منو
logo2

قانون چک الکترونیکی

با گسترش فضای دیجیتال و نیاز روز جامعه و پس از تغیییر قوانین صدور چک به صورت سنتی و کاغذی و با تصویب اصلاحات قوانین مربوط به چک و اجرای قوانین جدید چک که در سال 1397 صورت پذیرفت و پس از مدتی به مرحله ی اجرا رسید نوع جدیدی از چک به نام چک الکترونیکی نیز مطرح شد که قوانین مخصوص برای صدور ثبت و انتقال دارد. در این نوشته به بررسی قانون چک الکترونیکی و آثار آن می پردازیم.

در قلمروی تجاری اسناد و اوراق متعددی رایج هست که هر کدام کارکرد و مزایا و معایب خاصی را دارد. چک یکی از پرکاربرد ترین اسناد تجاری می باشد که افراد جامعه در روابط اقتصادی جایگزین پول نقد از آن در معاملات خویش استفاده می‌کنند. با گسترش فضای دیجیتال و نیاز روز جامعه و پس از تغیییر قوانین صدور چک به صورت سنتی و کاغذی و با تصویب اصلاحات قوانین مربوط به چک و اجرای قوانین جدید چک که در سال 1397 صورت پذیرفت و پس از مدتی به مرحله ی اجرا رسید نوع جدیدی از چک به نام چک الکترونیکی نیز مطرح شد که قوانین مخصوص برای صدور ثبت و انتقال دارد. در این نوشته به بررسی قانون چک الکترونیکی و آثار آن می پردازیم.

اگر این مقاله یه سوالات شما در خصوص قانون چک الکترونیکی پاسخ نگفت، حتما با وکلای متخصص موسسه حقوقی زعفری رحقی در تماس باشید.

چک الکترونیکی چیست ؟

وکیل تهران توضیح می‌دهد چک الکترونیکی به مانند همان چک کاغذی و سنتی است که اشخاص عهده‌ی بانک‌ها به حساب جاری خود صادر می‌نمایند و بخشی از موجودی خود نزد بانک را به دارنده‌ی چک انتقال می دهند با این تفاوت که پس از تصویب قانون چک الکترونیکی صدور ثبت انتقال، دریافت توسط دارنده باید در سامانه یکپارچه بانک مرکزی به نام سامانه چکاد صورت پذیرد،  به این صورت که فرد با صدور چک به بانک دستور پرداخت وجه از حساب خود به حساب دیگری را می دهد بدون آنکه چک کاغذی صادر کرده باشد و کلیه اقدامات از طریق فضای الکترونیکی و دیجیتال انجام می پذیرد و با درج امضای الکترونیکی چک الکترونیکی (داده پیام) صادر می‌شود. بنابراین با تصویب قانون چک الکترونیکی تمام مراحل صدور چک به صورت اینترنتی انجام می‌شود و کلیه اطلاعات در سامانه چکاد ذخیره و نگهداری می‌گردد.

در صورت وجود هرگونه ابهام در خصوص چک الکترونیکی و قانون چک الکترونیکی با استفاده راه‌های اعلام شده در صفحه تماس با ما آن را با ما مطرح کنید.

قانون چک الکترونیکی

قانون چک الکترونیکی

وکیل قم بیان می‌کند مطابق قانون صدور چک مصوب 1355 و آخرین اصلاحات در سال 1397 که به قوانین مربوط به چک الکترونیکی پرداخته است در تبصره ماده یک بیان می دارد : قوانین و مقررات مرتبط با چک حسب مورد به چک هایی که به شکل الکترونیکی ( داده پیام ) صادر می شوند نیز لازم الرعایه است.

همانطور که در ماده فوق نیز اشاره شده است در قانون چک الکترونیکی به انجام و صدور چک به صورت الکترونیکی و از طریق فضای مجازی و سامانه چکاد و درج امضای الکترونیکی اپرداخته و کلیه قوانین و مقررات مربوط به چک هایی که به صورت کاغذی نیز صادر میشود در مورد چک الکترونیکی نیز جاری است.

