منو
logo2

مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی

هرگونه شکایت و اقدام کارگر و کارفرما علیه یکدیگر مستلزم احراز وجود رابطه کارگری و کارفرمایی است. در این مقاله قصد داریم به مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی بپردازیم و مسائل مرتبط با روابط کار، کارفرما، کارگر و اداره کار را بررسی کنیم.

در این مقاله قصد داریم به مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی بپردازیم و مسائل مرتبط با روابط کار، کارفرما، کارگر و اداره کار را بررسی کنیم.

مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی

وکیل شهرری هرگونه شکایت و اقدام کارگر و کارفرما علیه یکدیگر مستلزم احراز وجود رابطه کارگری و کارفرمایی است. پس در ابتدا باید بفهمیم مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی کجاست تا بتوانیم با اثبات رابطه اشتغال به طرح شکایات بپردازیم. اثبات این امر نیز برعهده شخص مدعی است.

کارگران و کارفرمایان می‌توانند جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی به هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار مراجعه نمایند.

مرجع احراز رابطه کارگر و کارفرمایی

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص روابط کار و مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری رحقی و همکاران تماس حاصل فرمایید. با مشورت‌گرفتن از وکلای مجرب مؤسسه حقوقی زعفری رحقی با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

پس از آنکه با مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی آشنا شدیم بهتر است به روش‌های اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بپردازیم. وکیل رباط کریم این موارد بدین صورت شرح می‌دهد:

1_ بیمه

یکی از دلایل مهم اثبات امر پرداخت حق بیمه توسط کارفرما می‌باشد و طبق ماده 148 قانون کار کارفرما ملزم است کارگران خود را بیمه نماید.

2_ قرارداد

در صورتی که میان کارگر و کارفرما قرارداد کتبی موجود باشد یکی دیگراز دلایل مهم احراز رابطه می‌باشد. باید به این نکته توجه کرد که اگر قرارداد مشخصی بین طرفین وجود نداشته باشد که جزئیات پرداختی‌ها را مشخص کند کارگر یا کارفرما می‌تواند بعد از قطع همکاری هرگونه ادعایی را در مورد میزان پرداختی‌ها مطرح کرده و براساس آن طرح شکایت کند. پس بخاطر داشته باشید وجود قرارداد یکی از دلایل بسیار مهم در روند اثبات همکاری می‌باشد.

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص روابط کار و مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری و همکاران تماس حاصل فرمایید.

3_ اقرارکارفرما

در صورتی که کارفرما در جلسه رسیدگی به کارفرما بودن خود اقرار نماید.

4_واریز حقوق

یکی دیگر از روش‌های اثبات وجود رابطه کاری پرداخت حقوق به طور مستمر به‌حساب کارگر است و ارائه پرینت حساب بانکی کارگر می‌تواند از اسناد تأییدکننده رابطه کاری باشد.

5_ تحقیق محلی یا بازرسی

وکیل اسلامشهر می‌گوید مرجع رسیدگی جهت اثبات امر و به درخواست کارگر وفق ماده 89 آیین نامه دادرسی کار بازرس خود را به محل اشتغال فرستاده و با تحقیق از افراد محل و سایر کارکنان اقدام به ارائه گزارش می‌نماید.

مرجع احراز رابطه کارگر و کارفرمایی

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص روابط کار و مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری رحقی و همکاران تماس حاصل فرمایید. مؤسسه حقوقی زعفری رحقی متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی و خانواده می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

آیا در صورت استعفا یا ترک کار، حق سنوات به کارگر تعلق می‌گیرد؟

وکیل تهران پاسخ می‌دهد: بله حق سنوات در صورت استعفا و یا ترک کار نیز تعلق می‌گیرد و کارفرما مکلف است بر مبنای آخرین حقوق سال جاری محاسبه و پرداخت کند. پرداخت سنوات ارتباطی با نوع قطع همکاری شما ندارد و درهرصورت بر اساس آخرین مزد مبنا و برای تمام مدت ایام کارکرد قابل‌پرداخت است.

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص روابط کار و مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری رحقی و همکاران تماس حاصل فرمایید.

آیا طرفین قرارداد حق فسخ قرارداد کار را دارند؟

هرگاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به‌تنهایی حق فسخ آن را ندارد. رسیدگی به اختلافات ناشی از نوع این قراردادها در صلاحیت هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف کار است.

چه زمانی از رأی اداره کار می‌توان به دیوان عدالت اداری اعتراض کرد؟

وکیل شهریار در پاسخ می‌گوید : زمانی که‌ رأی در هیئت حل اختلاف کار صادر می‌شود هریک از طرفین 3 ماه فرصت دارند نسبت به آن در دیوان عدالت اداری اعتراض نمایند.

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص روابط کار و مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری رحقی و همکاران تماس حاصل فرمایید.

مرجع احراز رابطه کاگر و کارفرمایی

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص روابط کار و مرجع احراز رابطه کارگری و کارفرمایی می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری رحقی و همکاران تماس حاصل فرمایید. مؤسسه حقوقی زعفری با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

برخی کارفرمایان با کارگر خود به شکلی تسویه‌حساب می‌کنند که بعد از مدتی کارگر متوجه می‌شود حق مأموریت، اضافه‌کاری و مرخصی او در تسویه‌حساب قید نشده و ضمن اینکه بعد از ۳ ماه کارفرما او را اخراج کرده، آیا کارگر می‌تواند نسبت به مواردی که پرداخت نشده شکایت کند؟

وکیل رودهن این گونه پاسخ می گوید:  حق شکایت برای کارگران در خصوص مانده مطالباتی که کارفرما پرداخت نکرده محفوظ است و می‌توانند برای مواردی که مطرح کردند طرح شکایت کنند.

یک نکته‌ای که وجود دارد این است برای دریافت مطالباتی مثل مأموریت و اضافه‌کاری نیاز به مدارک و مستنداتی برای اثبات انجام این موارد دارید و این مستندات باید محکمه‌پسند باشند یعنی برگه‌های مأموریت و اضافه‌کاری باید به تأیید کارفرما برسد، در غیر این صورت امکان دریافت این مزایا از طریق شکایت اداره کار نیست. اما در مورد مرخصی‌ها چون جزء مزایایی است که به‌شرط اشتغال به شما تعلق می‌گیرد کارفرما باید مدارک استفاده از مرخصی یا رسید پرداخت مانده مرخصی را ارائه کند و در غیر این صورت به شما بدهکار خواهد بود.

نویسنده: مهدیه دیلمی، کارشناس حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.