منو
logo2

ثبت شرکت در بورس

بورس یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بازارهای مالی است که برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به‌عنوان یکی از راه‌های اصلی تأمین منابع مالی محسوب می‌شود بنابراین ثبت شرکت در بورس در دنیای امروز اهمیت دوچندان یافته است.

ثبت شرکت در بورس در دنیای امروز اهمیت دوچندان یافته است، امروزه ما با پدیده رشد ثبت شرکت روبرو هستیم. قبل از اینکه به‌صورت اختصاصی به موضوع ثبت شرکت در بورس و شرایط و ویژگی‌های آن بپردازیم، گذری به  مفهوم بورس و معاملات بورسی و جایگاه آن در قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌زنیم

برخی از تعاریف مقرر در قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران

بورس اوراق بهادار:

بازاری متشکل و خود انتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران و با معامله‌گران طبق مقررات این قانون مورد دادوستد قرار می‌گیرد.

اوراق بهادار:

هر نوع ورقه یا مستندی است که متضمن حقوق مالی قابل نقل‌وانتقال برای مالک عین و یا منفعت آن باشد. شورا، اوراق بهادار قابل‌معامله را تعیین و اعلام خواهد کرد، در ادامه وکیل پاکدشت اضافه کرد بورس اوراق بهادار، در قالب شرکت سهامی عام تأسیس و اداره می‌شود.

ثبت شرکت در بورس

مؤسسه حقوقی زعفری با وکلای مجرب و متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی و کیفری آماده مشاوره‌دادن و همراهی شما در  تمام محاکم قضایی است.

بورس یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بازارهای مالی است که برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به‌عنوان یکی از راه‌های اصلی تأمین منابع مالی محسوب می‌شود

این مقاله، به بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین معاملات بازار بورس و روش‌ها و شرایط ثبت و پذیرش شرکت در بورس و مزایای آن پرداخته است

مهم‌ترین و اصلی‌ترین معاملاتی که در بازار بورس صورت می‌گیرد

۱ _بورس اوراق بهادار: اوراق بهادار برگه‌هایی هستند که توسط شرکت‌های سهام یا دولتی و نهادهای وابسته به دولت منتشر می‌شود که بر اساس شرکت و دارایی‌های آنها ارزش‌گذاری می‌گردد و این اوراق با قابلیت نقل‌وانتقال که دارند در بازار اوراق بهادار یا همان بورس مورد خریدوفروش قرار می‌گیرد.

۲_بورس تجاری: بازار است که در آن کالاهای بازرگانی بدون عرضه مستقیم و تنها با قبض انبار در بندر یا گمرک مورد معامله قرار می‌گیرند.

۳_بورس کالا: بازاری است که در آن کالاهای مصرف عمومی دارند، فاسد نمی‌شوند، مانند مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرند.

مزایای ثبت شرکت در بورس

ثبت شرکت در بورس به‌عنوان یکی از راه‌های  تأمین منابع مالی، دارای مزایای فراوانی است. این مزایا عبارت‌اند از:

۱_جذب سرمایه: با ثبت شرکت در بورس، شرکت قابلیت جذب سرمایه بیشتر را دارا می‌شود. به این صورت که سهام شرکت به‌عنوان یک ابزار مالی، در بازار بورس به فروش می‌رسد شرکت می‌تواند با پول حاصل از این فروش، پروژه‌های  خود را توسعه دهد.

۲_افزایش اعتبار: ثبت شرکت، باعث افزایش اعتبار و شهرت شرکت می‌شود، به‌عبارت‌دیگر، شرکت با وجود ثبت در بورس، به یک شرکت قابل‌اعتماد و قابل‌توجه تبدیل می‌شود.

۳_تأمین منابع مالی طولانی‌مدت: با ثبت شرکت در بورس شرکت می‌تواند منابع مالی طولانی‌مدت خود را تأمین کند. به‌عنوان‌مثال، با صدور اوراق بهادار (سهام) شرکت می‌تواند منابع مالی طولانی‌مدت خود را تأمین کند.

۴ _حفظ حقوق سهام‌داران: با ثبت شرکت در بورس، حقوق سهام‌داران بهتر حفظ می‌شود، به‌عنوان‌مثال، سهام‌داران با خرید سهام شرکت، به‌عنوان صاحبان بخشی از شرکت، حقوق خود را حفظ می‌کند.

