منو
logo2

فروش مشاعات آپارتمان

در این مقاله سعی خواهیم کرد ضمن ارائه تعریفی از مشاعات آپارتمان و ذکر قوانین مربوط به آن به این مسئله بپردازیم که ضوابط فروش مشاعات آپارتمان چگونه است؟ آیا اساسا امکان فروش مشاعات آپارتمان وجود دارد؟ و برای فروش مشاعات آپارتمان چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

در این مقاله سعی خواهیم کرد ضمن ارائه تعریفی از مشاعات آپارتمان و ذکر قوانین مربوط به آن به این مسئله بپردازیم که ضوابط فروش مشاعات آپارتمان چگونه است؟ آیا اساسا امکان فروش مشاعات آپارتمان وجود دارد؟ و برای فروش مشاعات آپارتمان چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

موسسه حقوقی زعفری با همکاری وکلای حقوقی آمادگی لازم را برای ارائه مشاوره حقوقی در خصوص فروش مشاعات آپارتمان و سایر دعاوی حقوقی دارا می‌باشد.

مشاعات آپارتمان چیست؟

قسمت های مشترک مجتمع‌های آپارتمانی من جمله تشکیلات مشترک مانند شوفاژ خانه، کابل مشترک، فاضلاب، انشعاب آب وگاز مشترک، اسکلت آپارتمان، زمین، آسانسور، پارکینگ، بام ،راهرو، راه پله،سیم های برق، درب و پنجره های که در قسمت های عمومی ساختمان قرار دارند جزء مشاعات ساختمان تلقی می‌شوند به عبارت دیگر هرچه طبق صورتجلسه از قسمت اختصاصی ملک جدا شده و برای استفاده عمومی آزاد است، بخش مشاعات به حساب می آید و تمامی سکنه مجتمع می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. اما سوال این است که قوانین فروش مشاعات آپارتمان چیست؟

فروش مشاعات آپارتمان

میزان حقوق مالکین در مشاعات به چه میزان است تاثیر آن ها در فروش مشاعات چگونه است؟

وکیل تهران بیان می دارد در واقع هیچ‌یک از واحدهای یک ساختمان هیچ‌گونه حق و مزیتی نسبت به یکدیگر در استفاده از قسمت مشاعات آپارتمان ندارند و حقوق تمام واحد ها ومالکین یکسان است و تمامی واحدها ومالکین قسمت های اختصاصی بر تمامی ذرات قسمت های مشاعی آپارتمان دارای مالکیت وحق انتفاع هستند ‌وکیل قم اضافه می‌کند لازم است این را هم بدانید که میزان ورود مالکیت هر کدام از واحدها و بر قسمت مشاعی به نسبت میزان مالکیت قسمت های اختصاصی در نظر گرفته می شود اما هیچ کدام از مالکین قسمت های اختصاصی با هر میزان مالکیتی که نسبت به قسمت های اختصاصی بر روی مشاعات آپارتمان دارند نمی تواند بر دیگر واحدها محدودیتی ایجاد نماید. در نتیجه این میزان مالکیتی که در قسمت اختصاصی دارید و با توجه بر تاثیر این مالکیت امکان فروش مشاعات آپارتمان را فراهم نمی کند.

آیا خرید و فروش مشاعات آپارتمان قانونی است؟

وکیل پاکدشت در این خصوص می گوید: خرید و فروش مشاعات آپارتمان باطل و غیر قانونی است چراکه این بخش ها متعلق به شخص نیست و برای استفاده همه اعضای ساختمان در نظر گرفته شده است. در نتیجه فروش مشاعات آپارتمان یا اجاره آنها از جمله پشت بام و حیات غیر قانونی می باشد. بنابراین با توجه به قانونگذار مالکیت افراد در ساختمان را به دو دسته خصوصی و مشاعی تقسیم کرده است، قسمت های به صورت خصوصی و بخش های به شکل مشاع در دسترس فرد مالک قرار می گیرد. به عنوان مثال راه پله یک مکان عمومی و مشاع است وهمه به یک اندازه در استفاده از آن محق هستند و حق اجاره و یا استفاده شخصی از آن را ندارند و مالکیت افراد بر بخش های مختلف آپارتمان به خصوص مشاعات بیان می دارد، شرایط بسته به قانون و نحوی قانونگذاری است قوانینی هستند که تحت هیچ شرایطی نمی توان از آن سر باز زد جزو قوانین آمره تلقی می شود در نتیجه قابلیت فروش یا خرید را ندارد.

چنانچه در خصوص مشاعات آپارتمان و فروش مشاعات آپارتمان سوال و ابهامی دارید با ما تماس بگیرید. راه‌های تماس در بخش تماس با ما در دسترس است.

آیا انباری وپارکینگ شخصی جزو مشاعات آپارتمان محسوب می شود و آیا قابلیت خرید و فروش را دارد؟

 وکیل لواسان می‌افزاید درباره فروش واجاره دادن پارکینگ اختصاصی وانباری از آنجایی که این بخش ها تحت مالکیت اختصاصی اشخاص هستند ، فروش و اجاره آنها غیر قانونی نیست اما شخص مقابل آن باید یکی از اهالی ساختمان باشد، هر چند انباری و پارکینک اختصاصی هستند اما در محیط عمومی قرار دارند و اگر در دسترس اعضای خارج از ساختمان قرار گیرد امنیت مجتمع به خطر خواهد افتد در نتیجه این معاملات تنها بین ساکنین ساختمان صورت می گیرد.

آیا قسمت های مشاعی قابل اجاره دادن است؟

وکیل اسلامشهر بیان می دارد هیچ یک از مالکین به صورت مجزا حق اجاره دادن قسمت های مشاعی به اشخاص ثالث ویا حتی به مالکین دیگر را ندارد اما با تصویب هیات مدیره می تواند بخشی از قسمت های مشاعی آپارتمان را مشروط بر اینکه مدت اجاره معلوم باشد وهیچ اخلالی در حق انتفاع مالکیت اختصاصی ایجاد نکند می توان اجاره داد.

با مشورت گرفتن از وکلای مجرب  مؤسسه حقوقی زعفری در خصوص فروش مشاعات آپارتمان و سایر موارد حقوقی و کیفری با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

فروش مشاعات آپارتمان

آیا مالکین بخش اختصاصی می توانند حیات آپارتمان را بفروشند؟

وکیل شهرری بیان می دارد که هیچ یک از مالکین حق استفاده اختصاصی وفروش حیات مشاعی آپارتمان را ندارند ودر صورت فروش ضمانت اجرای حقوقی وکیفی متناسب در نظر گرفته می شود.

نویسنده: بهروز کردنائیج، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

فروش مشاعات آپارتمان

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.