منو
logo2

دادخواست

برای به جریان انداختن فرآیند دادرسی باید برگه‌ای تنظیم شود که به آن دادخواست می‌گویند. دادخواست فقط در دعاوی حقوقی کاربرد دارد و دارای انواع مختلفی می باشد.

امروزه با توجه به گسترش روابط اجتماعی ممکن است در روابطی که بین افراد جامعه صورت می گیرد مشکلاتی پدید آید که صرفاً از طریق مراجعه به دادگاه و دادرسی قابل حل باشد. وکیل حقوقی می‌گوید در این پژوهش ضمن بیان تعریفی جامع از دادخواست، دادخواست طلاق، دادخواست طلاق توافقی و دادخواست مطالبه وجه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

دادخواست چیست ؟

برای به جریان انداختن فرآیند دادرسی باید برگه‌ای تنظیم شود که به آن دادخواست می‌گویند. وکیل بهارستان می‌گوید دادخواست فقط در دعاوی حقوقی کاربرد دارد و دارای انواع مختلفی می باشد. وکیل طلاق شهرقدس همچنین ادامه می‌دهد دادخواست، برگه‌ای است که طبق شرایط شکلی که در قانون ذکر شده است تنظیم می‌شود و در آن مشخصات خواهان، خوانده، خواسته و بهای آن، منضمات و ادله اثبات دعوی و شرح دادخواست ذکر می شود و از طریق دفتر خدمات قضایی به دادگاه ارسال می شود.

مشاوره با یک وکیل حقوقی از یک  موسسه حقوقی معتبر برای تنظیم دادخواست ضروری می باشد.

دادخواست

دادخواست طلاق

یکی از دعاوی که دادخواست در آن تنظیم می شود دادخواست طلاق است. وکیل حقوقی از یک موسسه حقوقی معتبر بیان می‌کند در این دادخواست ممکن است زوج یا زوجه خواهان طلاق باشند که در این صورت در دادخواست در قسمت خواسته باید صدور گواهی عدم سازش(طلاق به درخواست زوج یا زوجه) ذکر شود و در قسمت ادله دعوی باید کپی شناسنامه و کارت ملی طرفین، کپی عقد نامه ذکر شود و در شرح دادخواست، توضیحاتی در این مورد داده می شود.

دادخواست طلاق توافقی

ممکن است زوجین توافق کنند که از یکدیگر جدا شوند، در این صورت باید توافقنامه تنظیم نمایند که این سند حاوی توافق نسبت به تمام حقوق مالی و غیر مالی از جمله مهریه، نفقه زوجه، حضانت فرزند، نفقه فرزند و.. می‌باشد. بهترین وکیل شریف آباد می‌گوید برای تنظیم این نوع دادخواست، زوجین باید به همراه یکدیگر اقدام به تنظیم دادخواست طلاق توافقی کنند. وکیل پاکدشت اشاره می‌کند در واقع، در دادخواست قسمت خواسته، صدور گواهی عدم امکان سازش(طلاق توافقی) ذکر می شود. وکیل رودهن ادامه می‌دهد مدارکی که برای تنظیم دادخواست طلاق توافقی لازم است شامل اصل عقد نامه یا رونوشت تهیه شده از دفتر ازدواج، اصل کارت ملی و اصل شناسنامه زوجین می باشد. وکیل در شهرری بیان می‌کند پس از تنظیم این دادخواست و به جریان افتادن دادرسی، مدارک دیگری باید تهیه و به دادگاه ارائه شود که شامل گواهی عدم بارداری، گاهی عدم امکان سازش(توسط مراکز مشاوره خانواده صادر می شود)، گواهی بکارت (در صورتی که زوجین مدعی عدم نزدیکی و بکارت زوجه باشند)، توافقنامه طلاق توافقی می باشند.

موسسه حقوقی زعفری رحقی با همکاری جمعی از وکلای متخصص آمادگی لازم را جهت ارائه مشاوره حقوقی و تنظیم دادخواست دارا می‌باشد.

دادخواست مطالبه وجه

این دادخواست در سیستم حقوقی بسیار رایج است. وکیل قیامدشت می‌گوید زمانی که فردی از دیگری مقداری وجه طلب دارد و مدیون حاضر به ادای دین نیست، داین باید اقدام به تنظیم دادخواست کرده و با رعایت شرایط شکلی دادخواست، حق خود را از طریق دادگاه مطالبه نماید. وکیل طلاق شهریار ادامه می‌دهد این دادخواست مانند سایر دادخواست ها تنظیم می شود؛ در قسمت خواسته، باید مطالبه وجه ذکر شود و ادله آن می تواند هر سندی که مبین وجود باید باشد قرار گیرد.

با توجه به این که هر دعوی دادخواست ویژه خود را دارد و تنظیم دادخواست نیز نیاز به تخصص دارد فلذا موسسه حقوقی زعفری رحقی آمادگی ارائه خدمات مشاوره حقوقی را دارد.

