منو
logo2

ثبت شرکت تجاری توسط اشخاص خارجی

در کشور ایران طی دهه های نزدیک قوانین خاصی در این زمینه برای تاسیس شعب نمایندگی یا ثبت شرکت تجاری توسط خارجی ها در کشور ایران ( مناطق آزاد تجاری ویا سایر نقاط کشور) وضع شده اند که مواردی از این قوانین نسخ یا متروک هستند و مواردی نیز ایرادات بنیادین و اساسی دارند. با این حال در مقاله فعلی بطور کلی شرایط ثبت شرکت تجاری توسط اشخاص خارجی را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.

انسان ها هیچ زمانی خود را محدود به یک جغرافیای کوچک نکرده اند و همیشه در تلاش برای مسافرت، مهاجرت و جهانگردی بودند. تاجرین بیشتر از اشخاص عادی به این موضوع تمایل داشته اند و برای گسترش تجارت و تجارتخانه خویش کالاهایی را از کشور خودشان به سایر کشورها صادر می کردند و در زمان بازگشت نیز کالاهایی که در کشورشان مورد نیاز و کم بود را تهیه و به کشورشان وارد می کردند. با گسترش روابط بین کشورها در زمینه تجارت و نیازمندی کشورها به یکدیگر، شرکت های چند ملیتی ایجاد شدند و همجنین بحث ثبت شرکت تجاری توسط خارجی ها مطرح گردید. البته انواع روش های دیگری نیز برای حصول چنین نتایجی مانند تاسیس شعب نمایندگی شرکت های خارجی ابداع شدند. یکی از این موارد تاسیس و ثبت شرکت توسط اشخاص خارجی در یک کشور هست. اشخاص اعم از اشخاص حقیقی (افراد انسان) و اشخاص حقوقی برای تولید، توزیع و خدمات پس از فروش و در نهایت کسب سود و درآمد بیشتر تمایل به تأسیس و ثبت شرکت در کشورهای مختلف را دارند.

در کشور ایران طی دهه های نزدیک قوانین خاصی در این زمینه برای تاسیس شعب نمایندگی یا ثبت شرکت تجاری توسط خارجی ها در کشور ایران ( مناطق آزاد تجاری ویا سایر نقاط کشور) وضع شده اند که مواردی از این قوانین نسخ یا متروک هستند و مواردی نیز ایرادات بنیادین و اساسی دارند. با این حال در مقاله فعلی بطور کلی شرایط ثبت شرکت تجاری توسط اشخاص خارجی را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.

دلایل ثبت شرکت تجاری توسط اشخاص خارجی

وکیل تهران توضیح می‌ده ثبت شرکت تجاری توسط خارجی ها یا به عبارتی ثبت شرکت تجاری توسط اشخاص غیرایرانی از جهت گسترش فعالیت های تجاری شرکت های بزرگ بین المللی یا تجار قدرتمند در عرصه جهانی بسیار حائز اهمیت هست. اشخاص حقوقی غیرایرانی ویا اشخاص حقیقی خارجی ممکن است برای تهیه مواد اولیه کارخانجات خود، نیروی کار ارزان، توزیع کالاهای تولید شده با ارزش افزوده قابل توجه ویا ممکن است به دلایل سیاسی برای ثبت شرکت تجاری در ایران اقدام کنند.

ثبت شرکت توسط اشخاص خارجی

موسسه حقوقی محمود زعفری رحقی با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری و آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری و وکیل اقدام نماید.

مزایای ثبت شرکت توسط اشخاص خارجی

ثبت شرکت در ایران چه مزیت هایی می تواند برای اتباع خارجی داشته باشد؟

وکیل ملارد مزایای ثبت شرکت در ایران توسط اشخاص خارجی را بدین صورت اعلام می‌کند

الف) امکان اقامت در ایران

زمانی که اتباع خارجی اقدام به ثبت قانونی شرکت خود در ایران می کنند، در حقیقت سرمایه بسیار زیادی را به کشور وارد کرده است. به همین دلیل هم سازمان های مربوطه برای قدردانی و حمایت از سرمایه گذاران خارجی در ایران، تلاش کرده اند تا امکان اقامت آنها در ایران فراهم شود. البته شایان ذکر است که شرط اقامت در ایران ممکن است با تغییر مدیران و رؤسای کشور تغییر کند.

ب) ثبت بدون قید و شرط شرکت

بسیاری از کشورها در سراسر دنیا، امکان ثبت قانونی شرکت توسط افراد خارجی را نمی دهند. در صورت صدور اجازه هم ممکن است صد در صد شرکت را به اتباع خارجی واگذار نکنند. اما خوشبختانه این قانون در ایران وجود ندارد. یعنی زمانی که یک فرد خارجی از هر جای دنیا در ایران ثبت شرکت میکند، صد در صد سهام شرکت به او تعلق پیدا می کند.

پ) افزایش استقبال کشورهای خارجی به سرمایه گذاری در ایران

زمانی که افراد صاحب نام، قدرتمند و بزرگ در ایران سرمایه گذاری کنند، اعتماد دیگر کشورها نیز جلب خواهد شد. همه کشورها برای رشد و ترقی وضعیت اقتصادی خود نیاز به همکاری با کشورهای خارجی دارند. ثبت شرکت تجاری توسط اشخاص خارجی در ایران باعث جلب رضایت دیگر کشورها هم می شود. یعنی در نهایت پیشرفت بسیار زیادی را در صنعت و اقتصاد کشور از طریق سرمایه گذاری خارجی شاهد خواهیم بود. کشورهای مختلف برای انجام سرمایه گذاری به سابقه آن کشور و تعداد شرکت های تاسیس شده در آن توجه زیادی دارند. زمانی که تعداد اشخاص خارجی سرمایه گذار و صاحب شرکت در ایران زیاد شود، کشورهای دیگر هم زودتر اعتماد خواهند کرد.

