منو
logo2

وجه التزام چیست

وجه التزام مبلغ مشخصی است که طرفین در زمان عقد قرارداد به عنوان جریمه دیرکرد در انجام تعهد یا انجام ندادن تعهداتشان در نظر می‌گیرند.

در این مقاله قصد داریم بگوییم وجه التزام چیست و شرایط دریافت وجه التزام در قانون چگونه است. با ما همراه باشید.

وجه التزام چیست

وکیل حقوقی پردیس در رابطه با وجه التزام چیست توضیح می دهد: هنگامی که دو نفر بایکدیگر قراردادی تنظیم می‌نمایند باید مفاد قرارداد را به موقع اجرا گذارند وگرنه مبلغی را تحت عنوان خسارت دیرکرد باید به طرف مقابل پرداخت نماید. در واقع در پاسخ به سوال وجه التزام چیست باید گفت وجه التزام مبلغ مشخصی است که طرفین بر سر آن به توافق می‌رسند.

وجه التزام چیست

ماده 230 قانون مدنی در تعریف وجه التزام چیست بیان می دارد: اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف متخلف مبلغی به عنوان خسارت تادیه نماید و حاکم نمی تواند او را به بیشتر یا کمتر از آنچه ملزم شده باشد محکوم نماید.

در خصوص پرسش وجه التزام چیست و قواعد راجع به وجه التزام می توانید با موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل فرمایید.

وکیل حقوقی در رابطه با پرسش وجه التزام چیست ادامه می دهد: در واقع وجه التزام مبلغ مشخصی است که طرفین در زمان عقد قرارداد به عنوان جریمه دیرکرد در انجام تعهد یا انجام ندادن تعهداتشان در نظر می گیرند.

وکیل حقوقی پاکدشت در رابطه با پرسش وجه التزام چیست می گوید: اگر ضمن قرارداد مبلغ مشخصی به عنوان جریمه تعیین نشده باشد میزان خسارت تاخیر تادیه توسط دادگاه و با توجه به شاخص سالانه تورم تعیین می شود اما مبلغ وجه التزام توسط طرفین معین می گردد و قاضی نمی تواند میزان وجه التزام مندرج در قرارداد را تغییر دهد.

در چه صورت می توان وجه التزام را مطالبه نمود؟

در صورتی می توان وجه التزام را درخواست نمود که خود شخص نیز به تعهدات خود طبق قرارداد عمل نموده باشد.

در خصوص پرسش وجه التزام چیست و قواعد راجع به وجه التزام می توانید با وکیل حقوقی موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل فرمایید.

انواع وجه التزام

وکیل حقوقی در پاسخ به این پرسش که انواع وجه التزام چیست بیان می دارد دو نوع وجه التزام داریم:

1- وجه التزام عدم انجام تعهد

2-وجه التزام تاخیر انجام تعهد

وجه التزام عدم انجام تعهد

خسارت م عینی است برای انجام نشدن تعهد. یعنی در صورتی که شخص اصل تعهد را انجام ندهد می توان در قبال آن خسارت عدم انجام تعهد را گرفت. توجه داشته باشید که در این صورت نمی توان هم انجام اصل تعهد را تقاضا داشت و هم خسارت عدم انجام آن را مطالبه کرد و تنها یکی از آن ها قابل مطالبه می باشد.

وجه التزام تاخیر انجام تعهد

خسارت معینی است در خصوص تاخیرانجام تعهد مانند خسارت روزانه ی تاخیر در تخلیه عین مستاجره. در این شرایط شخص هم می تواند انجام اصل تعهد را مطالبه نماید و هم خسارتی که در ازای تاخیر به او وارد شده است.

در خصوص پرسش وجه التزام چیست و قواعد راجع به وجه التزام می توانید با موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل فرمایید.

وجه التزام چیست

چه زمانی می‌توان وجه التزام را نپرداخت

وکیل حقوقی اسلامشهر پاسخ می دهد: در صورت وجود قوه قاهره مانند سیل و زلزله و…اصل بر این است که وجه التزام دریافت نشود مگر اینکه در قرارداد شرط شده باشد که حتی در صورت وجود قوه قاهره باید به قرارداد عمل نمو د و وجه التزام را پرداخت کرد .

وکیل حقوقی در قیامدشت در رابطه با وجه التزام چیست می گوید: در صورتی که در قرارداد وجه التزام تعیین شده باشد حتی اگر به شخص خسارتی وارد نشده باشد باید وجه التزام پرداخت گردد.

در خصوص پرسش وجه التزام چیست و قواعد راجع به وجه التزام می توانید با موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل فرمایید.

قراردادن وجه التزام در قولنامه به چه طریقی صورت می گیرد؟

وکیل حقوقی پردیس توضیح می دهد که هرگاه به دلیلی بیع قطعی انجام نشد این مبلغ به عنوان جریمه از طرفی که عدم انجام معامله مستند به عمل اوست گرفته می شود و به طرف دیگر پرداخت می گردد. در واقع وجه التزام خسارت عدم انجام تعهد انتقال رسمی ملک یا مورد معامله است که در قولنامه به یکی از روش های ذیل می تواند باشد:

_ در قولنامه قید می گردد زمانی که فروشنده یا خریدار تعهدات خود را انجام ندهند ، طرف دیگر معامله فلان مبلغ مشخصی را باید به طرف مقابل بپردازد. برای مثال اگر فروشنده به تعهد خود ش که انتقال مال است عمل نکند،خریدار می تواند با اثبات عدم اجرای تعهد فروشنده وجه التزام مقرر را درخواست نماید .

_ و یا زمانیکه طرفین توافق می کنند که در تاریخ مشخصی در دفترخانه حاضر شوند و سند رسمی تنظیم کنند و در صورت عدم حضور هریک در دفترخانه، طرف دیگر ملزم است مبلغی به طرف دیگر بپردازد و تعهد خو د را ایفا کند . در این حالت با اثبات عدم حضور، متعهد باید وجه التزام مقرر را بپردازد و تعهد را ن یز ایفا نماید.

_ نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که کسی که وجه التزام را درخواست می کند باید خود نیز تعهداتش را به طور کامل انجام داده باشد مثلا خریدارباید در دفترخانه حاضر شود و قیمت معامله را نیز به رویت دفتردار برساند و عدم اجرای تعهد طرف دیگر احراز شود.

برای مشاوره و اطلاع بیشتر در خصوص عدم تمکین و احکام راجع به عدم تمکین زن با وکیل حقوقی از موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس بگیرید.

وجه التزام چیست

خسارت تاخیر تادیه چه تفاوتی با وجه التزام دارد؟

وکیل حقوقی رودهن توضیح می دهد: خسارت تاخیر تادیه خسارتی است که از بابت دیرکرد پرداخت وجه نقد از سوی بدهکار به طلبکار داده می شود.

خسارت تاخیر تادیه تنها اختصاص به تعهدات پولی آن هم از نوع وجه رایج دارد در حالی که در قراردادها نسبت به هر نوع تعهدی می توان وجه التزام پیش بینی کرد.

میزان خسارت تاخیر تادیه توسط دادگاه صورت میگیرد و ملاک را شاخص سالانه تورم در نظر می گیر ن د اما مبلغ وجه التزام با توافق حاصله میان دو طرف معامله شکل می گیرد.

نویسنده: مهدیه دیلمی، کارشناس حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

وجه التزام چیست

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.