تفاوت دادخواست با اظهارنامه

دادخواست زمانی تنظیم و به دادگاه ارائه می شود که فرد می‌خواهد رسیدگی را به جریان انداخته و حق خود را از طریق دادگاه مطالبه نماید. وکیل رباط کریم می گوید یکی از آثاری که دادخواست دارد این است که طرف دیگر را ملزم به پاسخ می‌نماید. وکیل حقوقی از یک موسسه حقوقی معتبر اشاره می‌کند اظهارنامه زمانی تنظیم می شود که فرد قبل طرح دعوی، می‌خواهد حق خود را به طور رسمی از طرف دیگر مطالبه نماید، همچنین بر خلاف دادخواست، اظهارنامه، طرف دیگر را ملزم به پاسخ نمی‌کند.

دادخواست

شرایط شکلی دادخواست

براساس ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی ، دادخواست از جمله دادخواست طلاق توافقی و دادخواست مطالبه وجه باید در برگه های چاپی مخصوص و به زبان فارسی تنظیم گردد و شامل موارد زیر باشد، در غیر این صورت، قرار رد دادخواست صادر می‌شود:

الف) نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و در صورت امکان شغل خواهان.

تبصره – در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود، مشخصات وکیل نیز باید درج گردد.

ب) نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده.

پ) تعیین خواسته و بهای آن، مگر آنکه تعیین بها ممکن نبوده و یا خواسته، مالی نباشد.

ت) تعهداتی که به موجب آن، خواهان، خود را مستحق مطالبه می داند و باید مقصود واضح بیان شود.

ث) آنچه که خواهان، از دادگاه درخواست دارد.

ج) ذکر ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، که شامل از اسناد و نوشته ها و اطلاع مطلعین و غیره، و اگر دلیل، شهادت شاهدان باشد، خواهان باید اسامی و مشخصات و محل اقامت آنان را به طور صحیح معین کند.

چ) امضای دادخواست دهنده و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او.

پس برای تنظیم یک دادخواست کامل و بدون ایراد باید این شرایط رعایت شود.

تنظیم دادخواست از اهمیت به سزایی برخوردار است. وکیل بومهن مقرر می‌دارد در صورتی که دادخواست با ایراداتی مواجه شود فرد ممکن است هم با اتلاف زمان و هم خسارات مالی و غیر مالی مواجه شود.

ضمانت اجرای عدم رعایت شرایط شکلی دادخواست

در صورتی که دادخواست شرایط شکلی را نداشته باشد دادخواست توقیف می شود و به این نحو عمل می شود:

۱_ اگر به دادخواست و پیوست های آن برابر قانون تمبر الصاق نشده یا هزینه یاد شده تادیه نشده باشد.

۲_ هنگامی که بندهای (ب،پ،ت،ج،چ) ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی رعایت نشده باشد.

در موارد مزبور مدیر دفتر دادگاه به مدت دو روز نقایص دادخواست را به نحو کتبی و کامل به خواهان اطلاع می‌دهد. وکیل حقوقی پاکدشت از یک موسسه حقوقی معتبر بیان می‌کند از تاریخ ابلاغ دادخواست ظرف ده روز به وی مهلت می دهد تا نقص‌های مربوطه را برطرف نماید. وکیل در پیشوا می‌گوید اگر چنانچه در مهلت مذکور به رفع نقص اقدام نکند، دادخواست به مطابق قراری که مدیر دفتر صادر می‌نماید، رد می‌شود. وکیل حقوقی بومهن همچنین ادامه می‌دهد این قرار به خواهان ابلاغ شده و نامبرده می تواند در مدت ده روز از تاریخ ابلاغ دادخواست به همان دادگاه شکایت کند. رای دادگاه در این مورد قطعی خواهد بود.

۳_ وکیل حقوقی شهریار همچنین می‌گوید در صورتی که در دادخواست، خواهان یا محل اقامت او معلوم نباشد به مدت دو روز از تاریخ سررسید دادخواست براساس قراری که مدیر دفتر دادگاه صادر می‌کند، دادخواست رد می‌گردد.

پس با توجه به این موارد برای پیشگیری از تضییع شدن حق و ورود سایر خسارات و تنظیم یک دادخواست کامل با یک وکیل حقوقی مشورت کنید.

سخن پایانی

وکیل حقوقی از موسسه حقوقی زعفری رحقی مقرر می دارد دادخواست به برگه‌ای گفته می شود که دارای شرایط شکلی می‌باشد. فرد باید با رعایت این شرایط، اقدام به تنظیم آن نماید و از طریق دفاتر الکترونیک خدمات قضایی، به دادگاه ارائه دهد. وکیل ورامین اشاره می‌کند هر دعوایی دادخواست متفاوتی دارد که عدم رعایت شرایط شکلی آن، حسب مورد موجب توقیف دادخواست و صدور اخطار رفع نقص یا قرار رد دادخواست می شود.

نویسنده: امیر نژاد محمدی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

دادخواست

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.