منو
logo2

مدیر عامل شرکت کیست

یکی از عنوان های شغلی که جایگاه بسیار عالی اجتماعی دارد. سمت مدیر عاملی است این شخص با سمت مدیر اجرایی و عملیاتی شناخته می شود، مسئولیت های زيادی برای توسعه دادن شرکت و رسیدن به اهداف آن دارد‌. حضور مدیر عامل برای سازماندهی یک مجموعه امری مهم و حیاتی است. و در صورتی که این شخص به شکل مناسب و درست انتخاب نشود ممکن است، پیامدهای جبران ناپذیری برای شرکت داشته باشد.

یکی از عنوان های شغلی که جایگاه بسیار عالی اجتماعی دارد. سمت مدیر عاملی  است این شخص با سمت مدیر اجرایی  و عملیاتی شناخته می شود، مسئولیت های زیادی برای توسعه دادن شرکت و رسیدن به اهداف آن دارد‌. حضور  مدیر عامل برای سازماندهی  یک مجموعه امری مهم و حیاتی است. و در صورتی که این شخص به شکل مناسب و درست انتخاب نشود ممکن است، پیامدهای جبران ناپذیری برای شرکت داشته باشد.

مدیر عامل شرکت کیست

وکیل ملارد می‌گوید مدیر عامل شخصی است که مسئولیت تمام شرکت یا مجموعه را به عهده  دارد.مدیر عامل  بالاترین جایگاه اجرای یک شرکت یا کسب و کار و قراردارد و برای تمام امور شرکت تصمیم گیری خواهد کرد .گاها مدیر عامل به سمت رئیس هیئت مدیره انتخاب می شود از این رو تمام نظارت ها و مسئولیت‌های بخش‌های مختلف شرکت را مدیر عامل شرکت یا  همان مدیر اجرای بر عهده  خواهد داشت. وظایف مدیر عامل این قابلیت را دارد که محدود شود یا توسعه  پیدا کند که به موجب یک قرار داد کاری تمام  وظایف او مشخص می شود.

وکیل اسلامشهر توضیح می‌دهد که در زمان انعقاد قرارداد استخدامی با مدیر عامل تمام  اطلاعات لازم اعم از نام ،مشخصات، میزان حدود اختیارت این شخص در آن  ذکر شود بعد از آن لازم است یک نسخه از آن قرارداد به همراه  صورتجلسه هیئت مدیره به مرجع ثبت ارسال شود.

مدیر عامل شرکت کیست

با مشورت گرفتن از وکلای مجرب مؤسسه حقوقی زعفری در خصوص این که مدیر عامل شرکت کیست و همچنین سایر موضوعات حقوقی و کیفری با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

مدیر عامل چگونه انتخاب می شوند

وکیل پاکدشت می‌گوید: اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت به موجب وظایف واختیاراتی که قانون به آنان  داده است یک شخص را به سمت مدیر عاملی شرکت  انتخاب می کند وحدود وظایف واختیارات آن را تعیین می کند.

وکیل قم اضافه‌ می‌کند فردی که به سمت مدیر عاملی انتخاب می شود.اگر از اعضای هیئت مدیره باشد .مدت زمان ماموریتش نباید بیشتر از زمان عضویت در هیئت مدیره باشد.

وکیل شهریار می‌گوید مدیر عامل شرکت نمی تواند همزمان رئیس هیئت مدیره باشد .مگر آنکه به تصویب ۳/۴ آرای حاضر در مجمع عمومی رسیده باشد  مطابق  ماده ۱۲۴ قانون تجارت هیئت مدیره شرکت  این اختیار را دارندگان هر زمانی  که بخواهند مدیر عامل شرکت را عزل کنند .مدیر عامل باید در جلسه رسمی هیئت  مدیره انتخاب گردد .همچنین اگر هئیت مدیره مصلحت  بداند می تواند بیش از یک نفر را به عنوان مدیر عامل انتخاب کند.  اشخاصی که به عنوان مدیر عامل  انتخاب می شوند ممکن است از اعضای هیئت مدیره باشد یا افراد خارج از شرکت ‌همچنین اگر بیش از یک نفر بعنوان  مدیر عامل شرکت انتخاب شود باید حدود اختیارات هر کدام معین شود تااتفاقی پیش نیاد.

وکیل رودهن بیان می‌دارد یک شخص نمی تواند به طور همزمان مدیر عامل چند شرکت تجاری شود .اما اگر انتخاب  گردید کلیه  تصمیمات و اقداماتی که انجام داده در مقابل صاحبان سهام  واشخاص ثالث معتبر ومسئولیت های سمت  مدیریت عامل  شامل حال او خواهد شد.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی ، کیفری ،ثبتی ،ملکی و خانواده می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

مدت مدیریت مدیر عامل شرکت چقدر می باشد

وکیل لواسان شرح می‌دهد که مدت مدیریت مدیر عامل شرکت دوسال می باشد وقابل تمدید است واگر عضو  هئیت مدیره باشد  نباید  بیش از مدت عضویت  او در هیئت مدیره باشد.

