منو
logo2

اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه

در عصر معاصر در ابتدا امر انعقاد قرارداد بیع بین خریدار و فروشنده و مفاد توافقات به عمل آمده در خصوص معامله را بر روی برگه مخصوص ثبت می نمایند تا به واسطه تنظیم این سند بتوانند در آتیه مالکیت خود در مال مورد معامله را اثبات و از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنند. اما سوال اینحاست که آیا مبایعه های عادی در دادگاه دارای اعتبار است یا خیر؟

در عصر  معاصر در ابتدا  امر انعقاد  قرارداد بیع  بین  خریدار و فروشنده و مفاد توافقات  به عمل آمده  در خصوص  معامله  را بر روی برگه  مخصوص  ثبت می نمایند تا به  واسطه  تنظیم  این  سند بتوانند در آتیه مالکیت  خود در مال مورد معامله  را اثبات و از بروز مشکلات  بعدی پیشگیری کنند. وکیل پردیس مبایعه نامه مذکور  را از لحاظ عرفی و حقوقی  تحت  عنوان مبایعه  نامه عادی  شناخته  است که گاهی  به صورت دستی میان  خود طرفین  تنظیم  می‌شود  وگاهآ  برای  تنظیم  آن به بنگاه‌های  ملکی و در بسیار از مواقع در دفاتر اسناد رسمی  مراجعه می شود. سئوالی که در این خصوص ایجاد می شود این است که تحت چه شرایطی مبایعه نامه های  منعقد شده بین  طرفین در دادگاه دارای  اعتبار  هستند ومی توان به  واسطه  آن  مالکیت  شخص  را به اثبات  رساند؟ و در یک کلام اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه چگونه است.

وکیل پاکدشت در ادامه  اظهار  داشته  که این امر به  خصوص از آن  جهت اهمیت  بسزایی  دارد که انواع  مبایعه نامه شامل مبایعه نامه با کد رهگیری وبدون کد رهگیری است که برای آگاهی یافتن از میزان ارزش و اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه برای  خریدار و فروشنده اهمیت زیادی  دارد.

اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه

ارزش و اعتبار  مبایعه نامه عادی در دادگاه

هرگاه شخصی  به انعقاد  بیع در خصوص  منقول و غیر  منقول اعم از خانه، زمین، ماشین، وغیره  می نمایند  آن اقدام را بر روی یک سند خاصی درج  می‌کنند تا با نوشتن این سند از ایجاد مشکلات بعدی  جلوگیری شود این  نوشته از نظر حقوقی  تحت عنوان بیع  نامه  شناخته می شود.

فرق بین  اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه و  وقولنامه در دادگاه چیست؟

وکیل بهارستان می‌گوید که در قولنامه طرفین  قولنامه متعهد به  انعقاد  قرارداد  بیع  در آینده نزدیک  می‌شوند ‌. اما  مبایعه نامه در واقع سند  اصلی  است که  به موجب آن خرید و فروش بین دوطرف معامله انجام  شده و از نظر حقوقی  انتقال بیع صورت  گرفته  است. طبق ماده 10 قانون مدنی هر دو در دادگاه معتبر می باشد.

هرگونه و ابهام و سوال خود در خصوص اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه را می‌تواند با وکیل حقوقی از موسسه حقوقی زعفری مطرح نمایید.

وضعیت اعتبار  مبایعه نامه عادی در دادگاه  چگونه است؟

وکیل اسلامشهر می‌گوید مبایعه نامه‌ای که بین طرفین تنظیم  شده  از نظر  قانونی  صحیح  و معتبر بوده و طرفین به استناد این بیع‌نامه می توانند حق  مالکیت  خود را ثابت  کرده و در صورت ایجاد  نزاع در خصوص وقوع بیع  با استناد  به آن در دادگاه  مالکیت خود بر ملک را اثبات کنند  اما باید  این  نکته  را اضافه  کرد اعتبار  مبایعه نامه عادی در دادگاه منوط  به آن است  که مبایعه نامه تنظیم شده  دارای شرایط  صحت معامله  باشد  به این معنی  که دو طرف  قصد و رضایت  برای انعقاد  بیع  را داشته  و اهلیت برای  معامله نیز  داشته باشد  مضافا  هدف  از تنظیم  مبایعه نامه معامله  نیز مشروع  بوده  وبه صورت  دقیق  موضوع  آن  مشخص  باشد. در این صورت اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه قابل بررسی خواهد بود.