ت) امکان انتقال به غیر

یکی از جذاب ترین مزایای ثبت قانونی شرکتها در ایران توسط اشخاص خارجی، امکان انتقال به غیر شرکت است. در واقع به دلیل دریافت صد درصد شرکت و مالکیت آن، اتباع خارجی می توانند پس از ثبت شرکت آن را به دیگران انتقال دهند. این مزیت بسیار مهم در بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد.

با مشورت گرفتن از وکلای مجرب  مؤسسه حقوقی زعفری با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید. با ما تماس بگیرد: 36034036 ـ 021

مدارک لازم جهت ثبت شرکت توسط اشخاص خارجی در کشور ایران

وکیل اسلامشهر می گوید مدارک لازم برای ثبت شرکت توسط اشخاص خارجی بدین شرح است:

گذرنامه ترجمه رسمی شده تبعه خارجی

تعیین میران سرمایه

تنظیم اظهارنامه و اوراق (اساسنامه، تقاضانامه، شرکتنامه) به زبان فارسی

ارائه کد فراگیر یا شناسه فیدا مخصوص اتباع خارجی

افتتاح حساب در صورتی که شرکت سهامی خاص مد نظر باشد.

وکیل شهریار اضافه می‌کند البته بایستی توجه داشت که اگر یک شرکت خارجی قصد تأسیس شعبه، نمایندگی ویا ثبت شرکت در کشور ایران را داشته باشد با به صورت قانونی در کشور خودش به صورت قانونی ثبت شده باشد.

ثبت شرکت توسط اشخاص خارجی

مؤسسه حقوقی زعفری با وکلای متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی می‌تواند همراه و مشاور شما در کلیه مراحل دادرسی باشد.

تابعیت شرکت ثبت شده توسط اشخاص خارجی در ایران

وکیل رودهن توضیح می‌دهد که به موجب ماده یک قانون ثبت شرکت ها، هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد، شرکت ایرانی محسوب می‌شود.

وکیل پاکدشت اضافه می کند بنابراین، اشخاص خارجی اعم از شخص حقیقی ویا اشخاص حقوقی که با ثبت شرکت در ایران سهامدار آن شرکت می شوند، یک شخصیت حقوقی ایرانی خواهند بود. سرمایه گذارهای خارجی می‌توانند تمامی سهام شرکت را مالک باشند و طبق قانون هیچگونه محدودیتی برای سرمایه گذاری مالک و سهامدار خارجی در کشور وجود ندارد.

مقررات نظامنامه اجرای قانون ثبت شرکت ها توسط اشخاص خارجی

وکیل شورای حل اختلاف وفق ماده بیست نظامنامه اجرای قانون ثبت شرکت ها در ظرف یک ماه از تاریخ ثبت هر شرکت خارجی یا شعبه آن، دایره ثبت شرکت ها باید مراتب ذیل را به خرج خود شرکت در مجله رسمی وزارت عدلیه و یکی از روزنامه‌ های یومیه تهران به تعیین وزارت عدلیه منتشر نماید.

1ـ خلاصه اساسنامه شرکت.

2ـ اسم نماینده عمده شرکت در ایران و اگر شرکت در ایران چند نفر نماینده مستقل داشته باشد اسم همه آن ها.

3ـ اسم اشخاصی که از طرف شرکت حق امضاء دارند.

4ـ اسم شخص یا اشخاص مقیم در ایران که برای دریافت کلیه ابلاغات مربوطه بشرکت صلاحیت دارند.

نکات مهم ثبت شرکت توسط اشخاص خارجی در کشور ایران

وکیل لواسان بیان می‌دارد پس از ثبت و تایید نام شرکت توسط اداره ثبت، مدارک به اداره  ثبت شرکت ها ارسال می گردد و پس از صدور پیش نویس آگهی می توان نسبت به انتشار آن در روزنامه کثیرالانتشار اقدام نمود.

لازم به ذکر است که نام شرکت باید فارسی باشد هرچند که کلیه اعضا شرکت اتباع خارجی باشند.

وکیل قم تذکر می‌دهد نکته قابل توجه در خصوص ثبت شرکت توسط اشخاص خارجی در ایران این است که اتباع خارجی باید کد فراگیر (شناسه فیدا) اخذ نمایند. کد فراگیر شماره ای است که شخص خارجی را در ایران با آن می شناسند و مانند کد ملی برای اشخاص ایرانی می باشد و اداره ثبت یا اداره دارایی آن را صادر می نماید.

وکیل دلیجان می‌گوید در خصوص ثبت شرکت یا شعبه شرکت خارجی در ایران باید گفت اگر چه اصل 81 قانون اساسی مقرر می دارد دادن امتیاز تشکیل شرکت ها و موسسات در امور تجاری ، صنعتی و کشاورزی و معادن به خارجیان مطلقا ممنوع است. اما با توجه به نظریه شورای نگهبان سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران امکان پذیر است. شورای نگهبان در این باره اعلام داشته است که شرکت های خارجی که با دستگاه های دولتی ایران قرارداد قانونی منعقد نموده اند می توانند جهت انجام امور قانونی و فعالیت های خود در حدود قراردادهای منعقد شده طبق ماده ۳ قانون ثبت شرکت ها به ثبت شعب خود در ایران مبادرت نماید و این امر با اصل قانون اساسی مغایرتی ندارد.

نویسنده: داود پورنعمت ، کارشناس ارشد حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.