منو
logo2

آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد

افزایش جمعیت و گسترش ناگهانی آپارتمان ‌نشینی در شهرهای بزرگ موجب گردید تا چالش‌هایی در اداره امور و هزینه های یک آپارتمان پدید آید. یکی از مهمترین نقش هایی که در ساختمان وجود دارد و رسیدگی، نظم و سازمان دهی به امور ساختمان را برعهده دارد، مدیر ساختمان می‌ باشد. در این مقاله قصد داریم تا حقوق و دستمزد مدیران ساختمان و نحوه پرداخت آن را مورد برسی قرار دهیم و به این پرسش پاسخ دهیم که آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد.

افزایش جمعیت و گسترش ناگهانی آپارتمان ‌نشینی در شهرهای بزرگ موجب گردید تا چالش‌هایی در اداره امور و هزینه های یک آپارتمان پدید آید. یکی از مهمترین نقش هایی که در ساختمان وجود دارد و رسیدگی، نظم و سازمان دهی به امور ساختمان را برعهده دارد، مدیر ساختمان می‌ باشد. در این مقاله قصد داریم تا حقوق و دستمزد مدیران ساختمان و نحوه پرداخت آن را مورد برسی قرار دهیم و به این پرسش پاسخ دهیم که آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد.

مدیر ساختمان کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیریت یک شغل کلیدی در هر کاری است. مدیر ساختمان یکی از ارکان مهم در نظم بخشیدن کارها در آپارتمان ها می‌باشد. مطابق قانون مدیر ساختمان مسئول نگهداری و اداره امور یک آپارتمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی می‌باشد. وکیل پاکدشت می‌گوید بدین ترتیب مدیر ساختمان کسی است که به نمایندگی از همه مالکان ساختمان انتخاب می‌شود تا به اداره امور و حفظ ساختمان بپردازد.

بر اساس قانون تملک آپارتمان ها، مجمع عمومی مالکان در هر ساختمان از تمامی مالکان واحدهای آپارتمانی تشکیل می ‌شود. به گفته وکیل اسلامشهر مدیر ساختمان در جلسات سالانهٔ مجمع عمومی به مدت یک سال با رأی مالکین انتخاب می‌گردد و ممکن است که یکی از اعضای ساختمان و یا اشخاص خارج ساختمان باشد.

بروز اختلافات در بین ساکنان یک ساختمان و همسایگان اتفاقی است که در بسیاری از ساختمان ها مشاهده می‌شود. وکیل ورامین بیان می‌کند در واقع مدیر ساختمان نقش بسیار مهمی در نظم بخشیدن به امور ساختمان و اجرای قوانین دارد؛ بی شک انتخاب فردی به عنوان نماینده ساختمان از طرف سایر مالکین می‌تواند بسیاری از اختلافات و مشکلات آپارتمان نشینی را به وسیله راهکارهای قانونی حل و فصل نماید.

به صورت کلی در هر آپارتمانی که بیش از سه مالک داشته باشد باید فردی به عنوان مدیر ساختمان انتخاب شود. وکیل فیروزکوه ادامه می‌دهد از جمله وظایف مدیر ساختمان می‌توان به حفظ و اداره آپارتمان، پرداخت قبوض، مطالبه بدهی از بدهکاران، محاسبه و جمع آوری شارژ هر واحد، رسیدگی به اعتراض ساکنین ساختمان، بیمه کردن ساختمان در مقابل آتش سوزی، پیگیری مطالبات ساختمان و حضور در مراجع قانونی و.. می‌باشد.

آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد

مدیر ساختمان چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

امروزه ضرورت انتخاب مدیر ساختمان در حفظ و اداره امور یک آپارتمان بر کسی پوشیده نیست. به گفته وکیل شهرری یکی از مواردی که تفاوت بین مدیران را مشخص می‌کند مهارت‌هایی هست که مدیر یک ساختمان برای پیشبرد اهداف و انجام وظایف خود باید از آن‌ها برخوردار باشد.

مهارت‌ها و صلاحیت‌های مشترک برای مدیران ساختمان عبارت‌اند از:

۱_ مهارت های بین فردی، ایجاد روابط موثر

۲_ آشنایی با قوانین و مقررات ساختمانی

۳_ مهارت های مدیریت زمان

۴_ داشتن تحصیلات و دانش کافی

۵_ مهارت های مذاکره با بقیه ساکنین

۶_ حل مسئله برای یافتن راه‌ حل‌های مؤثر برای انواع وقایع احتمالی

۸_ توانایی در زمینه امور مالی و حسابرسی هزینه ها و پرداختی های ساختمان

۹_ توجه به جزئیات برای اطمینان از دقیق بودن برنامه‌ها و رسیدگی به موضوعات

۱۰_ سازماندهی و توانایی انجام چند کار به طور مؤثر

آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد

همانطور که گفته شد مدیریت یکی از ارکان بسیار مهم و اساسی برای رسیدگی و ساماندهی به امور یک ساختمان می باشد. وکیل تهران می‌گوید مدیر ساختمان که از بین خود ساکنان یا فردی از خارج ساختمان است، باید از طرف هیئت ‌مدیره انتخاب شود و در واقع او برای مدت محدودی این مسئولیت را برعهده دارد.

