منو
logo2

عواقب چک مسدودی

چک براساس قانون به نوشته‌ای گفته می‌شود که صادر کننده آن به بانک دستور می دهد تا تمام یا بخشی از پول موجود در حساب را به مالک بپردازد. برای صدور چک، صادر کننده باید به مواردی مانند نوشتن متن چک به صورت دقیق و بدون قلم خوردگی، نوشتن مبلغ چک به عدد وحروف نوشتن تاریخ چک به عدد وحرف ونوشتن محل صدور چک وانضای چک توجه کنند . یکی از مواردی که صاحب چک می تواند به آن دچار شود عواقب چک مسدودی است که در این مقاله به عواقب چک مسدودی خواهیم پرداخت.

چک براساس قانون به  نوشته‌ای گفته می‌شود که صادر کننده آن به بانک دستور می دهد تا تمام  یا بخشی از پول موجود در حساب را به مالک بپردازد. برای صدور چک، صادر کننده باید به مواردی مانند نوشتن  متن چک به صورت دقیق  و بدون قلم خوردگی، نوشتن  مبلغ چک به عدد وحروف نوشتن  تاریخ چک به عدد وحرف ونوشتن محل صدور چک وانضای چک توجه کنند . یکی از مواردی که صاحب چک می تواند به آن دچار شود عواقب چک مسدودی است که در این مقاله به عواقب چک مسدودی خواهیم پرداخت.

عواقب چک مسدودی

چک برگشتی

بر طبق قانون صادر کننده  چک باید در تاریخ قید شده  در چک به میزان مبلغ نوشته شده در چک در حساب بانکی پول داشته  باشد  بنابراین  اگر چک در تاریخ  مندرج  به میزان  لازم موجودی نداشته باشد دارنده چک چک را برگشت می زند. و باعث خواهد شد تا در چک های او مسدودی ایجاد شود و با عواقب چک مسدودی مواجه شود.

اگر در خصوص موضوع چک و عواقب چک مسدودی ابهام یا سوالی دارید می‌توانید با وکلای حقوقی موسسه حقوقی زعفری رحقی در میان بگذارید.

عواقب مسدودی چک برگشتی

وکیل تهران می‌گوید بر طبق ماده ۵ قانون صدور چک برای مسدود کردن حساب چک برگشتی اگر صاحب چک  به بانک مراجعه  کرده و با مشکل کافی نبودن مبلغ موجود در حساب روبرو شد از بانک در خواست می کند باقی مانده پول در حساب را به صادرکننده  پرداخت  ودر قبال آن یک گواهی برای مبلغ باقی مانده از چک صادر کند. بانک با صدور گواهی عدم پرداخت چک کسری مبلغ چک را در سامانه  یکپارچه  بانک مرکزی  ثبت کرده و بعد از دریافت  کد رهگیری  آن را در گواهی عدم پرداخت  درج می کند در نتیجه  عدم موجودی  وکلای نبودن موجودی  حساب صادر کننده چک در سامانه  بانک مرکزی ثبت و به صورت  آنلاین  به همه بانک ها وموسسات  مالی واعتباری اطلاع رسانی می‌شود.  بعد از ۲۴ ساعت تمام بانک ها وموسسات مالی و اعتباری  موظف به مسدود کردن موجودی صادر کننده چک خواهند بود در نتیجه  کلیه  حساب های صادر کننده مسدود می‌شود.  این یکی از عواقب چک مسدودی برای صادر کننده چک است.

عواقب چک مسدودی

رفع عواقب چک مسدودی

وکیل لواسان توضیح می‌دهد:

 ۱ـ  یکی از شرایط  رفع مسدودی  چک برگشتی ،گذشت مدت ۳سال از تاریخ  صدور گواهی عدم پرداخت  چک است.

۲ ـ در مدت ۳ سال از تاریخ  صدور گواهی  عدم پرداخت وجه چک هیچ گونه شکایت حقوقی و کیفری، از طرف دارنده علیه صادر کننده چک برگشتی صورت نگیرد.

از آنجا که موضوع عواقب چک مسدودی از اهمیت زیادی برخوردا است توصیه می کنیم قبل از هرگونه اقدام با وکیل حقوقی متخصص از یک موسسه حقوقی معتبر مشورت نمایید.

عواقب چک مسدودی

اقدامات لازم برای رفع عواقب چک مسدودی

وکیل دلیجان بیان می دارد اقدامات لازم برای رفع عواقب چک مسدودی را به شرح زیر اعلام می‌کند:

1ـ  تأمین موجودی

2 ـ- اخذ لاشه  چک بعد از پرداخت  وجه چک

3 ـ  ارائه  رضایت نامه  محضری  دارنده چک به بانک

4 ـ  واریز وجه  چک به حساب جاری ومسدودکردن آن به مدت ۱۲ ماه

5 ـ  ارائه  نامه رسمی از مراجع صالح  مبنی بر خاتمه یافتن عملیات  اجرایی

6 ـ  ارائه  حکم قضایی مبنی بربرائت ذمه

اقدامات لازم برای رفع عواقب چک مسدودی در صورت عدم داشتن لاشه چک

وکیل قم این اقدامات را براساس قانون به شرح زیر می‌داند:

1 ـ  دریافت  رضایت نامه  محضری  از دارنده  چک با واریز مبلغ آن

2 ـ  واریز مبلغ چک به حساب جاری ومسدود نمودن آن برای ۱۲ ماه

3 ـ  ارائه  حکم قضایی  مبنی بر برائت ذمه دارنده چک

اگر چکی در سامانه ثبت نشده باشد آیا  مشمول عواقب چک مسدودی می‌شود؟

وکیل اسلامشهر توضیح می دهد که  اگر چکی درسامانه ثبت نشده باشد برگشت زدن آن توسط  دارنده  چک امکان پذیر نیست و بانک از ارائه  گواهی عدم پرداخت وبرگشت زدن چک ثبت نشده در سامانه  صیاد باید امتناع کند و چون یک سند عادی است چک با مراجعه به دادگاه حقوقی می تواند برای مطالبه وجه اقدامات لازم را انجام دهند.

موسسه حقوقی موسسه حقوقی محمود زعفری رحقی با ایجاد شبکه ای از بهترین وکلای حرفه ای در سراسر کشور آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری و آنلاین در خصوص عواقب چک مسدودی و تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

نویسنده: بهروز کردنائیج، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

عواقب چک مسدودی

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.