منو
logo2

طلاق توافقی

یکی از روش‌های پایان زندگی مشترک و جدایی زوجین از یکدیگر، طلاق توافقی است. بدین صورت که در آن زن و شوهر در خصوص مسائلی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و ... به توافق رسیده‌اند. با ما باشید تا در این مقاله شما را با انواع طلاق و طلاق توافقی آشنا کنیم.

یکی از روش‌های پایان زندگی مشترک و جدایی زوجین از یکدیگر، طلاق توافقی است. بدین صورت که در آن زن و شوهر در خصوص مسائلی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و … به توافق رسیده‌اند.

با ما باشید تا در این مقاله شما را با انواع طلاق و طلاق توافقی آشنا کنیم.

طلاق توافقی

با مشورت‌گرفتن از وکلای مجرب مؤسسه حقوقی زعفری در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانواده و طلاق توافقی با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

انواع طلاق

وکیل پاکدشت می‌گوید به‌صورت کلی به دودسته تقسیم می شود: ۱ـ طلاق رجعی ۲ـ طلاق بائن

۱_ طلاق رجعی به طلاقی گفته می‌شود که در آن زوج (مرد) می‌تواند در مدت عده طلاق بدون اینکه نیازی به عقد نکاح مجدد باشد بااراده خود به زندگی مشترک با همسرش ادامه دهد و به نزد همسرش بازگشت کند و زوجه نمی‌تواند مانع این رجوع شود

۲_ طلاق بائن که عکس طلاق رجعی است، در آن مرد بعد از طلاق دیگر نمی‌تواند نزد زن بازگشت کند. اگر طلاق بائن بعد از طلاق سوم نباشد مرد درصورتی‌که قصد بازگشت داشته باشد باید مجدد با زن عقد نکاح منعقد کند، نزد زوجه برگردد.

طلاق بائن تحت چه شرایطی امکان‌پذیر است؟

وکیل تهران توضیح می‌دهد که طلاق بائن با دارا بودن شرایط زیر امکان‌پذیر است

۱_درصورتی‌که طلاق قبل از نزدیکی اتفاق افتد.

۲_درصورتی‌که طلاق زمانی واقع شود که زن یائسه شده است.

۳_طلاق خلع و مبارزات تا زمانی که زن رجوع به‌عوض نکرده باشد.

۴_زمانی است که سومین طلاق پس از سه ازدواج متوالی واقع شود.

فرق اساسی بین طلاق رجعی و طلاق بائن

وکیل شهریار توضیح می‌دهد که در طلاق بائن، مرد حق رجوع ندارد و زن در طول مدت عده نمی‌تواند نفقه دریافت کند. همچنین درصورتی‌که در مدت عده، مرد یا زن از دنیا برود، فرد مقابل از ارث او محروم می‌شود. درحالی‌که در طلاق رجعی این قوانین و مقررات وجود ندارند.

در ادامه به طلاق توافقی و اینکه طلاق توافقی کدام یک از انواع طلاق رجعی و یا بائن است می‌پردازیم.

طلاق توافقی هم می‌تواند به‌صورت رجعی باشد وهم به‌صورت بائن.

وکیل قم اضافه می‌کند که طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که در آن زن و مرد تصمیم می‌گیرند به‌صورت تفاهمی از هم جدا شوند. برخلاف تصورات بعضی از مردم که فکر می‌کنم در طلاق توافقی زن حقی از مهریه، نفقه،  حضانت یا ملاقات فرزند ندارد زوجین قبل از رجوع به دادگاه با یکدیگر در خصوص حق و حقوقی یکدیگر توافق می‌کنند، به‌عنوان‌مثال زوجین قبل از اقدام برای طلاق باهم تفاهم می‌کنند که زن کل مهریه خود را به‌صورت یکجا دریافت کند یا طی چند قسط و یا اینکه مهریه خود را در قبال طلاق به شوهر خود ببخشد و همچنین دیگر توافقات طرفین مورد قبول دادگاه است و دادگاه نیز بر اساس همین توافقات و سازش‌های به‌عمل‌آمده، درصورتی‌که طرفین صحت آن را در حضور قاضی قبول داشته باشند رأی خواهد داد.

طلاق توافقی

مؤسسه حقوقی زعفری با وکلای متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی می‌تواند همراه و مشاور شما در کلیه مراحل دادرسی باشد.