ثبت شرکت در بورس

با مشورت‌گرفتن از وکلای مجرب مؤسسه حقوقی زعفری رحقی با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

الف: ثبت شرکت در بورس

قدم اول: شرط  ثبت شرکت در بورس

بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، ثبت شرکت سهامی آن منوط به اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار است. طبق ضوابط این سازمان شرکت‌های سهامی که بالای ۱۰ میلیارد ریال سرمایه داشته باشند، باید علاوه بر اداره ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس نیز به ثبت برسند.

قدم دوم: مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت در بورس:

فرم و تقاضای ثبت شرکت در بورس.

بیانیه ثبت برای شرکت‌های متقاضی.

یک نسخه از آخرین اساسنامه ثبت شرکت.

صورت‌های مالی دو دوره مالی اخیر.

اظهارنظر حسابرسی و بازرس قانونی.

گزارش هیئت‌مدیره به مجمع برای دو دوره اخیر.

قدم سوم: نتیجه ثبت شرکت

با ثبت شرکت در بورس، شرکت‌ها ملزم به رعایت قوانین و مقررات سازمان می‌شوند. همچنین باید اطلاعات مالی خود را در قالب فایل خاص و در زمان‌های خاص در اختیار سازمان برای انتشار قرار دهند

ب: پذیرش شرکت در بورس

ما در این قسمت تمام مراحل و کارهایی را که برای پذیرشی شرکت در بورس باید انجام گیرد را با بیان می‌کنیم

قدم اول: شرایط پذیرش شرکت در بورس

برای پذیرش شرکت در بورس  در قدم اول باید شرایطی وجود داشته باشد. این شرایط به دودسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی دسته‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

شرایط عمومی پذیرش شرکت در بورس

ثبت شرکت در بورس

بر اساس قانون بازار اوراق بهادار ثبت کلیه شرکت‌ها سهامی آن منوط به دریافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار است. به همین دلیل این شرکت‌ها باید در سازمان بورس اوراق بهادار ثبت شوند.

شخصیت حقوقی شرکت

برای پذیرش در بورس باید قالب شرکت تنها سهامی عام باشد در صورت شرکت سهامی خاص باشد باید تبدیل شخصیت حقوقی انجام شود

عدم محدودیت قانونی برای نقل‌وانتقال

به هر دلیلی محدودیت در نقل‌وانتقال سهام وجود داشته باشد، از ثبت شرکت در بورس پذیرش آن خودداری می‌شود

تابعیت شرکت

تابعیت شرکت باید حتماً ایرانی باشد

ثبت شرکت در بورس

مؤسسه حقوقی زعفری رحقی با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

شرایط اختصاصی ثبت شرکت در بورس

شرکت باید سودآور باشد

دارای سابقه کار در صنعت موردنظر باشد

اساسنامه مطابق با شرایط نوشته شده باشد

مجوزهای لازم اخذ شده باشد

گزارش حسابرسی در مورد صورت‌های مالی منتهی به پذیرش انجام شده باشد

سهام شرکت باید سهام عادی باشد

قدم دوم: مدارک موردنیاز

امیدنامه

صورت مالی سالیانه

گزارش هیئت‌مدیره به مجامع

برنامه کسب‌وکار

آخرین مفاصاحساب مالیاتی

تصویر آخرین پروانه فعالیت

پرسش‌نامه پذیرش

رسید پرداخت حق‌پذیرش

گزارش پیش‌بینی عملکرد سال مالی جاری به آینده

صورت‌جلسات مجامع برای دو سال اخیر

آخرین اساسنامه ثبت شرکت

قدم سوم: مراحل پذیرش ثبت  شرکت در بورس

پرداخت هزینه‌ها

ارائه درخواست پذیرش

تکمیل پرونده

تحویل مدارک

پس از ثبت شرکت در بورس و گذراندن مراحل پذیرش در بورس از این به بعد شرکت می‌تواند اقدام به انتشار و فروش سهام خود در بورس نماید و همچنین شرکت می‌تواند از امتیازات و مزایای ثبت شرکت در بورس به طور کامل استفاده نماید.

نویسنده: موسی رضایی، کارشناس حقوق ، وکیل دادگستری

در پایان توصیه می‌کنیم حتماً با افراد کارآموزیده و متخصص در این زمینه مشورت بگیرید و اگر با مشکلی بعد از ثبت شرکت در بورس مواجه شدید از وکلای مجرب استفاده کنید، چرا که مسائل حقوقی دارای نکات ریزی است که یک اشتباه در آن می‌تواند زحمات چندین ساله شما را تباه کند. با همراه‌داشتن وکلای مجرب در مؤسسه حقوقی زعفری در تمام زمینه‌های حقوقی و کیفری خود را در کفه سنگین ترازوی عدالت و محاکم دادگستری خواهید دید.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.