منو
logo2

ضرب و جرح

قانون‌گذار برای ضرب و جرحی که با سوء نیت بر شخص وارد و به صورت سرخی کوفتگی(ضرب) یا به صورت جرح (شکستگی،قطع عضو) باشد طبق قانون مجازات اسلامی مجازات هایی را در نظر گرفته است که شامل قصاص، حبس، تعزیر و دیه می‌باشد.

درگیری‌هایی(رفتارهای  فیزیکی  همراه با خشونت )که بین اشخاص رخ می دهد  ممکن است منجر به ورود صدمه به  فردی  شود. این صدمه ممکن است به صورت ضرب یا جرح حادث شود . اما ضرب و جرح چیست؟

ضرب: صدمه‌ای است که با خون‌ریزی و شکستگی همراه نبوده و به شکل سرخی کوفتگی کبودی سیاه شدن پوست همراه باشد.

جرح: جراحت شامل صدماتی هست که سبب خون‌ریزی یا از هم‌گسستگی بافت‌های بدن شود. آثاری که از جرح باقی می‌ماند می‌تواند از یک خراش تا قطع شدن عضوی از بدن باشد.

ضرب و جرح

ضرب و جرح عمدی

وکیل رباط کریم می‌گوید: ضرب و جرح اگر با سوء نیت حادث شود، ضرب و جرح عمدی گفته می‌شود و اگر بدون سوء نیت باشد غیر عمدی است.

در این خصوص می‌توان از وکلای حقوقی موسسه حقوقی زعفری رحقی آمادگی لازم جهت مشاوره حقوقی را دریافت  نمایید.

وکیل پاکدشت می گوید: قانون‌گذار برای ضرب و جرحی که با سوء نیت بر شخص وارد و به صورت سرخی کوفتگی(ضرب) یا به صورت جرح (شکستگی،قطع عضو) باشد طبق قانون مجازات اسلامی مجازات هایی را در نظر گرفته است که شامل قصاص، حبس، تعزیر و دیه می‌باشد.

وکیل شهرری می‌گوید: جانی یا وارد کننده آسیب اگر قصدی برای ایراد جنایت نسبت به تمامیت جسمانی یا ضرب و جرح طرف مقابل نداشته باشد اما نوعا عملی را انجام دهد که این عمل باعث ایجاد آسیب شود حال اگر ضرب و جرح قابل قصاص باشد، مرتکب به همان میزان قصاص می‌شود. اگر قابل قصاص نبود و آسیب‌های وارد شده آسیب‌های سنگین ماده ۶۱۴ کتاب پنجم تعزیرات باشد شامل: نقصان یا شکستگی، از کار افتادن عضو از اعضا یا منتهی به مرض دائمی، فقدان یا نقص یکی از اعضا هواس یا منافع یا زوال عقل گردد مرتکب به شش ماه تا دو سال حبس و پرداخت دیه در صورت تقاضای شاکی محکوم خواهد شد ولی اگر از چاقو و سلاح سرد استفاده کرده باشد به سه ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود.

ضرب و جرح

ضرب و جرح عمدی زن

وکیل رودهن می گوید در قانون فرقی بین زن و مرد وجود ندارد و اگر زن مرتکب ضرب و جرح عمدی شود مطابق قانون مجازات می‌شود و مجازات زن با مرد یکسان است.

وکیل حقوقی تهران می‌گوید: اگر زن مرتکب ضرب و جرح عمدی علیه مرد شود که منجر به قتل شود زن فقط به قصاص محکوم می‌شود. لیکن اگر مرد مرتکب ضرب و جرح عمدی منجرب به قتل شود اولیای دم زن وقتی می‌تواند قصاص کند که نصف دیه کامل مرد را به مقتول یا ولی دم مقتول پرداخت شود.

وکیل پاکدشت می‌گوید: هرگاه زن مسلمانی در اثر ایراد صدمه یا ضرب و جرح عمدی کشته شود اگر قاتل مسلمان باشد ولی دم باید پیش از قصاص نصف دیه کامل مرد را او بپردازد و اگر قاتل مرد غیر مسلمان باشد بدون پرداخت چیزی قصاص می‌شود و در قصاص مرد غیر مسلمان به سبب قتل زن غیر مسلمان پرداخت مابه تفاوت دیه آن لازم است.

وکیل شهریار می‌گوید: اگر زن مسلمان مرتکب ضرب و جرح عمدی منجر به قطع عضو به مردی وارد کند مرد بدون پرداخت چیزی می تواند قصاص ‏آن عضو را بخواهد. اما اگر مرد منجر به ضرب و جرح به قطع عضو نسبت به عضوی از زن بشود اگر دیه جنایت وارده بر زن مساوی یا بیش از ثلث دیه کامل باشد قصاص پس از پرداخت نصف دیه عضو مورد قصاص به مرد اجرا می شود. حکم  مذکور در صورتی که مجنی علیه زن غیر مسلمان و مرتکب مرد غیر مسلمان باشد جاری می‌شود ولی اگر مجنی علیه زن مسلمان مرد غیر مسلمان باشد مرتکب بدون پرداخت نصب دیه به او قصاص می‌شود.

رضایت شاکی در جرم ضرب و جرح

وکیل شریف آباد می‌گوید: رضایت شاکی در ضرب و جرح عمدی اگر ضرب و جرح قابل گذشته باشد گذشت می‌شود اما اگر ضرب و جرح با چاقو یا سلاح سرد باشد اعلام رضایت شاکی صرفاً موجب منتفی شدن جنبه خصوصی جرم یعنی پرداخت دیه می‌گردد اما جنبه عمومی جرم همچنان به قوت خود باقی است و اعلام رضایت فقط می‌تواند به استناد ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی از موجبات تخفیف مجازات باشد.

ضرب و جرح

ضرب و حرج فرد مجنون یا صغیر

وکیل تهران می‌گوید: اگر فرد مجنون یا صغیر مرتکب ضرب و جرح عمدی شود اگرچه از لحاظ جنبه عمومی قابل تعقیب کیفری نمی‌باشد لیکن پرداخت دیه به مجنی علیه الزامیست و پرداخت دیه از جانبه عاقله پرداخت می‌شود.

وکیل بهارستان می‌گوید: اگر شخصی مجنون یا صغیر مرتکب خودکشی شود عاقله نسبت به جراحی که شخص برخورد وارد نموده مسئولیت ندارد.

ضرب و حرج عمدی زن باردار

وکیل جزایی پاکدشت می گوید: اگر شخصی مرتکب ضرب و جرح عمدی نسبت به زن باردار نماید و این عمل موجب سقط جنین شود و حتی اگر روح در جنین دمیده باشد باز هم مرتکب قصاص نمی شود و فقط نسبت به ضرب و جرح وارده به مادر و نسبت به جنین با توجه به پسر یا دختر به پرداخت دیه و تعزیرات مقرر در کتاب پنجم تعزیرات محکوم می‌شود.

نویسنده: بهروز کردنائیج، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

ضرب و جرح

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.