سؤالی که برای اکثر کسانی که قصد انجام طلاق توافقی دارند پیش می‌آید، مدت‌زمان طلاق توافقی چقدر و یا چند روز است؟

وکیل سمنان شرح می‌دهد که  مدت‌زمان طلاق توافقی اگر خود زوجین قصد داشته باشند خودشان کارهای طلاق توافقی را انجام دهند؛ در مرحله اول یکی از زوجین یا هر دوی آن‌ها بایستی به سامانه نوبت‌دهی طلاق مراجعه کنند که پس از واردکردن مشخصات و ثبت در سامانه ثنا؛ آنها به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر سازمان بهزیستی ارجاع می‌شود جلسات مشاوره در یک بازه زمانی ۴۵ روز که ۵ جلسه است تشکیل می‌شود که بعد از جلسات مشاوره در صورت عدم انصراف از طلاق توافقی و اصرار زوجین به جدایی یک فرم عدم سازش به زوجین داده می‌شود که آن را به یکی از دفاتر خدمات قضایی جهت اقدام به ثبت دادخواست عدم سازش (طلاق توافقی) می‌برند که بعد از ثبت در دفتر خدمات قضای و ارسال دادخواست به دادگاه صالح پرونده توسط معاونت ارجاع به شعبه‌ای از دادگاه خانواده و در شهرستان‌هایی که دادگاه خانواده وجود ندارد به یکی از شعب عمومی حقوقی ارجاع می‌شود، در شعبه مرجوع علیه  پرونده تعیین وقت می‌شود، شعبه مربوطه پس از  برگزاری جلسه رسیدگی بر اساس ادله و مدارک رأی به طلاق توافقی یا همان (عدم امکان سازش) می‌دهد که پس از صدور رأی دادگاه زوجین ۳ ماه فرصت دارند تا با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق نسبت به ثبت طلاق توافقی خود اقدام کند.

نکته: تمام طلاق‌هایی که در دفاتر رسمی طلاق باید ثبت شود باید با رأی دادگاه باشد و هیچ دفترخانه طلاق نمی‌تواند به طور مستقیم طلاق را ثبت نماید.

اگر قبل از صدور گواهی عدم امکان سازش (رأی طلاق توافقی) هرکدام از طرفین از طلاق منصرف شوند چه می‌شود؟

وکیل لواسان بیان می‌کند که اگر قبل از صدور رأی هر کدام از زوجین از ادامه رسیدگی به طلاق توافقی منصرف شوند رأی به طلاق توافقی صادر نمی‌شود،

اما اگر بعد از صدور رأی طرفین از انجام طلاق توافقی منصرف شوند بین اینکه زن باشد با مرد فرق می‌کند، اگر کسی که منصرف از طلاق توافقی است  زوج (مرد) باشد و یا اینکه در بازده زمانی ۳ماهه که باید به دفترخانه طلاق مراجعه کند زوج حضور نداشته باشد امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت. اما اگر زوجه (زن) باشد و بعد از صدور رأی طلاق توافقی پشیمان شود و به دفترخانه طلاق مراجعه نکند زوج می‌تواند بدون حضور او در دفترخانه ثبت طلاق مراجعه کرده و طلاق را ثبت نماید.

نکته؛ توافقاتی که طرفین قبل از دادگاه و قبل از ثبت طلاق انجام می‌دهند درصورتی‌که در خصوص مهریه و دیگر حقوق مالی زوجه یا طرفین باشد حتی اگر در یکی از دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد طلاق محسوب نمی‌شود و باید تمام مراحل قانونی آن پشت سر گذاشته شود. اما اگر قبل از انجام مراحل طلاق توافق به‌صورت جداگانه در یکی از دفاتر اسناد رسمی زن تمام مهریه خود را  به مرد ابراء کند و اسمی از اینکه این مهریه در قبال انجام طلاق ابراء شده است نباشد در صورت انصراف از دیگر مراحل طلاق و قصد ادامه زندگی آن توافق صورت‌گرفته همچنان پابرجاست.

طلاق توافقی

مؤسسه حقوقی زعفری با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

مدارک لازم جهت انجام طلاق توافقی

۱_کپی عقدنامه (در صورت نبودن عقدنامه رونوشت آن از دفترخانه مربوطه)

 ۲_ شناسنامه و کارت ملی زوجین

۳ _گواهی مرکز مشاوره درصورتی‌که زوجین قبل از ثبت در سامانه ثنا به مرکز مشاوره مراجعه کردند.

توجه: در برخی از سایت‌ها و تبلیغات برخی از افراد مدت‌های بسیار عجیبی در قبال گرفتن وجه برای ثبت طلاق توافقی شما اعلام می‌کنند با وجود مطالب بالا قضاوت در خصوص مدت‌زمان طلاق با خود شما است که در دام این افرادی که فقط قصد کلاهبرداری از شما را دارند نیفتید.

 مؤسسه حقوقی زعفری با سابقه درخشان و طولانی در تمام زمینه‌های حقوقی و کیفری این آمادگی را دارند که با انتخاب وکلای متخصص خود در زمینه طلاق توافقی تمام مراحل ثبت طلاق را برای شما انجام دهند.

نویسنده: صیاد آزادی، کارشناس حقوق ، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

موسسه حقوقی زعفری

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.