صدور چک الکترونیکی

وکیل لواسان می‌گوید:برای صدور چک الکترونیکی مطابق قانون چک الکترونیکی دیگر امکان صدور چک در وجه حامل وجود ندارد و باید در وجه شخص معین صادر گردد.

همچنین براساس قانون چک الکترونیکی برای صدور چک الکترونیکی شخص صادر کننده باید از سامانه مخصوصی که به این امر اختصاص یافته است استفاده نماید که با نام سامانه چکاد معرفی شده است.در سامان چکاد دسته چک کاغذی وجود ندارد و همه فرایند به صورت غیر حضوری و روی موبایل یا سیستم رایانه است.

با توجه به قانون چک الکترونیکی فرد با ورود به سامانه چکاد کلیه اطلاعات لازم را که درصدور چک کاغذی نیاز است را در این سامانه وارد می نماید و با درج امضای الکترونیکی چک را صادر می نماید. در صدور چک الکترونیکی دیگر نیاز به فیزیک کاغذی چک نمی باشد.

قانون چک الکترونیکی

پس از صدور چک الکترونیکی توسط صادرکننده اطلاعات از طریق فضای اینترنتی برای بانک ارسال می‌گردد.

در مقابل دارنده نیز به جای قبض برگه چک باید وارد سامانه یکپارچه بانک مرکزی شود و با ورود اطلاعات چک گزینه دریافت و تایید چک را از طریق الکترونیکی انجام دهد تا زمان سررسید چک بتواند بدون مراجعه به بانک چک مذکور را وصول کند بعنوان دارنده شناسایی شود.

شایان ذکر است که کلیه نقل و انتقالات چک الکترونیکی مطابق قانون چک الکترونیکی نیز باید در سامانه یکپارچه بانک مرکزی به نام چکاد درج شود.

همانطور که پیش تر عنوان گردید کلیه قوانین و مقررات چک های کاغذی در قانون چک الکترونیکی نیز جاری می باشد و در صورتی که چک الکترونیکی قابل وصول به هر علتی نباشد دارنده با مراجعه به بانک و دریافت گواهی عدم پرداخت می تواند از ضمانت اجراهای کیفری و حقوقی ( مطالبه وجه چک یا اجراییه ی مستقیم ) بهره مند گردد.

وکلای کاربلد موسسه حقوقی زعفری رحقی در موضوع قانون چک الکترونیکی و تمامی دعاوی حقوقی و کیفری همراه و همیار شما در مراجع قضایی خواهند بود.

مزایای چک الکترونیکی

وکیل اسلامشهر معتقد است ازجمله مزایا و برتری چک الکترونیکی نسبت به چک های کاغذی عدم سرقت و جعل و تحریف در این گونه چک‌ها می باشد.

🔹 امنیت بسیار بالای این گونه چک ها از دیگر مزایای چک می باشد.

🔹 به عدم محدودیت تعداد برگ چک نیز می توان اشاره کرد.

🔹 در سامانه چکاد که مطابق قانون صدور چک الکترونیکی ایجاد شده است موارد ذیل مهیا ودر دسترس افراد می باشد :

🔹 درخواست صدور دسته چک الکترونیکی ( دیجیتال )

🔹 کشیدن چک ( صدور چک دیجیتال )

🔹  کارتابل مشاهده چک های دریافتی

🔹  ابطال چک

🔹  ضمانت چک

🔹  انتقال چک

🔹 مسدودی چک

🔹 دریافت وجه چک(وصول) درون بانکی و بین بانکی

🔹  سرویس استعلام چک

🔹  وصول وجه چک بدون مراجعه به بانک

قانون چک الکترونیکی

وکیل شهریار معتقد است با توجه به موارد فوق و پیشرفت جامعه و گسترش فضای دیجیتال به زودی چک های الکترونیکی جایگزین چک های کاغذی می‌شود و نیازمند آن می باشد که قانون چک الکترونیکی به صورت جامع تر تدوین گردد و آموزش همگانی برای احاد مردم در نظر گرفته شود.

نویسنده: اکرم مرادی ، کارشناس حقوق ، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

قانون چک الکترونیکی

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.