منو
logo2

عدم واخواست سفته

مطابق تعریف قانون‌گذار سفته سندی است که به‌موجب آن شخصی به نام صادرکننده تعهد می‌کند که مبلغی وجه نقد در موعد مشخص در وجه شخص معین یا وجه حامل بپردازد. حال اگر صادرکننده نتواند در موعد مقرر وجه سفته را بپردازد دارنده برای برخورداری از مزایای تجاری سفته باید اقداماتی از جمله واخواست سفته را انجام دهد. در صورت عدم واخواست سفته امتیازاتی از وی سلب می‌شود.

سفته یکی از اسناد تجاری است که در مبادلات تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تعریف سفته

مطابق تعریف قانون‌گذار سفته سندی است که به‌موجب آن شخصی به نام صادرکننده تعهد می‌کند که مبلغی وجه نقد در موعد مشخص در وجه شخص معین یا وجه حامل بپردازد.

وکیل شهریار توضیح می‌دهد که اگر صادرکننده نتواند در موعد مقرر وجه سفته را بپردازد دارنده برای برخورداری از مزایای تجاری سفته باید اقداماتی از جمله واخواست سفته را انجام دهد. در صورت عدم واخواست سفته امتیازاتی از وی سلب می‌شود.

در ادامه به بررسی عدم واخواست سفته و ضمانت اجرای آن می‌پردازیم.

عدم واخواست سفته

مؤسسه حقوقی زعفری رحقی متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی و خانواده می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

صدور سفته

وکیل پاکدشت بیان می‌کند: برای صدور سفته باید مواردی که قانون‌گذار به آن اشاره کرده است رعایت گردد تا بتوان یک سفته را جز اسناد تجاری دانست و از مزایای آن استفاده کرد.

وکیل اسلامشهر ادامه می‌دهد بدین صورت که نحوهٔ پرکردن سفته بدین شکل باشد که حتماً مشخص باشد سفته در وجه چه شخصی  صادر شده است (مشخص‌بودن گیرنده)  یا امکان صدور سفته دروجه‌حامل نیز وجود دارد. همچنین باید دارای تاریخ صدور و تاریخ وصول باشد. پایین سفته باید به امضا یا مهر صادرکننده و اطلاعات وی (مشخصات هویتی) رسیده باشد.

حال پس ازآنکه چنین سفته‌ای بدین شکل صادر شد از لحاظ قانونی یک سند محسوب می‌گردد.

روش وصول سفته

وکیل تهران جهت وصول سفته بیان می‌کند که: سفته دارای دو تاریخ سررسید و تاریخ صدور است. زمانی که دارنده سفته تصمیم دارد که نسبت به دریافت وجه سفته اقدام نماید باید از تاریخ سررسید ظرف 10 روز سفته را واخواست نماید.

وکیل قم تشریح می‌کند که واخواست سفته یعنی اعتراض به عدم تأدیه سفته که باید در فرم خاصی نوشته شود و مبلغی را به‌عنوان هزینه واخواست بپردازد.

در حال حاضر در مجتمع قضایی شهید بهشتی شعبه‌ای در خصوص انجام واخواست سفته مستقر است.

عدم واخواست سفته

مؤسسه حقوقی زعفری رحقی با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

مزایای واخواست سفته

وکیل شهرستان نور می‌گوید واخواست سفته دارای مزایایی است که از جمله تکالیف دارنده سفته نیز است که به آن می‌پردازیم:

اول آنکه با واخواست سفته، سفته شما دارای مزایای اسناد تجاری خواهد بود و بدون سپردن خسارت احتمالی می‌توان تأمین خواسته داد. بدین شکل که زمانی که صادرکننده اموالی داشته باشد برای توقیف اموال بدون آنکه خسارت احتمالی ای واریز شود می‌تواند اموال وی را توقیف نماید.

دوم آنکه برای‌آنکه از مسئولیت تضامنی صادرکننده و ظهرنویسان بهره‌مند گردید باید سفته را واخواست و ظرف یک سال از تاریخ  سررسید طرح دعوا نمایید.

عدم واخواست سفته

وکیل شورای حل اختلاف اسناد تجاری معایب عدم واخواست سفته را این‌گونه بیان می‌دارد:

در مطالب پیش‌گفته به واخواست سفته و مزایای آن پرداختیم. حال اگر دارنده سفته در مهلت مقرر به واخواست سفته نپردازد مزایای فوق را ازدست‌داده و سفته مذکور فقط به‌عنوان یک سند عادی قابلیت طرح دعوا و وصول را دارد.

در صورت عدم واخواست سفته توسط دارنده، وی فقط می‌تواند علیه صادرکننده به‌عنوان تنها متعهد اقدام قانونی انجام دهد، بنابراین با عدم واخواست سفته مسئولیت تضامنی ظهرنویسان و ضامنین ظهرنویسان با صادرکننده زائل می‌شود.

عدم واخواست سفته

با مشورت‌گرفتن از وکلای مجرب مؤسسه حقوقی زعفری رحقی با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

وکیل رودهن اعلام می‌دارد همان‌طور که بالاتر نیز بیان شد با واخواست سفته دارنده سفته برای تأمین خواسته می‌توانست از مزیت قانونی عدم پرداخت خسارت احتمالی بهره‌مند می‌شد درحالی‌که با عدم واخواست سفته مزیت فوق نیز از بین می‌رود و دارنده سفته درصورتی‌که بخواهد تأمین خواسته برای مبلغ سفته درخواست نماید باید خسارت احتمالی بسپارد.

با توجه افزایش معاملات تجاری و آنکه دعاوی مربوط به اسناد تجاری یکی از رایج‌ترین دعاوی حال حاضر است؛ بنابراین هر سند تجاری دارا آثاری است که جهت طرح دعوا و بهره‌مند از مزایای قانونی این اسناد باید اطلاعات لازم داشته باشیم تا بتوان نتیجه درستی دریافت داریم.

پیشنهاد می‌شود جهت واخواست سفته  بهره‌مندی از آثار آن یا عدم واخواست سفته و پیامدهای آن مشورت وکلای مؤسسه حقوقی زعفری رحقی کمک بگیرید.

نویسنده: اکرم مرادی ، کارشناس حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.