منو
logo2

روابط کارگر و کارفرما

قواعد مربوط به روابط کارگر و کارفرما از اهمیت بالایی برخورد دار است و این امکان را به طرفین علی‌الخصوص کارگر می دهد تا علاوه بر شناخت حقوق و تکالیف خود بتواند از خود در برابر خودکامگی برخی از کارفرمایان به درستی دفاع کند . در این مقاله قصد داریم شناخت روابط کارگر و کارفرما در قانون کار ، نحوه اثبات روابط کارگر و کارفرما ، مهم ترین وظایف کارفرما در مقابل کارگر را بررسی کرده و در پایان نکات مهم حقوقی در روابط کارگر و کارفرما را بیان کنیم .

در جوامع امروزی برخی از افراد برای خودشان کار می کنند و خود صاحبان بنگاه های تجاری ، تولیدی و خدماتی هستد و برخی از افراد نیز برای دیگری کار می کنند که در اصطلاح به آنان کارگر ( کارگر به شخصی گفته می شود که در ازای دریافت مبلغ مشخصی برای کارفرما کار می کند )  وبه شخصی که کارگر برای او کار می کند  کارفرما گفته می شود . این دو، دو بخش مهم از روابط کاری هستند . از این جهت، قواعد مربوط به روابط کارگر و کارفرما از اهمیت بالایی برخورد دار است و این امکان را به طرفین علی‌الخصوص کارگر می دهد تا علاوه بر شناخت حقوق و تکالیف خود بتواند از خود در برابر خودکامگی برخی از کارفرمایان به درستی دفاع کند . در این مقاله قصد داریم شناخت روابط کارگر و کارفرما در قانون کار ، نحوه اثبات روابط کارگر و کارفرما ، مهم ترین وظایف کارفرما در مقابل کارگر را بررسی کرده و در پایان نکات مهم حقوقی در روابط کارگر و کارفرما را بیان کنیم .

روابط کارگر و کارفرما

روابط کارگر و کارفرما در قانون کار چیست

وکیل تهران توضیح می دهد: قانون کار رابطه کارگر و کارفرما را در دو رکن خلاصه می کند : مورد اول دستور گرفتن و مورد دوم مزد گرفتن کارگر از کارفرما ، کارگر در قانون کار به کسی گفته می شود که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم ، سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار میکند .بنابراین پرداخت حق و حقوق کارگر به احراز رابطه کاگر و کارفرما در مرجع مربوطه بستگی دارد که در ادامه مقاله  به این موضوع می پردازیم .

در رابطه با دعاوی مرتبط با روابط کارگر و کارفرما و همچنین سایر دعاوی خود می توانید با موسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره وکلای حقوقی موسسه بهره‌مند شوید .

نحوه اثبات روابط کارگر و کارفرما

وکیل پاکدشت در این باره می گوید در اکثر محیط های کاری اثبات روابط کارگر و کارفرما یکی از مشکلات پیش روی افراد شاغل به ویژه کارگران است . هر کارگری در صورتی که بخواهد علیه کارفرمای خود اقامه دعوا کند می بایست در مرحله نخست روابط کارگر و کارفرمایی موجود را اثبات کند .

وکیل شهرری اضافه می‌کند که اثبات روابط کارگر و کارفرما زمانی احتیاج می شود که کارگر پس از مدتی کار برای کارفرما با وی به مشکل برمی خورد ، مشکلاتی نظیر : عدم پرداخت حقوق در موعد معین یا عدم پرداخت بیمه کارگر ، در این شرایط لازم است که کارگر برای شکایت از طریق سامانه جامع روابط کار اقدام کند .

موسسه حقوقی محمود زعفری رحقی با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری و آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری و وکیل اقدام نماید.