ارزش و اعتبار مبایعه نامه با کد رهگیری وبدون کد رهگیری در دادگاه چگونه است؟

برای  تنظیم  مبایعه  نامه در مورد  املاک (اموال  غیر منقول ) وخودرو (اموال  منقول ) دوطرف  معامله‌ می‌توانند مبایعه نامه را به شکل  مختلفی تنظیم کنند. در صورت اول دو طرف  می‌تواند بر روی یک برگه مفاد توافقات خود را درج کنند. مبایعه نامه دستی  تنظیم  نموده  که با امضای  طرفین  این  مبایعه نامه معتبر  خواهد بود. در  صورت  دوم دو طرف  برای  انعقاد  مبایعه نامه در خصوص املاک  به یکی از بنگاه‌های ملکی  مراجعه و با استفاده از فرم های  بیع‌ نامه ملکی که در این بنگاه ها  موجود است متن  توافقات  در سند مکتوب  کنند در صورت سوم پس از انعقاد مبایعه نامه دستی و یا  بنگاهی  با کد رهگیری یا بدون کد رهگیری به  دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده  با ثبت  محضری  سند مالکیت  دریافت کنند. در حال حاضر مبایعه نامه تنظیم شده در بنگاه‌های  ملکی دارای یک  کد رهگیری می باشد که از این  راه طرفین می توانند اقدام به استعلام مبایعه نامه نیز  نمایند در نتیجه  مبایعه نامه‌هایی که به صورت دستی  میان طرفین  تنظیم شده و فاقد کد رهگیری هستند به  مانند مبایعه نامه با کد رهگیری دارای  ارزش و اعتبار می باشد  وعدم مراجعه  به  بنگاه و عدم  استفاده  از فرم مخصوص  هیچ  خللی به اعتبار  بیع نامه  وارد نمی کند.

هرگونه و ابهام و سوال خود در خصوص اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه را می‌تواند با وکیل حقوقی از موسسه حقوقی زعفری مطرح نمایید.

اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه

مبایعه نامه اعم از با کد رهگیری وبدون کد رهگیری تا چه مدتی اعتبار دارد؟

وکیل رودهن بیان  دارد در قوانین و مقررات موضوعه زمانی خاص برای اعتبار مبایعه نامه ملک و یا سایر مبایعه نامه پیش‌بینی نشده است به این  معنی که اصولا بیع نامه تنظیم  شده همچنان معتبر  است مگر اینکه  بنابر دلیلی در دادگاه اثبات  شود که  در آن بیع نامه در زمان تنظیم  شرایط  اساسی صحت  معاملات را نداشته باشد پس مدت زمان  اعتبار بیع نامه محدودیت  خاصی ندارد و در صورتی  که پس از گذشتن  سالها بین دو طرف  قرارداد اختلاف حقوقی  ایجاد شود می توان باز هم با مراجعه به دادگاه و با استناد به بیع نامه تنظیم شده گذشته می توان تحت شرایط  خاص مالکیت را بر آن مال منقول  یا غیر  منقول  اثبات  نمود در هر  حال چه این بیع نامه دستنویس  باشد چه با مراجعه  به  دفاتر  املاک  منعقد شده باشد در هر حال همچنین  بیع نامه ها اعتبار اسناد عادی را خواهد داشت.

اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه بعد از فوت  یکی از طرفین چگونه است؟

وکیل شهر ری می‌گوید در صورتی که قرارداد بیع  میان طرفین  منعقد  گردید و مبایعه نامه طرفین  معامله  برای  تنظیم  سند رسمی  به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و خریدار سند محضری  اخذ می کند و در صورتی که فروشنده  برای تنظیم سند رسمی  به دفتر خانه مراجعه نکند می‌توان علیه وی در دادگاه دعوای  الزام  به تنظیم سند رسمی طرح کرد. حال اگرخریدار قبل از اینکه سند رسمی از مال  خریداری شده دریافت نمایید فروشنده فوت کند باید بیان کرد که عقد بیع  یک عقد  لازم است لازم بودن عقد بیع و تنظیم  آن  بدین  معناست فوت  یا جنون یا سفیه شدن هر کدام  از طرفین معامله سبب بی اعتبار شدن مبایعه نامه نخواهد شد در این  صورت مبایعه نامه بعد از فوت فروشنده نیز  کماکان  معتبر ودارای  ارزش خواهد بود.

