منو
logo2

چگونه شرکت ثبت کنیم

انسان ها در دنیای امروزی برای نیل به اهداف و آرمانهای خود نیازمند گسترش فعالیتهای اقتصادی خود هستند. در این بین خیلی از اشخاص به فکر ثبت و تشکیل یک شرکت و یا تأسیس شعبه‌هایی در نقاط مختلف خواهند بود. اما ممکن است به علت عدم آگاهی و اطلاع کامل در این مسیر و اینکه چگونه شرکت ثبت کنیم دچار سردرگمی بشوند یا حتی منصرف شوند.

انسان ها در دنیای امروزی برای نیل به اهداف و آرمانهای خود نیازمند گسترش فعالیتهای اقتصادی خود هستند. در این بین خیلی از اشخاص به فکر ثبت و تشکیل یک شرکت و یا تأسیس شعبه‌هایی در نقاط مختلف خواهند بود. اما ممکن است به علت عدم آگاهی و اطلاع کامل در این مسیر و اینکه چگونه شرکت ثبت کنیم دچار سردرگمی بشوند یا حتی منصرف شوند. در این مقاله با ارائه اطلاعاتی در زمینه انواع شرکت‌ها و نحوه ثبت شرکت سعی می‌شود تا به سوال چگونه شرکت ثبت کنیم پاسخ داده شود‌. همچنین برای ثبت شرکت می توانید با وکیل حقوقی موسسه از مؤسسه حقوقی زعفری مشورت کنید.

چگونه شرکت ثبت کنیم

تعریف شرکت

برای این که بدانیم چگونه شرکت ثبت کنیم بهتر است ابتدا با تعریف شرکت آشنا شویم. در قوانین ایران شرکت صرفاً به صورت خاص در معنای مصطلح فعلی آن تعریف نشده و به صورت عام شامل تمام مصادیق می‌شود. در لغت اصطلاحاً شریک شدن در مال یا فعالیت (کار) بیان شده است. در معنای حقوقی، در قانون مدنی ایران شرکت به اجتماع حقوق مالکین متعدد به نحو اشاعه آمده است؛ به عبارتی حقوق عینی و یا دینی دو شخص یا بیشتر تجمیع شود و به صورت مشاعی به نسبت سهم اولیه در مالکیت تمام شرکاء قرار بگیرد. این تعریف به تعریف شرکت عقدی در قانون مدنی معروف گردیده است و با تعریف شرکت در اصطلاح تجاری و مصادیق شرکت‌های تجاری و مؤسسه ها تفاوت‌هایی دارد. با توجه به این که دغدغه اصلی اشخاصی که به دنبال پاسخ چگونه شرکت ثبت کنیم هستند مربوط به همین نوع اخیر می‌شود، لذا بحث اصلی مقاله حاضر شرکت‌های تجاری می باشد.

شرکت تجاری از نظر قانون تجارت به هفت نوع تقسیم شده است که شامل شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیرسهامی می‌شود. البته در قوانین خاص انواع دیگری از شرکت‌ها ایجاد شده اند.

انواع شرکت‌ها

همان‌طور که بیان شد، در یک چارت کلی شرکت به دو نوع شرکت مدنی و شرکت تجارتی تقسیم می‌شود. شرکت مدنی از یک عمل یا واقعه حقوقی حاصل و ممکن است متعاقب آن یک عقد شرکت اذنی جهت مدیریت اموال مشاع فی مابین تمام شرکاء منعقد شود. شرکت مدنی از طریق تقسیم مال یا از بین رفتن کل مال مشاعی منحل و تمام می‌شود.

شرکت تجارتی، حاصل از یک عمل حقوقی و با رعایت تشریفات مقرر در قانون برحسب نوع شرکت تشکیل و ثبت می‌شود. انحلال این نوع شرکتها در شرایط خاصی رخ میدهد.

از آنجا موضوع ثبت شرکت‌ها کاملا تخصصی است برای اینکه بدانیم چگونه شرکت ثبت کنیم بهتر است با یک وکیل حقوقی متخصص از یک موسسه حقوقی معتبر مشورت کنیم.