وکیل اسلامشهر این نکته را اضافه می کند که اثبات روابط کارگر و کارفرما برخلاف تصور عموم کار ساده ای نیست زیرا در برخی از دعاوی کارفرمایان سعی در انکار و کتمان این رابطه دارند و همین امر نیز کارگر را دچار مشکل می کند . چنانچه کارفرمایی روابط کارگر و کارفرما را انکار کند و کارگر اقرارنامه ای از وی نداشته باشد باید از طرق دیگری  که در ذیل به طور خلاصه بیان می گردد برای اثبات روابط کارگر و کارفرما استفاده کند:

1)ارائه قرارداد کتبی : یکی از آسان ترین راه های اثبات رابطه کارگر و کارفرما ارائه قرارداد کتبی است که بین طرفین منعقد شده است.

2) سوابق بیمه : اگر کارگر توسط کارفرما بیمه شده باشد و مبالغ بیمه پرداخت شده باشد خود بیانگر این موضوع است که در بازه زمانی مشخصی کارگر برای کارفرما کار کرده است و درخواست سوابق بیمه از سازمان تامین اجتماعی می تواند این رابطه را اثبات کند.

3) سند حقوق واریز شده یا فیش حقوقی : واریز مبلغ مشخص از سوی کارفرما به حساب کارگر نیز خود نشانگر وجود روابط کارگر و کارفرما است .

وکیل قرچک این نکته را بیان می کند : در صورتی که واریز حقوق از طریق چک صورت گرفته باشد ارائه شماره چک الزامی می باشد .

4) درخواست بازرسی : در صورت درخواست کارگر بازرسان سازمان تامین اجتماعی در محل کار حاضر می شوند و گزارش تهیه می کنند .

5) استفاده از مستندات سیستم حضور و غیاب کارگاه : لازم به ذکر است که برگه های درخواست مرخصی ، معرفی نامه ، درخواست انتقالی و .. می تواند به عنوان سند اثبات روابط کارگر و کارفرما مورد استفاده قرار بگیرد .

روابط کارگر و کارفرما

مؤسسه حقوقی زعفری با وکلای متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی می‌تواند همراه و مشاور شما در کلیه مراحل دادرسی باشد.

مهم ترین وظایف کارفرما در قبال کارگر

وکیل شهریار وظایف کارفرما در مقابل کارگر را اینگونه بیان می کند :

1- انتخاب نوع قرارداد کار به تناسب شرایط مربوط

2- انجام تعهدات مندرج در قرارداد کار

3- رعایت سایر تکالیف مندرج در فصل دوم قانون کار

4- رعایت مقررات مربوط به شرایط کار

5- رعایت مقررات مربوط به ایمنی و بهداشت کار

6- بیمه نمودن کارگر

7- تکلیف به تسلیم گواهی انجام کار

8- رعایت آزادی شغل و اجبار نداشتن افراد به کاری معین و جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری

موارد فوق از بدیهی ترین وظایف کارفرماست که باید در جهت تامین امنیت شغلی کارگر رعایت نماید .

روابط کاگر و کارفرما

نکات حقوقی در روابط کارگر و کارفرما

وکیل لواسان توضیح می دهد که یکی از نکات حقوقی حائز اهمیت در روابط کارگر و کارفرما تسویه حساب کارفرما با کارگر است ، باید توجه کرد که رسید ها و اقرارنامه هایی که کارفرما از کارگر دریافت می کند تا وقتی رسید پرداخت آن وجود نداشته باشد هیچ گونه اثری ندارد متاسفانه برخی از کارفرمایان کارگران را مجبور می نمایند تا اقرار کنند همه ی حق و حقوق خود را دریافت نموده اند و از آنان رسید اخذ می کنند .

وکیل قم اضافه می کند یکی دیگر از نکات قابل توجه این موضوع است که با توجه به قانون کار پایه حقوق توافق شده بین کارفرما و کارگر نمی تواند از مبلغی که هر ساله شورای عالی کار تصویب می کند کمتر باشد .

–  شرط پرداخت نقدی حق بیمه کارگر در قرارداد کار شرطی باطل است.

–  درج این  شرط  در قرارداد کار که اخراج کارگر و فسخ قرارداد با تصمیم کارفرما باشد باطل است . در رابطه با دعاوی مرتبط با روابط کارگر و کارفرما و همچنین سایر دعاوی خود می توانید با موسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره وکلای حقوقی موسسه بهره مند شوید .

نویسنده: زهرا منظمی فر، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.