منو
logo2

شرکت تضامنی چست؟

شرکت تضامنی یکی از اقسام شرکت‌های تجاری است که در ماده ۲۰ قانون تجارت ذکر شده است. موضوع فعالیت شرکت تضامنی باید امور تجارتی باشد و شرکت تضامنی را نمی‌توان برای امور غیر تجارتی تشکیل داد. در خصوص شرکت تضامنی باید اشاره کرد که شخصیت شرکا در شرکت تضامنی بسیار مهم و حائز اهمیت است که در ادامه بیشتر به توضیح این امر می‌پردازیم:

شرکت تضامنی یکی از اقسام شرکت‌های تجاری است که در ماده ۲۰ قانون تجارت ذکر شده است. موضوع فعالیت شرکت تضامنی باید امور تجارتی باشد و شرکت تضامنی را نمی‌توان برای امور غیر تجارتی تشکیل داد. در خصوص شرکت تضامنی باید اشاره کرد که شخصیت شرکا در شرکت تضامنی بسیار مهم و حائز اهمیت است که در ادامه بیشتر به توضیح این امر می‌پردازیم.

شرکت تضامنی چیست

با مشورت‌گرفتن از وکلای مجرب مؤسسه حقوقی زعفری رحقی با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

تعریف شرکت تضامنی

وکیل تهران می‌گوید شرکت تضامنی شرکتی است که با وجود حداقل دو شریک تشکیل می‌شود که این دو شریک باید دارای اهلیتی باشند که در قانون مدنی ذکر شده است: بالغ، عاقل، رشید باشند.  در شرکت تضامنی هر شریک مسئولیت تضامنی دارد و مسئولیت شرکای شرکت تضامنی نامحدود است بنابراین اگر دارایی شرکت برای پرداخت تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. در ادامه به تعریفی که در ماده ۱۱۶ قانون تجارت در خصوص شرکت تضامنی ذکر گردیده می‌پردازیم: طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است و هر قراری که بین شرکا بر خلاف این، ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث باطل خواهد بود.

اسم شرکت تضامنی

 وکیل پاکدشت در این مورد بیان می‌دارد:  نکته اساسی که باید دقت شود این است که در اسم شرکت تضامنی باید حتماً عبارت (شرکت تضامنی) و حداقل اسم یکی از شرکا آورده شود.

حداقل سرمایه در شرکت تضامنی چقدر است؟

سرمایه که در شرکت تضامنی سهم‌الشرکه نامیده می‌شود با اتفاق آرا یعنی (موافقت کلیه شرکا) قابل نقل‌وانتقال است و وکیل بهارستان اضافه نمود که نمی‌توان در شرکت‌نامه برخلاف این توافق نمود و انتقال سهم‌الشرکه به دیگری حتی اگر یکی از شرکا، شرکت تضامنی باشد منوط به رضایت تمام شرکا است.

 وکیل شهرری افزود:  در قانون حداقلی برای سرمایه شرکت تضامنی پیش‌بینی‌نشده است.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی

دو برگ تقاضانامه

دو برگ شرکت‌نامه

دو نسخه اساسنامه

 فتوکپی شناسنامه شرکا

 مجوز از مراجع ذی‌صلاح در صورت نیاز

وکیل شهریار عنوان داشت:  شرکت‌نامه باید به‌موجب سند رسمی تنظیم شود والا شرکت ایجاد نمی‌شود.

شرکت تضامنی چیست

مؤسسه حقوقی زعفری با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

ثبت شرکت تضامنی

 ثبت شرکت در مراجع ثبت شرکت‌ها، از شرایط تشکیل شرکت تضامنی نمی‌باشد. شرکت تضامنی وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی پرداخت شود و سرمایه غیرنقدی نیز تقویم (قیمت‌گذاری) و تسلیم شود؛ ولی به‌عنوان یک الزام قانونی،  شرکت‌ها باید ثبت شوند که این ثبت، به شرکت‌ها اثر حقوقی می‌بخشد از جمله اینکه شرکت تضامنی شخصیت حقوقی مستقل پیدا می‌کند که وجه تمیز این شرکت با شرکت مدنی، شخصیت حقوقی مستقل است. از جمله مزیت‌های شخصیت حقوقی مستقل این است که:

ـ  شرکت اسم و دارایی مستقل از اعضای خود را دارد.

 ـ شرکت دارای حقوق و تکالیف مستقل از اعضای خود دارد به عبارتی شرکت دارای اهلیت است.

 ـ اقامتگاه شرکت تضامنی مرکز مهم امور شرکت است

و نکته آخری که من‌باب شخصیت حقوقی شرکت قابل‌ذکر این است که شخصیت حقوقی شرکت با تغییر، نوع یا موضوع آن، یا تغییر شرکا و حتی انحلال از بین نمی‌رود.