در اینجا ممکن پرسیده شود که آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد یا خیر. با نگاهی گذرا به قوانین و مقررات پاسخ روشن است. وکیل قم بیان می‌کند در حقیقت مدیر ساختمان نیز مانند هر شخص شاغل دیگری دارای حقوق و مزایایی است که مطابق قانون وزارت کار تعیین می‌شود.

آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد

در کدام ساختمان‌ها باید به مدیر حقوق پرداخت کرد؟

هر چه روز به ‌روز آپارتمان ‌نشینی بیشتر می‌شود مسئولیتی تحت عنوان مدیر ساختمان نیز رواج بیشتری پیدا می‌کند. وکیل دلیجان می‌گوید در ساختمان‌هایی که تعداد واحدهای زیادی دارند، حفظ و اداره امور کار سخت و پیچیده‌ای است.

بدین ترتیب رسیدگی به این آپارتمان‌ها وقت زیادی را می‌خواهد و مدیر ساختمان در چنین شرایطی می‌بایست تمام وقت خود را صرف انجام امور مربوطه کند. در خصوص اینکه آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد به گفته وکیل شهریار میزان حقوق و دستمزد مدیر ساختمان بسته به مهارت، تجربه و نوع کاری که انجام می‌دهد متفاوت است.

با توجه به این پرسش که آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد و یا مقررات مربوط به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، مشاوره با وکیل حقوقی از یک موسسه حقوقی معتبر می‌تواند موثر واقع شود.

حقوق قانونی مدیر ساختمان چقدر است؟

ساختمان ها و مجتمع ها به نگهداری مداوم و مدیریت مالی نیاز دارند؛ تا اطمینان حاصل شود که تمام امور مجتمع به درستی پیش می رود.‌ بنابراین مدیر ساختمان نقش بسیار مهمی در نظم بخشیدن به امور ساختمان و اجرای قوانین دارد. وکیل لواسان می‌گوید در این شرایط طبیعی است که برای انجام وظایف و امور محوله از سوی ساکنین و هیئت مدیره ساختمان برای مدیر حقوق و دستمزد تعیین شود.

در پاسخ به این سوال که آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد و یا اینکه حقوق مدیر ساختمان چقدر است؟ می‌توان گفت که وزارت کار برای مدیریت ساختمان مانند سایر مشاغل دستمزدی را تعیین کرده است. وکیل پردیس اشاره می‌کند بدین ترتیب میان مدیر ساختمان و هیئت مدیره قراردادی تنظیم می‌شود و در آن به شرایط و نحوه انجام امور و میزان حقوق و دستمزد مدیر ساختمان اشاره می‌شود.  

مدیر ساختمان می‌تواند از بین خود ساکنان یا فردی از خارج ساختمان این وظیفه را برعهده بگیرد و در هر صورت باید دستمزد او پرداخت شود. با توضیح ارائه شده در خصوص اینکه آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد پاسخ به این سوال مشخص می‌شود.

نکته دیگر اینکه اگر میان مدیر ساختمان و هیئت مدیره هیچگونه قراردادی در رابطه با حقوق مدیر ساختمان تنظیم نشده باشد وی حق برداشت از شارژ ماهیانه یا هزینه‌های مربوط به ساختمان را تحت هیچ شرایطی نخواهد داشت.

تعیین میزان حقوق مدیر ساختمان نیز با توافق همه ساکنین و در نهایت مجمع عمومی انجام می‌شود. وکیل ملارد ادامه می‌دهد مدیر ساختمان می‌تواند با توجه به عرف و نظر اهالی ساختمان به عنوان حقوق خود، شارژ ماهیانه را پرداخت نکند.

آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد

حقوق مدیر ساختمان چگونه پرداخت می‌شود؟

چگونگی پرداخت حقوق مدیر ساختمان و یا اینکه آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد یکی از کارهایی است که در مجمع‌ عمومی ساختمان برای آن تصمیم‌ گیری می‌شود و همه اعضا بایستی درباره پرداخت آن به توافق برسند. وکیل رباط کریم می‌گوید حقوق مدیر ساختمان نیز مانند دیگر هزینه‌های جاری مطابق بند ۲ ماده ۲۵ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها در زمره هزینه‌های مشترک قرار گرفته است.

برای آگاهی بیشتر در خصوص اینکه آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد و راه حل قانونی آن می‌توانید با وکیل حقوقی در موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل فرمایید.

نتیجه‌گیری

مدیر ساختمان یکی از ارکان مهم در نظم بخشیدن کارها در آپارتمان ها می‌باشد. وکیل شمیرانات می‌گوید مدیر ساختمان، باید از طرف هیئت ‌مدیره انتخاب شود و در واقع او برای مدت محدودی این مسئولیت را برعهده دارد. در پاسخ به این سوال که آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد یا خیر می‌توان گفت مدیر ساختمان نیز مانند هر شخص شاغل دیگری دارای حقوق و مزایایی است که مطابق قانون وزارت کار تعیین می‌شود. در این مقاله با توجه به مواردی که بیان شد سعی کردیم شما را با پاسخ این پرسش که آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد آشنا کنیم.

نویسنده: محمدصادق محمدی ارجمند، کارشناس حقوق

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می‌تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه‌ای از وکلای حرفه‌ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.