مزایای ثبت شرکت

با توجه به قوانین فعلی و الزامات مقرر جهت ثبت شرکت‌های تجارتی، اولاً ثبت شرکت یک امر لازم می باشد. ثانیاً موجب به رسمیت شناخته شدن شرکت و امکان آغاز فعالیت مندرج در اساسنامه وفق مقررات مربوطه می‌شود. ثالثاً طبق ماده ۲۲۰ قانون تجارت، اگر یک شرکت بدون ثبت و انتخاب نوع شرکت از موارد هفت گانه شرکت‌ها اقدام به آغاز فعالیت یا ادامه فعالیت تجاری خویش پس از تصویب قانون مزبور کند، جزء شرکت‌های تضامنی محسوب می‌شود‌. شاید در نگاه اول برای اشخاص عادی این موضوع اهمیت زیادی نداشته باشد، اما طبق نظر متخصصان حقوقی در زمینه شرکت‌ها، می‌تواند موجبات ضرر و زیان شرکاء را ایجاد کند. وکیل بهارستان بیان می‌کند که در شرکت تضامنی مقررات سنگینی جهت جبران دیون شرکت در مقابل اشخاص ثالث وجود دارد که در این موارد موجب می‌شود طلبکاران بتوانند جهت مطالبه دیون خویش مستقیماً به تک تک شرکاء یا تمامی آنها مراجعه کنند. وکیل پاکدشت نیز اضافه می‌کند که یک بحثی در شرکت‌ها تحت عنوان شخصیت حقوقی مستقل از اعضا و سهامداران وجود دارد که موجب امنیت اقتصادی اعضاء در مقابل ثالثین می باشد. اما این موضوع در شرکت تضامنی متفاوت بوده و به اذن قانون امکان مراجعه به اموال شرکاء تجویز گردیده است.

مرجع ثبت شرکت

از مهم‌ترین مواردی که در پاسخ چگونه شرکت ثبت کنیم دانستن آن ضروری است این موضوع است که مرجع ثبت شرکت‌ها کدام نهاد است. طبق گفته وکیل رباط کریم، مطابق قانون، ثبت شرکت‌ها در شهر تهران توسط اداره ثبت شرکت‌ها واقع در خیابان میرداماد و در شهرستان ها در اداره ثبت اسناد و املاک مرکز اصلی شرکت انجام می‌شود. در ضمن وکیل اسلامشهر اضافه کرد که در نقاطی که اداره ثبت اسناد وجود ندارد، دفترخانه اسناد رسمی و اگر دفتر اسناد رسمی دایر نبود، دفتر دادگاه مربوطه نسبت به ثبت شرکت اقدام خواهد کرد.

چگونه شرکت ثبت کنیم

مدارک لازم برای ثبت شرکت

از موارد مهم چگونه شرکت ثبت کنیم آگاهی از مدارک لازم است. وکیل شریف‌آباد اظهار داشت که جهت ثبت شرکت بعد از اینکه مؤسسین اقدامات اولیه را انجام دادند و نوع شرکت را انتخاب کردند، با مراجعه غیرحضوری از طریق سایت اداره ثبت شرکت‌ها به نشانی sherkat.ssaa.ir نسبت به پیش ثبت‌نام و بارگذاری مدارک اولیه از قبیل مدارک هویتی شرکاء و مؤسسین، اساسنامه مصوب شرکت، اظهارنامه تأسیس و ثبت شرکت، صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره، آگهی دعوت و گواهی بانکی نسبت به ثبت نام الکترونیکی اقدام می‌شود. البته اگر نوع شرکت مطابق قوانین خاص نیاز به مجوزهای ویژه ای داشته باشد بایستی ابتدا مجوزها اخذ و در زمان ثبت نام بارگذاری و ارائه شود.

شناسه ملی شرکت‌ها

وکیل ورامین اظهار داشت که مطابق قانون، بایستی برای هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی یک کد انحصاری ده رقمی تعیین و به عنوان  شناسه ملی درج شود. بنابراین شرکت‌ها نیز همانند افراد دارای کد ده رقمی شناسه ملی هستند که با این کد تمامی اطلاعات شرکت از جمله اقامتگاه و مدیرعامل و هیئت مدیره مشخص می‌شود. وکیل پاکدشت اضافه کرد که در صورت طرح دعوا به طرفیت شرکت‌ها و در زمان ثبت دادخواست صرفاً با درج شناسه ملی ده رقمی شرکت تمامی اطلاعات استخراج می‌شود و ابلاغیه های قانونی از طریق شناسه ملی ارسال میشوند.

چگونه شرکت ثبت کنیم

ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری

بایستی در نظر داشته باشید که مطالب مذکور به صورت عمومی بوده و استثنائات زیادی در زمینه ثبت شرکت وجود دارد. طبق بیان وکیل پاکدشت از وکلای مؤسسه حقوقی زعفری، یکی از این موارد استثناء ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری می باشد که مشمول قانون خاص و مقررات ویژه ای می باشد.

مؤسسه حقوقی زعفری آماده ارائه مشورت در تمامی زمینه های مربوط به چگونه شرکت ثبت کنیم از جمله انتخاب نوع شرکت متناسب به شرایط شما و میزان سرمایه اولیه شما و انجام امور ثبت شرکت به صورت کامل می باشد.

نویسنده: داود پورنعمت ، کارشناس ارشد حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

چگونه شرکت ثبت کنیم

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.