وکیل دلیجان توضیح می‌دهد مدیر عامل شرکت نمی توانند معاملاتی  نظیر معاملات  شرکت که متضمن  رقابت با عملیات  شرکت باشد انجام  دهند هر گاه  مدیر عامل از این مقررات  تخلف  کند و این تخلف به شرکت  ضرر وارد  کند مسئول جبران آن خواهد بود منظور از ضرر ورود  خسارت یا تفویت منفعت  می باشد.

مدیر عامل شرکت کیست

وظایف مدیر عامل شرکت چیست؟

وکیل تهران معتقد است: مهمترین  وظایف مدیر عامل به شرح زیر است:

۱- ثبت اسناد و اموال  شرکت؛

۲- حفظ اموال و اسناد شرکت؛

۳- اجرای  مصوبات هیئت مدیره؛

۴- مشاوره و راهنمایی به اعضای هیئت مدیره؛

۵- ثبت ونگهداری حساب های شرکت ورسیدگی به آن ها؛

۶- فراهم کردن وسایل لازم  گردش عادی شرکت؛

۷- پذیرش واستخدام پرسنل  متخصص ،نظارت بر پرسنل ،تشویق  کارکنان و عنداللزوم  جریمه یا اخراج  آن؛

۸- تسلط و نظارت بر امور مالی شرکت وهزینه  های آن؛

۹- نظارت  بر حسن اجرای قراردادهای شرکت با اشخاص، دیگر شرکت ها.

وکیل دادگستری یکی از دو بال فرشته عدالت است. ما وکلای موسسه حقوقی زعفری رحقی سوگند یاد کرده‌ایم تا در این جایگاه الهی در به پرواز درآوردن فرشته عدالت کوشات باشیم. انتخاب شما در راه رسیدن به این مقصود در کنار الطاف پروردگار عالم، توشه راه ما خواهد بود.

مدیر عامل شرکت کیست

تفاوت مدیر عامل با رئیس هیئت مدیره  چیست؟

وکیل شهرستان نور این پرسش را این گونه پاسخ می‌دهد: رئیس هیئت مدیره توسط  اعضای هیئت مدیره شرکت  انتخاب می شود .این فرد وظیفه  مدیریت  وریاست بر جلسات هیئت مدیره را دارد .و باید جلسات  را به خوبی کنترل  و هدایت کند واز این حیث جایگاه  هئیت مدیره با مدیر عامل شرکت تفاوت دارد .ممکن است به صورت  پاره وقت  و گاها  تمام  وقت باشد .وظیفه اصلی این  شخص  مدیریت و رهبری هئیت مدیره است و علاوه بر آن وظایف  دیگر رئیس  هیئت مدیره دعوت از اعضای  هئیت مدیره برای تشکیل جلسه، ریاست مجمع  ،بعنوان  رئیس هیئت مدیره و دعوت از مجمع عمومی بعنوان نماینده هئیت مدیره را دارد  اعضای هیئت برای تعیین مدیر عامل شرکت تصمیم گیری کرده و می تواند رئیس هیئت مدیره به سمت مدیر عاملی شرکت  انتخاب شود.

چه  اشخاصی  به سمت مدیر عاملی شرکت انتخاب نمی شود

وکیل بومهن پاسخ می‌دهد که اشخاصی زیر نمی توانند به سمت مدیر عاملی انتخاب شوند

۱- محجورین و کسانی که حکم  ورشکستگی آن ها صادر شده است

۲- کسانی که به علت ارتکاب  جنایت  یا یکی از جنحه های زیر به موجب  حکم قطعی از حقوق اجتماعی  کلا یا بعضا محروم  شده باشند ،در مدت محرومیت؛ سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، جنحه های که به موجب  قانون  در حکم خیانت در امانت  یا کلاهبرداری شناخته شده است، اختلاس، تصرف غیر قانونی  در اموال عمومی ‌

وکیل شورای حل اختلاف تصریح می‌کند اگر شخصی  برخلاف  اساسنامه یا قانون به سمت مدیر عاملی شرکت انتخاب شد قابل عزل می باشد

هر کس بر خلاف  قانون و اساسنامه  به مدیریت عاملی  انتخاب شود یا پس از انتخاب معلوم شود مطابق  قانون  انتخاب  نشده هر ذی نفعی  می تواند  از طریق  دادگاه  شهرستان  تقاضای  عزل دهد و دادگاه حکم عزل او را صادر خواهد کرد وچنین حکمی قطعی  خواهد بود

هر اقدامات وهمچنین  اعمالی که مدیر عامل شرکت در مقابل  اشخاص ثالث  انجام  می دهد نافذ ومعتبر است و نمی توان به عذر عدم اجرای تشریفات  مربوط به طرز انتخابات  ،اعمال واقدامات آنان را غیر  معتبر دانست.

نویسنده: بهروز کردنائیج، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

مدیر عامل شرکت کیست

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.