منو
logo2

تقسیم ارث در زمان حیات

یکی از مباحثی که در مورد ارث است مربوط به تقسیم ارث در زمان حیات است. . بسیاری از اوقات شنیده می شود که وراث تصمیم بر این می گیرند که اموال فرد را قبل از فوت او بین خود تقسیم کنند .به عبارت دیگر در رویه متداول که اموال مورث بعد از فوتش بین وراث تقسیم می شود اما گاهی ممکن است مورث برای حفظ ارتباطات فامیلی و حل مشکلات بین خود تصمیم می‌گیرند که اموال را پیش از فوت خود تقسیم کنند. در این صورت لازم است شرایط حقوقی آن مد نظر قرار گیرد.

یکی از مباحثی  که در مورد ارث است مربوط  به تقسیم ارث  در زمان حیات است. . بسیاری  از اوقات  شنیده می شود که  وراث  تصمیم  بر این  می گیرند  که اموال  فرد را قبل از فوت او بین  خود تقسیم  کنند .به عبارت دیگر  در رویه متداول که اموال مورث  بعد از فوتش  بین  وراث  تقسیم  می شود  اما  گاهی ممکن  است  مورث  برای حفظ  ارتباطات  فامیلی و حل مشکلات بین خود تصمیم  می‌گیرند  که اموال  را پیش از فوت خود تقسیم کنند. در این صورت لازم است شرایط حقوقی آن مد نظر قرار گیرد.

آثار  تقسیم ارث در زمان حیات

وکیل اسلامشهر توضیح می‌دهد که گاهی اوقات برای حفظ روابط  خانوادگی  بین اشخاص تقسیم  اموال پیش از فوت  لازم است. چون که امکان دارد  بعد از فوت  هرگونه اتفاقی چون ناسازگاری  وراث  با یکدیگر  ، ادعای  مالکیت  توسط  برخی  اشخاص، حضور  طلبکاران  و درنتیجه  طولانی  شدن فرآیند  تقسیم  و غیره  به وجود آید و نه تنها  برای وراث  گاها  برای اشخاص  دیگر نیز  دردسر  ایجاد  کند. ‌با در نظر گرفتن  همه  این  نکات  برخی از اشخاص  تصمیم  به تقسیم  ارث  در زمان حیات می کنند که  از به وجود آمدن  مشکلات  بعدی جلوگیری کنند ‌.

برای اطلاع از قوانین مرتبط با تقسیم ارث در زمان حیات می‌توانید از مشاوره وکلای حقوقی متخصص در موسسه حقوقی زعفری رحقی استفاده نمایید.

تقسیم ارث در زمان حیات

تقسیم ارث در زمان حیات به قصد فرار از مالیات

وکیل پاکدشت در خصوص تقسیم ارث در زمان حیات به قصد فرار از مالیات بیان می دارد. تقسیم  ارث در زمان حیات به قصد فرار از مالیات بر ارث  می باشد وقتی که مورثان  پیش از مرگ  خود، اموال  را به ورثه  انتقال  دهند پس ضرورتی  برای  پرداخت  مالیات  بر ارث  توسط  وراث  وجود نخواهد  داشت. در این  صورت  بعد از انتقال ، مالکیت  اموال به وارث  انتقال  پیدا می کند در نتیجه  بعد از  مرگ اداره  امور مالیاتی  از وراث، مالیاتی  را دریافت  نمی کند.

چنانچه در خصوص نحوه تقسیم ارث در زمان حیات سوالی دارید می توانید با وکیل حقوقی موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل نمایید.

تأثیر  تقسیم ارث در زمان حیات در قبال طلبکاران  متوفی

به موجب  ماده  ۲۲۶ قانون  امور حسبی، ورثه  وظیفه  ندارد  به غیر از  اموال  به جا  مانده  از شخص  متوفی ، چیزی  به طلبکاران  بدهند، بنابراین  اگر میزان ترکه  برای ادای تمام  دیون متوفی  کافی نباشد  همان ترکه با در نظر گرفتن  سهم  هریک  از طلبکاران  به آن  تعلق  می‌گیرد. چه بسا مورث  می تواند  با انتقال  اموال خود قبل از فوت  از تصرف  آن ها توسط  طلبکاران  جلوگیری  کند لذا  با این  وجود اقدام  او از لحاظ قانونی  مشکلی ندارد اما غالب افراد اخلاق  و وجدان  انسانی  را مد نظر  قرار می دهند.

