منو
logo2

قانون ازدواج موقت

در این مقاله قصد داریم شما را با قانون ازدواج موقت آشنا کنیم. قانون مدنی در مواد 1075 تا 1077 به بیان شرایط ازدواج موقت پرداخته است پیش از پرداختن به مبحث قانون ازدواج موقت بهتر است به تعریف ازدواج موقت بپردازیم. با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم شما را با قانون ازدواج موقت آشنا کنیم. قانون مدنی در مواد 1075 تا 1077 به بیان شرایط ازدواج موقت پرداخته است  پیش از پرداختن به مبحث قانون ازدواج موقت بهتر است به تعریف ازدواج موقت بپردازیم. با ما همراه باشید.

تعریف ازدواج موقت

وکیل حقوقی در پاکدشت در تعریف ازدواج موقت بیان می دارد:

ازدواج موقت یا متعه یا نکاح منقطع یا عقد موقت نوعی ازدواج است که زن با خواندن صیغه ای خود را برای مدت معین و معلومی و با مهریه معلوم و مشخصی به نکاح مرد در می آورد و با پایان مدت رابطه ی زوجیت خود به خود منقضی می شود.

وکیل حقوقی در پیشوا در رابطه با احکام ازدواج موقت چنین بیان می دارند:

در ازدواج هم دائم وهم  موقت باید صیغه ی محرمیت خوانده شود.زن و مرد می توانند خود صیغه را جاری سازند و یا برای این امر وکیل بگیرند.

ویژگی های ازدواج موقت

وکیل حقوقی در تهران بیان می نماید: طبق ماده ی 1075 قانون مدنی که قانون ازدواج موقت را به رسمیت شناخته است، ویژگی های اساسی ازدواج موقت به شرح ذیل است:

1_ مدت عقد: درصورتیکه مدت معین نباشد ازدواج موقت طبق قانون ازدواج  موقت باطل است.

2_طبق قانون ازدواج موقت رضایت طرفین و بالغ بودن آنها برای جاری شدن صیغه ی ازدواج موقت ضروری است

3_ اجازه ی پدر یا جد پدری برای دختر باکره در قانون ازدواج موقت واجب است. وکیل حقوقی در ورامین درادامه افزود: در صورت امتناع غیر موجه پدر از اجازه دادن برای ازدواج موقت دختر می تواند طبق قانون ازدواج موقت به دادگاه مراجعه نماید و از دادگاه کسب اجازه نماید.

4_طبق قانون ازدواج موقت، مهریه در ازدواج موقت باید تعیین بشود وگرنه ازدواج موقت باطل است.

جهت مشاوره حقوقی با موسسه حقوقی زعفری رحقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

قانون ازدواج موقت

مطالبه ی مهریه در قانون ازدواج موقت

درخصوص مهریه در قانون ازدواج موقت وکیل حقوقی در قیامدشت بیان می دارد: برخلاف ازدواج دائم که عدم تعیین مهریه ضمن آن موجب بطلان عقد نمی شود در قانون ازدواج موقت تعیین نشدن مهریه عقد را باطل می نمایدو پرداخت مهریه طبق قانون ازدواج موقت به زن ضروری است.

وکیل حقوقی در اسلامشهر افزود: طبق قانون ازدواج موقت در صورت فوت زن و یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و مرد و یا بخشش باقیمانده ی مدت عقد از سمت مرد، زن همچنان مستحق دریافت مهریه می باشدو این حق از او ساقط نمی شود.

نفقه در قانون ازدواج موقت

وکیل حقوقی در کرج توضیح می دهد که طبق ماده ی 1113 قانون مدنی در ازدواج موقت زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد بر مبنای آن جاری شده باشد. بنابراین در صورت عدم پرداخت نفقه از جانب مرد او مرتکب جرمی نشده است و تنها می تواند از دادگاه الزام شوهر به دادن نفقه را درخواست نماید.

طلاق در قانون ازدواج موقت

وکیل حقوقی در رباط کریم در خصوص طلاق در قانون ازدواج موقت توضیح می دهد: ازدواج موقت مانند ازدواج دائم با طلاق پایان نمی گیرد و انحلال عقد پس از پایان مدت به خودی خود موجب پایان یافتن ازدواج موقت می شود همچنین در صورتی که زن و مرد بخواهند قبل ازپایان  مدت از یکدیگر جدا شوند می توانند مدت باقی مانده را به یکدیگر ببخشند.

جهت مشاوره ی حقوقی در خصوص قانون ازدواج موقت با موسسه ی حقوقی زعفری رحقی تماس بگیرید.

ثبت ازدواج موقت

در خصوص ثبت ازدواج موقت در قانون ازدواج موقت وکیل حقوقی در پاکدشت بیان می دارد: ثبت ازدواج موقت برخلاف ازدواج دائم که در هر صورت الزامی می باشد و ثبت نکردن آن جرم محسوب می شود فقط در سه مورد الزامی است:

1_ در صورتی که زن باردار بشود

وکیل حقوقی در پاکدشت در ادامه افزود: در صورتی که زن باردار بشود به علت لزوم ثبت امور مربوط به فرزند و والدین او و رسمیت رابطه ی آن ها ثبت ازدواج موقت ضروری می باشد.

2_ در صورت توافق طرفین : زن و شوهر با موافقت هم ازدواج موقت خودرا به ثبت برسانند.

3_ در صورتی که ثبت ازدواج شرط ضمن عقد باشد یعنی در ازدواج موقت شرط شده باشد که صیغه حتما ثبت بشود.

ارث در قانون ازدواج موقت

وکیل حقوقی در شریف آباد در رابطه با ارث در قانون ازدواج موقت بیان می دارد: طبق ماده ی 940 قانون مدنی زن و مرد در ازدواج موقت از یکدیگر ارث نمی برند و شرط توارث در ازدواج موقت وجهه قانونی ندارد و از آنجایی که مقررات قانون مدنی در باب ارث آمره بوده و در ازدواج موقت زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند شرط ارث بردن در ازدواج موقت باطل است وطرفین صرفا می توانند تا یک سوم اموال خود را وصیت کنند و فرزندان آنان در صورت ثبت محضری ازدواج موقت شرایطی مشابه شرایط فرزندان حاصل از ازدواج دائم پیدا می کنند و پدر موظف می شود آنان را نگهداری کند و به انها نفقه بدهد و نه تنها فرزند حاصل از ازدواج موقت از والدین خود ارث می برد بلکه والدین نیز از او ارث خواهند برد.

قانون ازدواج موقت

عده در قانون ازدواج موقت

وکیل خانواده در پاکدشت بیان می دارد عده در ازدواج موقت بدین شرح می باشد:

1_عده فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای آن درقانون ازدواج موقت یا همان صیغه دو طهر است

2_ عده فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای مدت در مورد زن حامله درقانون ازدواج موقت تا موقع وضع حمل است.

3_ عده وفات در نکاح منقطع و در قانون ازدواج موقت چهار ماه و ده روز است.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص ازدواج موقت، موسسه حقوقی زعفری رحقی آماده ی ارائه ی انواع خدمات حقوقی و مشاوره به شما می باشد.

نویسنده: مهدیه دیلمی، کارشناس حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

قانون ازدواج موقت

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.