زمان طلاق توافقی

وکیل دماوند تشریح می کند یکی از دلایلی که زوجین تصمیم می گیرند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند تمایل آنها به تسریع روند طلاق در دادگاه است. در حال حاضر در شعبات دادگاه خانواده روند طلاق توافقی شامل ثبت دادخواست، تعیین شعبه و دادگاه، مراجعه به شعبه و صدور رای گواهی عدم امکان سازش است. این مسیر با بهره مند شدن از وکیل طلاق توافقی کمتر از یک ماه صورت می‌گیرد در صورتی که اگر زوجین بدون وکیل طلاق توافقی اقدامات لازم را انجام دهند این مدت حداکثر می تواند تا  چهار ماه طول بکشد، به همین دلیل داشتن وکیل طلاق توافقی علاوه بر اینکه موجب حفظ حقوق شما می‌شود می تواند زمان را به حداقل ممکن برساند.

شرایط و مراحل طلاق توافقی

مرحله یک: زوجین متقاضی طلاق توافقی باید قبل از ثبت دادخواست طلاق توافقی به سامانه تصمیم مراجعه نمایند و پس از ثبت نام در سامانه به مراکز تعیین شده مراجعه نمایند، مراکز بهزیستی زوجین را به مشاوران منتخب معرفی و زوجین پس از مراحل مشاوره اقدام به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق می نمایند.

مرحله دوم: زوجین پس از دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیم قضایی اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی می نمایند.

مرحله سوم: پس از ارجاع دادخواست به دادگاه صالح و تعیین شعبه زوجین به دادگاه مراجعه و دادگاه زوجین را به مراکز داوری واقع در مجتمع معرفی می کند،در داوری توافقات بین زوجین مکتوب و به شعبه ارائه می گردد و دادگاه طبق آن اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می نماید.

مرحله چهارم: زوجین پس از دریافت گواهی عدم امکان سازش و دریافت قطعیت آن ظرف مدت سه ماه از تاریخ دریافت قطعیت می توانند به یکی از دفاتر طلاق مراجعه و با رائه مدارک لازم نسبت به ثبت طلاق و جاری نمودن صیغه طلاق اقدام نمایند.

در رابطه با دعاوی مرتبط با طلاق و اخذ وکیل طلاق توافقی می‌توانید با موسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره وکلای حقوقی و متخصص موسسه بهره مند شوید.

شرایط و مزایای استفاده از وکیل طلاق توافقی

 وکیل پاکدشت می گوید از نگاه جامعه طلاق توافقی ساده ترین نوع طلاق می باشد اما این دیدگاه غلط است. طلاق توافقی نیز امری کاملا تخصصی است که ضروری  است وکیل طلاق توافقی در انجام آن شما را راهنمایی کند. گاهی نیز زوجین به دلایلی از جمله اختلافات شدید و یا نداشتن وقت کافی برای پیگیری امور طلاق توافقی و تسریع در روند آن به وکیل طلاق توافقی مراجعه می‌کنند.

نکته حائز اهمیت در انتخاب وکیل طلاق توافقی این است که وکیل مورد نظر باید بر تمامی قواعد و مقررات مربوط به طلاق  و طلاق توافقی تسلط و آگاهی کافی داشته باشد تا از تضییع حقوق شما جلوگیری شود، همچنین وکیل طلاق توافقی باید در زمینه طلاق تجربیات متعددی داشته باشد تا بتواند مشکلات احتمالی را به راحتی حل کند و پاسخ سوالات موکل خود را در این زمینه با تخصص خود بیابد.

مؤسسه حقوقی زعفری با وکلای متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی می‌تواند همراه و مشاور شما در کلیه مراحل دادرسی باشد.

وکیل طلاق توافقی

مزایای حضور وکیل طلاق توافقی

– انجام مراحل توسط وکیل طلاق توافقی منجر به کوتاه شدن روند دادرسی می شود.

– دیگر نیاز به حضور زوجین نمی‌باشد و همین امر از تنش‌های حاصل از مواجهه حضوری زوجین با یکدیگر جلوگیری می‌کند.

– دادخواست طلاق توافقی باید به صورت کامل و صحیح تنظیم شود در غیر این صورت زمان رسیدگی را طولانی تر می‌کند و اگر مطابق قانون تنظیم و ارسال نشده باشد بعدا آثار زیانباری را به دنبال خواهد داشت بنابراین برای جلوگیری از آن، استفاده از تجارب وکیل طلاق توافقی ضروری است.

– توافقاتی که زوجین در روند دادرسی انجام می دهند آثار حقوقی مهمی را در پی خواهد داشت و به همین دلیل بهتر است زوجین از مشورت وکیل طلاق توافقی که اشراف کامل به قوانین دارد بهره‌مند شوند.

در پایان بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم که  شاید از دید افراد جامعه حضور وکیل طلاق توافقی مستلزم هزینه و حق‌الوکاله می باشد  و خودشان می توانند به راحتی طلاق را انجام دهند ولی نه تنها بهره مندی از وکیل متخصص و آگاه شما را نسبت به حقوق خود آگاه می نماید و آن ها را حفظ می کند بلکه در مواردی نیز باعث می شود تا از  پرداخت هزینه های بی‌جهت جلوگیری شود.

  در رابطه با دعاوی مرتبط با طلاق و اخذ وکیل طلاق توافقی می توانید با موسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره وکلای حقوقی و متخصص موسسه بهره مند شوید.

نویسنده: زهرا منظمی فر، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.