نتیجه تقسیم ارث در زمان حیات توسط  شخص  مورث

وکیل رودهن  نتیجه تقسیم ارث در زمان حیات توسط شخص مورث بیان می دارد  که  این تقسیم  زیر نظر شخص  مورث صورت  می گیرد. شخص مورث با اختیار خود نسبت به اداره اموال، می‌تواند سهم  هر یک از وراث را معین کند و همه  کارها  با عنایت  به تصمیمات  او انجام  شوند لذا  با تقسیم  اموال  در زمان زنده بودن  خود مورث  می تواند  از بروز  بسیاری  از  مشکلات  که  ممکن است در آینده ایجاد شود جلوگیری  کند و حتی  روش عادلانه  را در تقسیم  اموال  در نظر  گیرد. این  اختیارات سبب می شود که  ضرورتی  برای  ارجاع  به  دادگاه  برای  اموال وجود نداشته  باشد.

تقسیم ارث در زمان حیات

آیا تقسیم ارث در زمان حیات امکان پذیر است

وکیل تهران  در پاسخ به  این که سوال که آیا  تقسیم  ارث  در زمان  حیات امکان  پذیر است. می گوید  آشکار  است اشخاص  نمی‌توانند  اموال مورث را به عنوان  ارث  بین  خود تقسیم  کنند در واقع  ارث  مفهومی  است که بعد از فوت مورث محقق می شود  متن قانونی  در خصوص  مبحث  ارث قبل از فوت  نیست  اما  این امر مانع  نمی شود که  اشخاص  نتوانند  اموال  خود را قبل از فوت به  فرزندان  منتقل  کنند .‌

وکیل دماوند می گوید انتقال  اموال  قبل از فوت به  معنای  تقسیم  ارث نیست. اما این اقدام  نتیجه  تقسیم  ارث  را به  همراه  دارد و این امکان را دارد. به عنوان  جایگزینی  برای این  اقدام  قانونی  در نظر  گرفته شود به هر حال حقوق‌دانان  توجیه می‌کنند که  مورثان  با در نظر  گرفتن  توافق بین وراث یا با در نظر گرفتن  متن قانون  اموال  خود  را  در قالب  هبه یا صلح به فرزندان خود منتقل  کنند. با استفاده  از این عقود مورث  می تواند مالکیت  اموال  خود را به  اولادشان یا سایر وراث  خود انتقال  دهد. از این  راه عملیات  تقسیم  اموال  را با موفقیت  انجام دهند.

چنانچه در خصوص نحوه تقسیم ارث در زمان حیات سوالی دارید می توانید با وکیل حقوقی موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل نمایید.

تقسیم ارث در زمان حیات

استفاده از صلح عمری به جای تقسیم ارث در زمان حیات

در هر حال متداول ترین  عقودی  که در حال حاضر  قبل  فوت شخص  صورت می گیرد  صلح عمری می باشد که شخص  تا مدت  عمر خود یا منتفع مالک منفعت  اموال  می شود  و قید می کند تا مدت عمر خود یا منتفع در آن  مال بهره می برد و کسی که صلح به نفع آن  شده  نمی تواند آن را بفروش برساند و حتی اگر قصد فروش داشته  باشد باید شرایط  خود با مصالح را در بیع نامه  قید کند. و یکی از  مصادیقی می باشد  شخص قبل از فوت اقدام  به  انتقال مال می‌کند و مشمول تقسیم ارث در زمان حیات  نمی باشد.

چنانچه در خصوص نحوه تقسیم ارث در زمان حیات سوالی دارید می توانید با وکیل حقوقی موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل نمایید.

نویسنده: بهروز کردنائیج، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

تقسیم ارث در زمان حیات

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.