منو
logo2

صدور سند اراضی کشاورزی کشور با شتاب بیشتری دنبال می شود

معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه صدور سند برای ارضی کشاورزی نقش بسزایی در بهداشت (سلامت) و کاهش و کنترل دعاوی کشاورزان در محاکم قضایی دارد، گفت: روند صدور سند برای اراضی کشاورزی در کشور با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد شهید مطهری به نقل از ایرنا، «حسن بابایی» روز شنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال که در سرسرای شهید قدوسی دادگستری کل استان برگزار شد، با اشاره به راهبرد پنجم از سند تحول قوه قضایی، افزود: مقام معظم رهبری در بند پنج راهبرد هفتگانه تحول قوه قضاییه به حفظ حقوق عامه اشاره کردند و فرمودند،متر به متر اراضی کشور در راستای حفظ حقوق مردم و دولت باید ثبت و مشخص شود.

وی در ادامه گفت: بر همین اساس چون فرمایشات مقام معظم رهبری یک سند بالادستی برای همه است، این سازمان نهضت ثبت اسناد اراضی زراعی، و اراضی خُرد را در دستور کار ادارات همه استان ها و شهرستان ها با هم افزایی جهاد کشاورزی و دیگر ارگان قرار داده و مصم است در کوتاه ترین زمان ممکن آن را محقق کند.

بابایی گفت: در حد نگاری و نقشه برداری از اراضی کشاورزی هیچ هزینه ای از زارعان گرفته نمی شود، همه هزینه های سازمان ثبت اسناد و املاک پرداخت می کند و کشاورزان فقط باید مستندات خود را به ادارات این سازمان تحویل دهند.

معاون قوه قضاییه در ادامه بیان داشت: صدور اسناد برای اراضی کشاورزی به رونق تولید محصولات کمک می کند، حتی کشاورزان با وثیقه قرار دان آن می توانند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند، دعاوی بین کشاورزان همجوار و وراثان مالک تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. 

بابایی خطاب به ارگان های ذی صلاح در خصوص قانون منع خُرد شدن اراضی گفت: صدرو سند برای اراضی خُرد با این قانون هیچ مغایریتی ندارد و باید به هدف قانون نگار از وضع قانون منع خُرد شدن اراضی در تفاسیر  مد نظر قرار دهیم، زیرا وقتی برای زمین های خُرد سند صادر شود، نوع کاربری آن طبق استعلام مدیریت جهاد کشاورزی منطقه در آن قید می شود و هیچ مشروعیتی جز مالکیت برای صاحب به همراه ندارد یا بدون مجوز جهاد کشاورزی سند تکفیک نمی شود.

۹۶ درصد اراضی ملی حد نگاری و ثبت سند شدند    

بابایی در بخش دیگری از صحبت های خود از حد نگاری و ثبت سند ۹۶ درصد ارضی ملی کشور خبر داد و گفت: چهار، پنج درصد باقی مانده به خاطر تشکیل پرونده در محافل قضایی و کمیسیون رفع تداخل باقی مانده که به محض رفع مشکل سند آنها نیز صادر می شود.

وی در ادامه یکی از مهم ترین مشکلات دعاوی مربوط به مالکیت را تنظیم قولنامه یا سند توسط مشاوران املاک عنوان کرد و از ساماندهی مشاوران املاک کشور خبر داد و گفت: مشاوران املاک نسبت به قوانین و مقررات ناآگاهی چندانی ندارند و به تنظیم سند و قولنامه مبادرت می کنند، به همین خاطر بسیاری از دعاوی در دادگستری ها در خصوص املاک مربوط به ناآگاهی مشاوران املاک است لذا باید انها ساماندهی و  فقط به کار واسطه گری و دلالی خود مشغول باشند و قولنامه نویسی و تنظیم سند املاک به دفترخانه های رسمی واگذار شود.

کرمانشاه در اجرای سند تحول قوه قضایی رتبه دوم کشور را کسب کرد

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش پایانی صحبت های خود با قدردانی از عملکرد دادگستری استان کرمانشاه و زیر مجموعه های آن نسبت به اجرای خوب سند تحول عالیات قوه قضاییه گفت: دادگستری کرمانشاه سال گذشته عملکرد خوبی در حوزه صلح سازش، پیشگیری از جرایم داشته و در اجرای راهبردهای سند تحول قوه قضایی رتبه دوم کشور کسب کرد.

وی همچنین به عملکر خوب اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با ۹۷ و نیم درصد حد نگاری اراضی ملی ۲۰۲  هزار هکتار اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت برای هزینه های حد نگاری، نقشه برداری و تجهیز و امکانات هیچ کمبود اعتباری نداریم و استان کرمانشاه در این حوزه هرچقدر اعتبار بخواهد موجود است و امیدواریم تا پایان سال در سطح استان در حوزه ثبت اسناد اراضی کشاورزی شاهد تحول شگرفت انگیزی باشیم.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.