هرگونه و ابهام و سوال خود در خصوص اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه را می‌تواند با وکیل حقوقی از موسسه حقوقی زعفری مطرح نمایید.

اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه

در پاسخ به سوالی که بیان شده مبنی بر اینکه  اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه  به چه صورت است وکیل ورامین در این خصوص بیان  داشته است : بیع نامه هایی  که تنظیم  می‌شود چه به صورت دست‌نویس میان طرفین تنظیم شده یا در بنگاه‌های ملکی مراجعه و متن  بیع نامه را امضا نمایند در هر صورت این بیع نامه سند عادی محسوب می‌شود که با دارا بودن شرایط  لازم دارای  ارزش بوده و می‌توان در دادگاه به  استناد نمود لازم به ذکر است اعتبار  مبایعه نامه عادی در دادگاه منوط  است به این که شرایط  صحت  قرارداد‌ها در انعقاد  آن  رعایت  شده  باشد. از جمله  این  شرایط  می توان به وجود قصد و رضایت در دو طرف معامله ، اهلیت داشتن، آنها در تنظیم  قرارداد  اشاره  نمود. مضافا  موضوع  قرارداد  می بایست  حین تنظیم مبایعه نامه  مشخص  شده و جهت آن نیز مشروع  باشد .لازم به یادآوری است که اگر مبایعه نامه به صورت سند عادی تنظیم  شده‌  باشد در دادگاه  نیز ارزش و اعتبار سند عادی را خواهد داشت از جمله  آثار آن این  است که می توان در دادگاه توسط  طرف  مقابل  مورد انکار وتردید قرارگرفته  و یا ادعا جعل را مطرح  نماید. و همچنین دو طرف  پس از انعقاد مبایعه نامه می توانند به  یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و سند  ملکی  را به صورت  رسمی  اخذ نمایند که این سند رسمی  در دادگاه  قابل  انکارو تردید نیست و طرف  فقط  می تواند ادعای  جعل را مطرح  کند لازم به توضیح است که در صورت تنظیم سند رسمی  براساس ماده ۲۲ قانون ثبت  اسناد و املاک صرفا  کسی که ملک  به  اسم او ثبت شده و یا آن  ملک ثبت‌ شده  به او منتقل  گردید  واین  نقل و انتقال در دفاتر  ثبت  املاک  به ثبت رسیده  باشد در دادگاه به عنوان مالک رسمی  شناخته  خواهد شد مگر آنکه  جعلیت بودن  سند اثبات  شود.

هرگونه و ابهام و سوال خود در خصوص اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه را می‌تواند با وکیل حقوقی از موسسه حقوقی زعفری مطرح نمایید.

اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه که مبایعه نامه آن بدون شاهد است

مبایعه نامه به دو  صورت منعقد شود  .در حالت  اول خریدار و فروشنده  به یکی از دفاتر  معاملات ملکی مراجعه  نموده  و با ارائه  اسناد و مدارک لازم  توافقات  خود را در بطن  قرارداد  بیع مکتوب  ومبایعه نامه دارای  کد رهگیری را دریافت کند در حالت دوم دو طرف  مبایعه نامه بر روی برگه دستنویس  یا عادی  مکتوب  می کنند که در هر دوحالت  بیع  نامه یک سند عادی تلقی  می‌شود  و باید گفت امضا شاهد  ذیل بیع نامه شرایط صحت معامله نمی باشد و آن سند همچنان دارای  ارزش واعتبار  می باشد اما در صورتی  که در خصوص  مبایعه نامه بین  طرفین  اختلافی ایجاد شود. در صورت مراجعه به دادگاه امضای شاهد در مبایعه نامه می تواند  در اثبات صحت  سند ایشان کمک کند.

نویسنده: بهروز کردنائیج، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

اعتبار مبایعه نامه عادی در دادگاه

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.