به گزارش روابط عمومی موسسه حقوقی زعفری به نقل از پایگاه خبری اختبار :
به موجب ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات شکایت انتظامی باید حاوی نکات ذیل باشد:
۱- نام، نام خانوادگی، نشانی اقامتگاه، کدپستی، کدملی، و در صورت امکان شماره تلفن ( ثابت، همراه) شاکی انتظامی
۲- سمت شاکی انتظامی در پرونده قضایی (در صورتی که اقامه شکایت از سوی وکیل باشد باید حق شکایت انتظامی در وکالتنامه تصریح شده باشد.)
۳- اعلام شماره پرونده قضائی مورد شکایت
۴- اعلام هویت قاضی یا قضات مورد شکایت.
۵- مشـخص بودن موارد مورد شکایت (کلی نباشد) یعنی جهات تخلف از مقررات قانونی باید ذکر شود.
۶- پیوست نمودن مستندات مورد شکایت از قبیل تصویر دادنامه، برگ اخطاریه یا احضاریه، برگ اجرائیه و…
۷- امضاء شاکی یا نماینده قانونی وی و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او.
۸- ابطال نمودن تمبر دادرسی مطابق تعرفه خدمات قضایی (مبلغ ۳۰۰/۰۰۰ ریال)
تبصره۱ـ در صورتی که شکوائیه فاقد یکی از نکات مزبور باشد، بایگانی میشود.
توجه داشته باشید که:
۱- شکایت انتظامی تأثیری در رأی و تصمیمات متخذه در پرونده اعم از دادسرا یا دادگاه مربوطه ندارد.
۲- شکایت انتظامی از جهات اعاده دادرسی (موضوع ماده ۴۷۴ ق.آ.د.ک) و همچنین تجویز اعاده دادرسی (موضوع ماده ۴۷۷ ق.آ.دک) محسوب نمیشود.
۳- شکایت انتظامی از جهات رد دادرس (به منظور اخذ پرونده از قاضی و ارجاع آن به قاضی دیگر) محسوب نمیگردد.
۴- به جرائم کیفری (اعم از اهانت و توهین وغیره) قضات سراسر کشور در دادسرای ناحیه ۲۸ تهران (ویژه کارکنان دولت) واقع در میدان ارگ رسیدگی میشود.
۵- سیر مراحل رسیدگی در دادسرای انتظامی قضات محرمانه است.
۶- دادن تصویر از اظهارنظر مقامات دادسرای انتظامی و کیفرخواست به شاکی انتظامی ممنوع است. (موضوع ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی)
۷- شاکی انتظامی میتواند شکایت انتظامی را مطابق ماده ۲۳ قانون نظارت بر رفتار قضات به دادگستری استان مربوط نیز تحویل و یا از طریق پست سفارشی با رعایت ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی به آدرس این دادسرا ارسال و پس از یک ماه، شماره پرونده ثبت شکایت انتظامی از طریق پیام کوتاه اطلاع رسانی میگردد.
آدرس و شماره تلفن دادسرای انتظامی قضات
آدرس: تهران، خیابان خیام، روبروی پارک شهر، کاخ دادگستری، دادسرای انتظامی قضات
تلفن تماس: ۰۲۱۳۸۵۸۲۲۰۸ و ۰۲۱۳۸۵۸۲۲۹۷