منو
logo2

محرومیت از ارث

در این مقاله قصد داریم شما را با قوانینی در خصوص ارث و محرومیت از ارث آشنا کنیم. برای آشنایی در خصوص محرومیت از ارث و اطلاع از آن وچگونگی و شرایط آن تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم شما را با قوانینی در خصوص ارث و محرومیت از ارث آشنا کنیم. برای آشنایی در خصوص محرومیت از ارث و اطلاع از آن و چگونگی و شرایط آن تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تعریف ارث

وکیل حقوقی تهران ارث را اینچنین تعریف می نماید. ارث انتقال قهری دارایی متوفی به وراث او می باشد. چون ارث ناشی از حکم قانون می باشد و اراده ی اشخاص در آن اثری ندارد از وقایع حقوقی به شمار می آید.

وکیل قیامدشت در ادامه توضیح می‌دهد به دارایی متوفی یعنی حقوق و اموال و دیون و تعهدات وی ما ترک گفته می‌شود. ماترک هم جنبه‌ی مثبت دارد که حقوق و اموال و مطالبات متوفی را شامل می‌شود و هم جنبه‌ی منفی دارد که دیون و تعهدات وی را در بر می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر و مشاوره حقوقی در خصوص مسائل مربوط به ارث و محرومیت از ارث می توانید از موسسه حقوقی زعفری رحقی کمک بگیرید.

محرومیت از ارث

ورثه

وکیل شهرری در توضیح ورثه بیان می دارد ورثه به افرادی گفته می‌شود که وارث مال و اموال کسی هستند و به تمام این افراد، وراث گفته می‌شود.

وکیل شریف آباد در ادامه توضیح می‌دهد: پس از اینکه شخصی فوت می کند اموال او به صورت قهری به وراث او تعلق می گیرد. البته قبل از تقسیم اموال متوفی، باید بدهی ها و دیون او پرداخت گردد.

برای اطلاع بیشتر در خصوص ارث، ورثه، تقسیم ترکه و محرومیت از ارث بهتر است با وکیل حقوقی از یک موسسه حقوقی معتبر مشورت نمایید.

وصیت به محرومیت از ارث

ماده‌ی 837 قانون مدنی مقرر می دارد اگر کسی به موجب وصیت یک یا چند نفر از ورثه ی خود را از ارث محروم کند وصیت مزبور نافذ نیست. پس هیچ کس نمی‌تواند به موجب وصیت‌نامه هیچ یک از وراث خود را از ارث محروم کند و این چنین وصیت نامه‌ای باطل می باشد. چه این وصیت بیش از ثلث ترکه باشد و چه کمتر از ثلث ترکه. بنابراین وصیت مزبور با توجه به اطلاق ماده‌ی 837 قانون مدنی تا حد ثلث ترکه نیز نافذ و جاری نیست.

برای آشنایی بیشتر و مشاوره حقوقی در خصوص مسائل مربوط به ارث و محرومیت از ارث می توانید از موسسه حقوقی زعفری رحقی کمک بگیرید.

محرومیت از ارث

عبارت محرومیت از ارث عبارت آشنایی است که در جامعه آن را زیاد شنیده ایم اما آیا می‌شود کسی را از ارث محروم کرد؟

وکیل بهارستان پاسخ شما را می‌دهد: اشخاص تا زمانی‌که زنده هستند می‌توانند هرتصرفی در اموال خود انجام دهند. برای مثال شخص می‌تواند شش دانگ منزل خود را بفروشد یا آن را ببخشد و یا حتی آن را عمداً تلف نماید و هیچ کس هم نمی‌تواند به او اعتراضی کند.

محرومیت از ارث

آیا می‌شود در رابطه با اموال خود برای پس از مرگ هم تصمیم گرفت؟

وکیل قرچک در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: شخص می‌تواند به موجب وصیت که البته باید شرایط وصیت نیز به درستی رعایت شده باشد تنها تا یک سوم اموال خو درا وصیت نماید. برای مثال یک سوم از مال خود را به شخصی ببخشد اما نمی‌تواند در وصیت مستقیما تصریح به محرومیت از ارث حتی به میزان یک سوم نماید و در این صورت وصیت او باطل می‌شود.

وکیل ورامین ادامه می‌دهد: هرچند در عمل با انتقال و وصیت یک سوم اموال شخص باعث می‌شود که وراث سهم کمتری ببرند اما تصریح عبارت محرومیت از ارث در وصیت نامه باطل می‌باشد و ترتیب اثر ندارد.

وکیل حقوقی در پاکدشت اضافه می‌کند: نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر متوفی بیش از یک سوم اموال خود را وصیت کند در صورتی که وراث به اتفاق وصیت را قبول نمایند وصیت زاید بر ثلث نافذ می‌شود.

برای آشنایی بیشتر و مشاوره حقوقی در خصوص مسائل مربوط به ارث و محرومیت از ارث می توانید از موسسه حقوقی زعفری رحقی کمک بگیرید.

محرومیت از ارث

محرومیت از ارث به موجب قانون

وکیل رباط کریم توضیح می‌دهد: در مواردی به حکم شرع و قانون اشخاص به طور کامل از ارث محروم می شوند شامل موارد زیر است:

1_ قتل : اگر وارثی مورث خود را به قتل برساند. برای مثال فرزندی پدر خود را بکشد طبق ماده‌ی 880 قانون مدنی از موانع ارث است.

بنابراین کسی که مورث خود را عمداً بکشد از ارث او ممنوع می‌شود اعم از اینکه قتل بالمباشره باشد یا بالتسبیب و منفردا باشد یا با شراکت دیگری.

2_وکیل حقوقی تهران یکی دیگر از موارد محرومیت از ارث به موجب قانون را عدم ارث بری کافر از مسلمان توضیح می‌دهد. براساس ماده‌ی 881 مکرر قانون مدنی کافر از مسلمان ارث نمی برد.

3_ مورد سوم که وکیل حقوقی اسلامشهر در خصوص محرومیت از ارث به موجب قانون نام می برد فرزند ناشی از زنا است. فرزندی که از رابطه ی نامشروع متولد می‌شود از پدر و مادر خود ارث نمی برد.

4_ چهارمین موردی که وکیل ملارد در خصوص محرومیت از ارث به موجب قانون توضیح می‌دهد لعان می باشد. لعان به معنای اظهار لعن و نفرین با شرایطی که در شرع و قانون مشخص شده و اگر زن و مرد یکدیگر را لعن کنند و قبل از تمام شدن عده یکی از آن ها فوت نماید موجب محرومیت از ارث می‌شود. ماده‌ی 882 قانون مدنی در خصوص محرومیت از ارث به موجب لعان بدین شرح است : بعد از لعان زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند و همچنین فرزندی که به سبب انکار او لعان واقع شده از پدر و پدر از او ارث نمی برد. لیکن فرزند مزبور از مادر و خویشان مادری خود و همچنین مادر و خویشان مادری از او ارث می برند.

نویسنده: مهدیه دیلمی، کارشناس حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.