منو
logo2

سند معارض چیست

اگر برای یک ملک دو سند صادر شده باشد که این دو سند با هم دارای مغایرت و ناهماهنگی باشند و با هم تعارض داشته باشند به آن سند معارض می‌گویند. در این صورت کدام سند باید ابطال شود؟

در ابتدای بحث لازم است بدانیم سند معارض چیست و چگونه برای یک ملک دو سند معارض صادر می‌شود.

سند معارض چیست

وکیل تهران در تعریف سند معارض چیست می‌گوید: اگر برای یک ملک دو سند صادر شده باشد که این دو سند با هم دارای مغایرت و ناهماهنگی باشند و با هم تعارض داشته باشند به آن سند معارض می‌گویند. 

سند معارض چیست

با مشورت گرفتن از وکلای مجرب موسسه حقوقی زعفری رحقی آسوده خاطر به مراجع قضایی بروید

سند معارض چیست و چگونه برای یک ملک دو سند معارض صادر می‌شود؟ و کدام سند باید ابطال شود؟

وکیل شهرری این سوال را این‌گونه پاسخ می‌دهد که در بعضی موارد و در شرایطی که به دلیل اشتباهات ثبتی که در اداره ثبت‌اسناد رخ می‌دهد؛  برای یک ملک دو سند رسمی صادر می‌شود که به آن سندی که زودتر صادر می‌شود سند اصلی (مقدم‌الصدور) و سندی که بعد از آن مؤخر (موخرالصدور) صادر می‌شود سند معارض می‌گویند؛ و اگر تاریخ ثبت دو سند در یک روز باشد سند مالکیتی که شماره ثبت آن بیشتر یا همان مؤخرالصدور سند معارض خواهد بود.

برای اخذ مشاوره در خصوص تمامی مسائل حقوقی و کیفری و از جمله موضوع سند معارض چیست، می‌توانید از وکلای مجرب مؤسسه حقوقی زعفری مشاوره بگیرید.

سند معارض چیست و چگونه بدون حکم دادگاه می‌شود سند معارض را باطل کرد؟

وکیل رباط‌کریم توضیح می‌دهد که هیئت نظارت که یکی از هیئت‌های مهم در اداره ثبت است، برای رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبت‌اسناد و املاک در مقر هر دادگاه استان، مرکب از رئیس ثبت استان یا قائم‌مقام او و دو نفر از قضات دادگاه استان به انتخاب وزیر دادگستری تشکیل می‌شود که این هیئت به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبتی در حوزه قضایی استانی رسیدگی می‌نماید.

سند معارض چیست

مؤسسه حقوقی زعفری رحقی متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانواده و سند معارض چیست می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

سند معارض چیست و ابطال آن بدون حکم دادگاه و با استفاده از هیئت نظارت در اداره ثبت چگونه است؟

وکیل اسلامشهر می‌گوید:

۱_ پس از اطلاع ادارات و واحدهای ثبتی از اسناد معارض مکلف‌اند طی ابلاغی به دفاتر اسناد رسمی حوزه خود مشخصات سند معارض و سند مقدم الصدور را اعلام نماید.

۲_ یک گزارش را بدون هیچ‌گونه ابهام به هیئت نظارت استان ارسال کنند.

۳_ درصورتی‌که هیئت نظارت تعارض در اسناد را محرز بداند به اداره ثبت مربوطه اعلام می‌کند که مراتب را کتباً به دارنده سند مالکیت معارض (مؤخرالصدور) ابلاغ کند و به او اخطار کند که ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ قانونی به دادگاه حقوقی صالح مراجعه و گواهی اقامه دعوا را به اداره ثبت محل تسلیم و رسید اخذ نماید. درصورتی‌که دارنده سند معارض طی مدت داده شده به دادگاه مراجعه نکند و گواهی طرح دعوا را به اداره ثبت تسلیم ننماید، دارنده سند مالکیت مقدم گواهی عدم طرح دعوا را از دادگاه صالح دریافت و به اداره ثبت تقدیم کند، در این صورت اداره ثبت مکلف است که سند معارض را ابطال نماید و بعد از ثبت آن طی بخشنامه‌ای به دفاتر اسناد رسمی حوزه خود اعلام می‌کند و ازاین‌پس سند معارض بدون حکم دادگاه باطل و سند مقدم الصدور سند رسمی شناخته می‌شود.

سند معارض چیست و فروش ملک درصورتی‌که سند معارض داشته باشد از طرف دارنده سند اصلی به چه صورتی است؟

وکیل شهریار شرح می‌دهد: درصورتی‌که مالک سند اصلی که دارای سند معارض است قصد فروش ملک را داشته باشد، می‌تواند قبل از رأی دادگاه درصورتی‌که دارنده سند معارض در دادگاه طرح دعوا کرده باشد، و رأی دادگاه نهایی نشده باشد اقدام به فروش ملک خود نماید که در این صورت دفاتر اسناد رسمی در سند انتقال قید می‌کند که ملک دارای سند معارض است و تا زمانی که حکم دادگاه صادر نشده برای ملک سند مالکیت رسمی صادر نمی‌شود. مجازات دارنده سند معارض چیست؟ اگر ملکی دارای سند معارض باشد و دارنده سند معارض قبل از حکم قطعی دادگاه در خصوص آن ملک معامله‌ای انجام دهد و دادگاه حکم به ابطال سند معارض را صادر نماید، شخصی که با آن سند معارض به معامله نموده است، به حبس از سه تا ۱۰ سال و درصورتی‌که عمل مرتکب، مشمول عنوان فروش مال غیر باشد که از جرایم در حکم کلاهبرداری محسوب می‌شود، به حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که در فروش دریافت کرده است و همچنین رد مال به صاحب اصلی آن محکوم می‌شود، و درصورتی‌که مرتکب از کارمندان دولت باشد به انفصال از خدمات دولتی محکوم خواهد شد.

سند معارض چیست

مؤسسه حقوقی زعفری رحقی با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری و از جمله سند معارض چیست اقدام نماید.

وکیل رودهن در خصوص نحوه شکایت و ابطال معامله معارض به‌وسیله حکم دادگاه بیان داشت که: کسانی که دارای سندی هستند و آن ملک آنان دارای معارضی است و ادعا می‌کند که او نیز دارای سند رسمی است و یا مطلع شده‌اند که سندی بعد از سند آنان برای آن ملک صادر شده‌اند باید قبل از دادخواست ابطال معامله معارض در محاکم حقوقی، طی شکایت کیفری در خصوص معامله معارض و اثبات آن اقدام کند و بعد از اثبات ادعای خود در محاکم کیفری و با استناد به‌حکم دادگاه کیفری، اقدام به دادخواست حقوقی و ابطال معامله معارض را از دادگاه حقوقی مطالبه نماید.

ضمن تشکر از همراهی با ما در این مقاله از شما دعوت می‌کنیم تا با دنبال‌کردن سایت مؤسسه حقوقی زعفری از تمامی مسائل حقوقی و کیفری خصوصا موضوع سند معارض چیست آگاه شوید.

نویسنده: صیاد آزادی، کارشناس حقوق ، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

موسسسه حقوقی زعفری

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.