منو
logo2

احضاریه دادگاه

احضاریه به هر نوع ابلاغی گفته می شود که از طرف مراجع قضایی برای طرفین پرونده و یا سایر افراد در پرونده فرستاده می شود و ایشان را برای انجام کاری به دادگاه دعوت می نماید

یکی از فرایندهای دادرسی در دادگاه ها و دادسراها احضاریه است، گاهی اوقات برای برخی از افراد احضاریه ای فرستاده می شود که به عنوان شاهد یا مطلع و… در دادگاه حاضر شوند. سوالی که شاید در اینجا مطرح شود این است که احضاریه در چه مواردی و برای چه افرادی فرستاده می شود ؟ و در صورت حاضر نشدن فرد احضار شده در دادگاه چه عواقبی ممکن است برای او داشته باشد ؟ در مقاله حاضر به برسی احضاریه و مقررات مربوط به احضاریه خواهیم پرداخت.

احضاریه دادگاه چیست ؟

احضاریه در اصطلاح حقوقی به معنای حاضر کردن یا فراخواندن است، در واقع احضاریه به هر نوع ابلاغی گفته می شود که از طرف مراجع قضایی برای طرفین پرونده و یا سایر افراد در پرونده فرستاده می شود of و ایشان را برای انجام کاری به دادگاه دعوت می نماید؛ مانند احضاریه شهود برای ادای شهادت و یا احضاریه دعوت از متهم برای تحقیقات مقدماتی در دادسرا البته در اینجا باید به این نکته نیز توجه نمود که، احضاریه برگه ویژه ای است که شعب دادیاری، بازپرسی دادسرا یا دادگاه می باشد که مکان و زمان حضور متهم، شاهد، مطلع و… در آن درج شده است که به وسیله سامانه ثنا به ایشان ابلاغ می‌شود. هرچند اکیدا توصیه می شود در زمان ارسال احضاریه دادگاه برای شما از وکیل حقوقی متخصص در موسسه حقوقی زعفری رحقی  مشاوره حقوقی دریافت نمایید؛ در این مقاله قرار است با احضاریه دادگاه و مقررات مربوط به احضاریه بیشتر آشنا شوید.

احضاریه دادگاه

احضاریه دادگاه برای طلاق:

همانطور که گفته شد از جمله مراحل دادرسی در مراجع قضایی ارسال احضاریه است و افرادی که در فرآیند دادرسی دخیل می باشند به وسیله احضاریه، به حضور در دادگاه دعوت می شوند؛ به عنوان مثال احضاریه برای مطلع، احضاریه برای طرفین پرونده و… بهترین وکیل حقوقی بیان می کند یکی از انواع احضاریه ها، احضاریه طلاق است که به وسیله آن مشخص می گردد یکی از زوجین دادخواست طلاق داده است و دادگاه از طرفین به وسیله احضاریه طلاق دعوت به رسیدگی می نماید.

احضاریه برای طلاق زمانی صادر می شود که یکی از زوجین دادخواست طلاق داده باشد و دادگاه نیز برای آن وقت رسیدگی تعیین می کند، این وقت رسیدگی و نوع دادخواست باید به اطلاع طرف مقابل برسد تا در صورت لزوم بتواند با تهیه مدارک لازم در دادگاه از خود دفاع نماید.

موارد بسیار مهمی که باید در احضاریه یا احضارنامه درج شود، عبارتند از:

۱_ نام و نام خانوادگی شخص احضارشونده

۲_ محل حضور

۳_ ساعت و تاریخ حضور

۴_ علت حضور

۵_ نتیجه و ضمانت اجرای عدم حضور

احضاریه دادگاه

ضمانت اجرای عدم حضور در دادگاه:

بر اساس قانون ضمانت اجرا و نتیجه عدم حضور شخص احضارشونده در خصوص متهم، شهود و مطلعان قدری متفاوت است. با این توضیح که قانونگذار در ماده ۱۷۹ آیین دادرسی کیفری متهمی را که بدون عذرموجه در دادسرا حاضر نشود یا اینکه اساسا عذرموجه خود را اعلام نکند به بازپرس پرونده این اختیار را داده  است که وی را جلب نماید. اما در جای دیگر در قانون، تبصره ۱ ماده ۲۰۴ آیین دادرسی کیفری در مورد شاهد و مطلع اشاره شده است که در صورت عدم حضور به دلیل عذر موجه، برای ایشان مجدداً احضاریه فرستاده می شود و چنانچه در نوبت دوم نیز در مرجع قضایی حاضر نشوند، جلب می شوند.

وکیل حقوقی متخصص می‌ گوید البته جلب در مورد شهود و مطلعان به معنای اجبار ایشان در ادای شهادت نخواهد بود و این امر تنها به دلیل تحقیقات بیشتر برای تکمیل پرونده در مرحله دادسرا یا دادگاه صورت می پذیرد. قانونگذار ایران نیز در ماده ۲۱۳ آیین دادرسی کیفری بیان می کند که تفهیم اتهام به کسی که به عنوان متهم احضار نشده از قبیل شاهد یا مطلع ممنوع است و اگر چنانچه این شخص پس از تحقیق در مظان اتهام قرار بگیرد؛ باید طبق مقررات و به عنوان متهم برای وقت دیگر احضار شود.

احضاریه دادگاه چند روز طول می‌ کشد :

یکی از سوالات مهمی که در مورد احضاریه دادگاه مطرح می‌شود این است که احضاریه دادگاه چه زمانی به دست مخاطب می‌رسد؟ یا به عبارت دیگر چقدر طول می کشد تا مخاطب احضاریه، از مفاد آن مطلع شود ؟

وکیل حقوقی موسسه حقوقی زعفری رحقی در پاسخ به این سوال می‌گوید؛ در واقع مهلت ارسال احضاریه دادگاه مشخص نیست و این امر به حجم کاری و ورودی پرونده به مراجع قضایی بستگی دارد. در صورتی که شخص دارای سامانه ثنا باشد و دادگاه به کد ملی و مشخصات شخص دسترسی داشته باشد، احضاریه از طریق سامانه ثنا برای وی فرستاده می شود و درصورت عدم دسترسی به کد ملی و مشخصات فردی و یا اینکه شخص اساساً سامانه ثنا نداشته باشد، طبق آدرسی که از قبل اعلام کرده است، احضاریه برای ایشان فرستاده می‌شود.

احضاریه دادگاه

نحوه اطلاع از احضاریه دادگاه:

درگذشته و تا قبل از راه اندازی سامانه ثنا، اطلاع از مفاد احضاریه به وسیله برگه های کاغذی بود که به دستور دادگاه و توسط مامور ابلاغ یا مامور کلانتری به اشخاص ابلاغ می‌ شد؛ اما در حال حاضر با راه اندازی سامانه ثنا و الزامی شدن ثبت مشخصات فردی در این سامانه، نحوه اطلاع از احضاریه تغییر کرده است. بر این اساس ماده ۷ آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ احضاریه و ضمایم آن و یا حتی دستور قضایی و.. به مخاطبان از قبیل متهم، شاهد یا مطلع را به راحتی امکانپذیر کرده است. در این حالت  افراد می توانند با مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیک، احضاریه خود را مشاهده نمایند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقررات مربوط به احضاریه دادگاه و چگونگی اطلاع از احضاریه دادگاه با مراجعه به بخش مشاوره حقوقی سایت موسسه حقوقی زعفری رحقی، سوالات خود را از وکیل حقوقی متخصص در این زمینه بپرسید.

نویسنده: محمدصادق محمدی ارجمند، دانشجوی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.