نکته تکمیلی در خصوص ثبت شرکت تضامنی

وکیل شهرقدس توضیح می دهد که ایجادکردن شرکت تضامنی فرایندی بسیار آسان و ساده دارد. می‌توانید از طریق یک توافق ساده با هزینه کم، شرکت تضامنی ثبت کنید.

تعیین سهم سود و زیان شرکت تضامنی

وکیل رباط کردیم شرح می دهد که  هرچند مسئولیت شرکا تضامنی و نامحدود است؛ اما در مورد بدهی و دیونِ شرکت تضامنی مشخص است که این میزان بدهی بر اساس سهم هر کدام از شرکا مشخص می‌شود.

 آیا شرکت تضامنی می‌تواند شریک یک شرکت تضامنی شود؟

وکیل اسلامشهر در پاسخ به این سؤال باید گفت که شرکت‌های تجاری به هر نوع از انواع شرکت‌های تجاری که تشکیل شده باشند می‌توانند در شرکت تضامنی مشارکت و مسئولیت داشته باشد.

مؤسسه حقوقی زعفری با کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی و کیفری آماده مشاوره‌دادن و همراهی‌کردن شما در محاکم قضایی هستند.

 مدیریت شرکت تضامنی

وکیل رودهن می گوید طبق ماده ۱۲۰ قانون تجارت اداره شرکت تضامنی می‌تواند توسط حداقل یکی از شرکا یا خارج از شرکا (شخصی که در شرکت تضامنی سهم‌الشرکه ندارد و شریک نیست) انجام شود. انتخاب مدیر توسط شرکا و با اتفاق آرا اتفاق می‌افتد. در خصوص مدت مدیریت وکیل قیامدشت می‌گوید: مدت مدیریت شرکت تضامنی محدودیتی ندارد و می‌تواند مدت هم نداشته باشد و در شرکت تضامنی بعد از تشکیل شرکت هم می‌توان مدیر را انتخاب نمود.

شرکت تضامنی چیست

مؤسسه حقوقی زعفری رحقی متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانواده و شرکت تضامنی می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

فعالیت شرکت تضامنی

وکیل دماوند می‌گوید مشاغلی چون کارگری، خدماتی، تولیدی، خرده‌فروشی می‌تواند در قالب شرکت‌های تضامنی انجام پذیرد. در ادامه به توضیحات بیشتری دراین‌خصوص می‌پردازدیم:

خرده‌فروشی: فعالیت ویژهِ این شرکت تضامنی، تأسیس فروشگاه‌های خرده‌فروشی است. در این نوع فعالیت شرکت تضامنی به‌عنوان تیم محلی سازماندهی و ایجاد می‌شوند و هر کدام فروشگاه خرده‌فروشی خاصِ خود را دارد.

کارگری: اعضای این شرکت تضامنی با موضوع کارگری را، صاحبان مشاغل و کارگران ایجاد می کننده شاغل با موضوع شرکت تضامنیِ کارگری موقعیت‌های تأسیس مشاغل جدید یا تبدیل مشاغل موجود را فراهم می‌کند.

 شرکت تضامنی تولیدی

این شرکت تضامنی توسط تولیدکننده تأسیس می‌گردد و برای تولیدکنندگان، این شرایط فراهم است که با همدیگر یا مستقل، این نوع شرکت را ایجاد کنند.

فعالیت‌های شرکت تضامنی تولیدی می‌توانند در زمینه محصولات کشاورزی، الوار، نجاری، صنایع‌دستی باشند و در کنار تأمین نیاز جامعه به کسب درآمد و سود هم نائل می‌شوند. مثال: مراقبت از کودکان، کلینیک مراقبت بهداشتی، خدمات تشییع‌جنازه

 انحلال شرکت تضامنی

وکیل قم در خصوص انحلال شرکت تضامنی این گونه توضیح می‌دهد: طبق ماده ۱۳۶ قانون تجارت شرکت تضامنی در موارد زیر منحل می‌شود:

 1-پایان یافتن موضوع شرکت تضامنی، منقضی شدن مدت شرکت،  ممکن نبودن انجام فعالیت شرکت، ورشکستگی شرکت تضامنی

 2-در صورت تراضی و موافقت همه شرکا

 3-در صورتی که یکی از شرکا به دلایلی انحلال شرکت را بخواهد و دادگاه آن را موجه دانسته و حکم به انحلال دهد (اگر دلایل منحصراً مربوط به یک شریک یا شرکای معین باشد دادگاه می‌تواند به تقاضای سایر شرکا به جای حکم انحلالِ شرکت تضامنی حکم اخراج آن شریک را بدهد)

۴_در صورت فسخ یکی از شرکا طبق ماده ۱۳۷ قانون تجارت

 5-در صورت ورشکستگی یکی از شرکا مطابق ماده 138قانون تجارت

6-در صورت فوت یا محجوریت یکی ازشرکا مطابق ماده ۱۳۹ و ۱۴۰ قانون تجارت

نویسنده: زهرا اسدی، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.