منو
logo2

انتخاب مدیر ساختمان

با رشد شهرها و افزایش جمعیت و ساخت و ساز آپارتمان، یکی از موضوعات مبتلابه، انتخاب مدیر ساختمان است. برای مدیریت رفتار افراد در مجتمع های آپارتمانی، قوانین خاصی تهیه شده است که قانونگذار در سال 1343 قانونی با عنوان قانون تملک آپارتمانها را تدوین نموده است که بخشی از آن مربوط به انتخاب مدیر ساختمان است. این مقاله را مطالعه کنید تا از هر آنچه در خصوص انتخاب مدیر ساختمان است، آگاه شوید.

با رشد شهرها و افزایش جمعیت و ساخت و ساز اپارتمان نیاز به فرهنگ آپارتمان نشینی در جوامع شهری ضروری بوده و برای مدیریت رفتار افراد در مجتمع های اپارتمانی قوانین خاصی تهیه شده که قانونگذار در سال 1343قانونی با عنوان قانون تملک اپارتمانها را تدوین نمود که با الحاقات و اصلاحات بعدی شامل ده ماده بوده و نحوه مالکیت افراد را مشخص نموده است. اما برای انتخاب مدیر ساختمان و وظایف مدیر ساختمان باید به آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها مراجعه نماییم. مواد پنج الی سیزده این آیین نامه در خصوص نحوه انتخاب مدیر ساختمان است.به طور کلی در آپارتمانها ما با دو بخش مشترکی و اختصاصی مواجه هستیم که قوانین مربوط به هر بخش در ذیل به طور اختصار شرح داده شده است.

انتخاب مدیر ساختمان

می‌توانید سوالات خود را در خصوص انتخاب مدیر ساختمان و سایر موضوعات حقوقی و کیفری از طریق راه‌های ارتباطی اعلام شده در بخش تماس با ما برای ما ارسال و پاسخ خود را دریافت کنید.

در زمانی که تعداد مالکان بیش از سه نفر باشد نیاز به انتخاب مدیر ساختمان است که بعد از تشکیل مجمع عمومی در همان جلسه اول مدیر ساختمان از بین مالکان انتخاب می‌شود. مالکان بیش از نصف بخشهای اختصاصی برای رسمیت بخشیدن به جلسات مجامع عمومی باید حضور داشته باشند و آراء این مجامع با اکثریت مطلق این مالکان تصویب می‌شود.

وکیل اسلامشهر در خصوص انتخاب مدیر ساختمان اشاره می‌کند حقوق هر مالک در قسمتهای اختصاصی و حصه او در قسمتهای مشترک غیر قابل تفکیک بوده و در صورت انتقال قسمت اختصاصی به هر صورتی که باشد انتقال قسمت مشترک قهری خواهد بود.

وکیل قم میگوید انتخاب مدیر ساختمان باید توسط این مجمع و بر اساس آرای مطلق آنها انتخاب شود که می‌تواند از بین اشخاص خارج از ساختمان یا غیر مالکان نیز باشد. اگر تعداد مالکان اختصاصی به صورت مشاعی بین چند نفر به صورت مشترک باشد باید از بین خود نماینده ای را انتخاب نمایند و به مجمع عمومی معرفی کنند.

وکیل لواسان اشاره می‌کند که بخش‌های اختصاصی به بخشهایی گفته می‌شود که در عرف در تصرف انحصاری شریک ملک معین یا قائم مقام او اختصاص یافته است و حدود و مشخصات آن در سند قید می‌گردد و بخش‌های مشترک به قسمتهایی اطلاق می‌شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام شرکا می‌باشد و نمی‌توان حق انحصاری برای آن قائل بود.

انتخاب مدیر ساختمان

با مشورت گرفتن از وکلای مجرب  مؤسسه حقوقی زعفری با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

نظر وکیل دلیجان برای انتخاب مدیر ساختمان این است که اگر در بین مالکان شخص حقوقی وجود داشته باشد نماینده او طبق قوانین مربوط به شخصیت حقوقی معرفی خواهند شد. مجمع عمومی مدیران ساختمان حداقل سالی یک‌بار باید برگزار شود و تصمیمات آن نیز به صورت، صورت جلسه نوشته شده و توسط مدیر انتخاب شده نگهداری شود.

وکیل بهارستان اشاره میکند که تصمیمات مدیران ساختمان برای مدیر انتخاب شده و تمامی ساکنان الزامی میباشد.بعد از انتخاب مدیرساختمان ایشان وظایفی دارند که در قانون احصا شده است و میتوان برای مشاهده آن به آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها مواد چهارده الی بیست و دو مراجعه نمود که مدیر ساختمان انتخاب شده موظف به انجام این امور میباشد.

وکیل شهرستان نور می‌گوید بعد از انتخاب مدیر ساختمان اگر تعداد واحد ها بیش از ده آپارتمان باشد باید تمام آن ساختمان بیمه شود که شامل بخشهای اختصاصی و اشتراکی می‌شود.

وکیل شهریاردر مورد انتخاب مدیر ساختمان اشاره میکند که هزینه های ساختمان که مشترک بوده و مربوط به زیر بنای اختصاصی است مانندآب،برق،ایزوگام پشت بام،متناسب با سهم اختصاصی و هزینه های دیگر که مربوط به مساحت زیر بنای اختصاصی ندارد مانند دستمزد سرایدار ،هزینه های تاسیسات، باغبان و غیره به طور مساوی بر عهده تمام مالکان یا استفاده کنندگان است.

آیین نامه اجرایی، سایر مسائل که بعد از انتخاب مدیر ساختمان توسط مدیر باید رعایت شود را مشخص نموده است.

 وکیل پاکدشت میگویدالبته مدیر یا مدیران ساختمان مستحق دریافت حق الزحمه میباشند. که بر عهده مالکان و یا نماینده انها میباشد و مقدار آن نیز با توافق تمامی اعضا می‌باشد.

انتخاب مدیر ساختمان

وکیل رودهن نظر می‌دهد که اگر برخی از مالکان نسبت به تعمیر یک بخش توافقاتی انجام داده باشند فقط همان مالکان ملزم به انجام امور لازم هستند .بهتر است که مدیریت ساختمان که مدت ان حداقل یک سال است و قابل تمدید نیز میباشد بین تمام اعضا و ساکنان بصورت چرخشی باشد تا تمام اعضا از مسائل و مشکلات ساختمان با خبر باشند و یک احساس مسئولیت جمعی ایجاد شود.

وکیل تهران در خصوص انتخاب مدیر ساختمان میگوید قسمتهایی از ساختمان که بطور مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده تمام شرکا یا ساکنان است قسمتهای مشترک محسوب شده و نمیتوان برای آنها حق انحصاری برای آنها قایل شد.

نویسنده: آرمان درویشی، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

انتخاب مدیر ساختمان

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.