منو
logo2

مرور زمان در جرم کلاهبرداری

در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی‌تر با مرور زمان در جرم کلاهبرداری آشنا شویم و مباحثی را من‌جمله تعریف مرور زمان در جرم کلاهبرداری، مدت زمانی که قانون برای تحقق مرور زمان در جرم کلاهبرداری تعیین کرده و شرایط لازم برای وقوع مرور زمان در جرم کلاهبرداری بررسی نماییم:

بزه  کلاهبرداری  یکی از جرایم شایع در کشور ماست که در آن شخص با توسل به حیله و تقلب و ابزار مخصوص به آن افراد را فریب داده و مال آن‌ها را به نفع خود یا شخص ثالثی می‌برد؛ بنابراین رکن اساسی این جرم بردن مال متعلق به دیگری با توسل به حیله و تقلب است حال در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی‌تر با  مرور زمان در جرم کلاهبرداری آشنا شویم و مباحثی را من‌جمله تعریف مرور زمان در جرم کلاهبرداری، مدت زمانی که قانون برای تحقق مرور زمان در جرم کلاهبرداری تعیین کرده و شرایط لازم برای وقوع مرور زمان در جرم کلاهبرداری بررسی نماییم.

مرور زمان در جرم کلاهبرداری

دررابطه‌با دعاوی مرتبط با مرور زمان در جرم کلاهبرداری و همچنین سایر دعاوی کیفری و حقوقی خود می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تخصصی وکلای حقوقی مؤسسه بهره‌مند شوید.

تعریف مرور زمان در جرم کلاهبرداری

وکیل تهران در خصوص مرور زمان در جرم کلاهبرداری  بیان می‌دارد: اگر در هر یک از مراحل وقوع جرم (تعقیب متهم و رسیدگی به جرم و صدور حکم)،  ظرف مدت‌زمان خاصی صورت نگیرد یا در جرایم قابل‌گذشت شاکی ظرف مهلت خاصی که در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است اقدام به طرح شکایت و پیگیری نکند، آن جرم مشمول مرور زمان شده و این بدان معنی آست که دیگر در محاکم به آن  رسیدگی نمی‌شود حال به تحقق چنین شرایطی در جرم کلاهبرداری به طور خاص مرور زمان در جرم کلاهبرداری گفته می‌شود.

وکیل شهریار این نکته را خاطرنشان می‌کند که در چنین شرایطی اگر فرد متضرر از وقوع جرم از این موضوع اطلاعات کافی نداشته باشد ممکن است مشمول مرور زمان در جرم کلاهبرداری شده و برای همیشه امکان احقاق حق خود را از دست بدهد.

مرور زمان در جرم کلاهبرداری

دررابطه‌با دعاوی مرتبط با مرور زمان در جرم کلاهبرداری و همچنین سایر دعاوی کیفری و حقوقی خود می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تخصصی وکلای حقوقی مؤسسه بهره‌مند شوید.

مدت زمانی که قانون برای تحقق مرور زمان در جرم کلاهبرداری تعیین کرده است

وکیل شهرری در خصوص مدت مرور زمان در جرم کلاهبرداری چنین توضیح می‌دهد: مرور زمان در جرم کلاهبرداری طبق قانون مجازات اسلامی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام طرح شکایت کیفری موردتوجه قرار بگیرد، مرور زمان در هریک از جرایم کلاهبرداری و در حکم کلاهبرداری از 7 الی 10 سال بررسی می‌شود علاوه بر این به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که میزان مالی که از طریق کلاهبرداری برده شده است از یک میلیارد ریال بیشتر باشد این جرم مشمول مرور زمان جرم کلاهبرداری نمی‌شود و با سپری شدن زمان مشخص شده (یکسال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم) حق شکایت از شخص متضرر ساقط نمی‌شود.

شرایط لازم برای وقوع مرور زمان در جرم کلاهبرداری

وکیل پاکدشت اظهار می‌دارد: یکی از شرایط مهم که دراین‌خصوص وجود دارد،  توجه به مبلغی که مورد کلاهبرداری واقع شده  است، بر اساس قواعد  مرور زمان در جرم کلاهبرداری در قانون جدید ارزش ریالی مال مورد کلاهبرداری واقع شده اگر تا میزان یک میلیارد ریال بود به این دلیل که مطابق با قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری از جمله جرایم قابل‌گذشت است فرد متضرر باید ظرف یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم نسبت به طرح شکایت اقدام کند؛ اما اگر مبلغ موردنظر از یک میلیارد ریال بیشتر باشد جرم غیرقابل‌گذشت محسوب شده و شامل مرور زمان در جرم کلاهبرداری نمی‌شود؛ بنابراین شاکی  در هر زمان می‌تواند شکایت کند و شکایت وی نیز پذیرفته می‌شود.

مرور زمان در جرم کلاهبرداری

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی و خانواده می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

درنهایت وکیل قم  در توجیه عملکرد قانون‌گذار در مورد مرور زمان در جرم کلاهبرداری  چنین استدلال می‌کند که مجازات متعلق به جامعه است و منفعت آن مجازات برای افراد جامعه میزان کارآمد بودن مجازات را تعیین می‌کند به همین لیل هر زمانی که جامعه به علت گذشت زمان طولانی جرم ارتکابی را از ذهن ببرد مقام قضایی نیز دیگر حق احیای آن مجازات را نخواهد  داشت.

نویسنده: زهرا منظمی فر، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

وکیل تهران

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.