منو
logo2

ثبت اسم تجاری

در واقع اسم تجاری و داشتن یک برند یا همان لوگوی تجاری می‌تواند محصولات شما را در هر گستره جغرافیایی و محدوده زمانی معرفی کند و در واقع تبلیغ شما می‌باشد. بدین نحو که مصرف‌کنندگان نهایی بعد از تجربه استفاده از یک محصول با کیفیت، متقاضی خرید مجدد آن محصول هستند که جهت تکرار خرید نیازمند شناخت تولیدکننده محصول می‌باشند.

در دنیای تجارت و اقتصاد از اصلی ترین ارکان موفقیت فعالان اقتصادی، ارائه محصولات با کیفیت بهمراه شناسنامه معتبر که معرف تولید‌کننده و محصول نهایی می باشد. در واقع این شناسنامه همان اسم تجاری و برند است. فعالان اقتصادی با انتخاب یک اسم تجاری محصولات خویش را از سایر محصولات مشابه متمایز میکنند، با تبلیغ اسم تجاری و برند در واقع فروش محصولات خویش را افزایش میدهند و با توزیع گسترده محصولات خود، اسم تجاری و برند خویش را در نقاط مختلف معرفی و تبلیغ میکنند که این موضوع در نهایت منجر به افزایش فروش کالا یا خدمات قابل عرضه میشود. لذا از اصلی ترین اقدامات یک کارآفرین و فعال اقتصادی جهت گسترش فعالیت تجاری خویش، انتخاب یک نام تجاری مناسب و ثبت اسم تجاری است.

از آنجا که ثبت اسم تجاری فعالیتی کاملا تخصصی است توصیه می‌شود حتما برای این کار از وکیل حقوقی از یک موسسه حقوقی معتبر کمک بگیرید.

ثبت اسم تجاری

تعریف اسم تجاری

وکیل حقوقی پاکدشت در زمینه تعریف اصطلاحی اسم تجاری چنین بیان داشت که: نام یا اسم تجاری، واژه ای است که خصوصیات منحصر به فردی از شرکت ثبت کننده نام و اسم حقیقی کالا می باشد. در واقع واژه‌ای فراتر از یک نام عامیانه و معمولی می باشد که در طی زمان ارزش معنوی کسب کرده و معرف یک کمپانی یا محصول خاص می باشد. در واقع لزومی به تبعیت اسم تجاری از نام حقیقی کالاها ندارد، مثلا شرکت ایران‌خودرو و سایپا و سایر شرکت های تولید یا مونتاژ کننده خودرو مثل دیارخودرو، کرمان موتور و پارس خودرو در این زمینه قابل بررسی است. اکثر شرکت های مزبور از لغت خودرو یا موتور با ترکیب واژه ای دیگر که حتی اسم کشور و یا یک استان از کشور ایران می باشند، جهت ثبت اسم تجاری خویش بهره گرفته اند. اما شرکت سایپا از این رویه تبعیت نکرده و در اسم تجاری خود از لغت هم‌نام با محصول نهایی یا منطقه جغرافیایی استفاده نکرده است. تقریباً اکثر برندهای و اسامی تجاری معتبر بین المللی همانند شرکت سایپا بوده و نام تجاری آنها هیچگونه تشابه یا ارتباطی با نام حقیقی محصول نهایی ندارد. مانند شرکت ولوو سوئد که تراکتور و خودرو سواری و باری تولید میکند. یا شرکت لامبورگینی، بنز، استون مارتین، پورشه، فراری، بی ام دبلیو، تویوتا، هیوندای که هرچند همگی جزء خودروسازهای مطرح جهانی هستند، لکن در اسم تجاری خود هیچ اشاره ای به نام حقیقی محصول خود نداشته اند اما شما با شنیدن این عناوین، اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند، خودرو می باشد.

ثبت اسم تجاری

انتخاب اسم تجاری

بعد از این‌که یک کارآفرین یا فعال اقتصادی یا شرکت تصمیم به ثبت اسم تجاری گرفت، اولین قدم انتخاب یک اسم تجاری که معرف شما و کالا یا خدمات قابل عرضه از طرف شما هستند می باشد. وکیل حقوقی پردیس تشریح می‌کند اما باید توجه کنید که محدویت های قانونی در زمینه ثبت اسم تجاری و انتخاب آن وجود دارد که بایستی مورد توجه قرار بگیرد تا در نهایت موجب عدم پذیرش درخواست شما مبنی بر ثبت اسم تجاری نشود. از مهمترین مواردی که باید به آنها توجه کنید در ذیل ذکر میشود.

وکیل حقوقی تهران بیان داشت که در انتخاب اسم تجاری بایستی سعی شود که از اسامی خاص استفاده کنید و اسامی عام یا صفت ها به صورت تنها نمی تواند اسم تجاری شما باشد. وکیل حقوقی تهران اضافه می‌کند که انتخاب اسامی مذهبی یا کشورها ممنوع بوده و برای انتخاب اسامی شهرها بایستی حتماً مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شوند. در نهایت در ثبت اسم تجاری بایستی توجه داشت که اسامی تجاری و برندها مورد حمایت قانون قرار می گیرند و جزء مالکیت های معنوی اشخاص هستند، لذا شما نمی توانید اسامی تجاری که قبلاً توسط اشخاص دیگری ثبت شده اند را انتخاب کنید.

موسسه حقوقی زعفری رحقی با بهره‌گیری از گروهی از وکلای حرفه‌ای آمادگی ارائه مشاوره در این خصوص را دارد.

ثبت اسم تجاری

به غیر از محدویت های فوق، وکیل حقوقی بهارستان بیان داشت که: عناوین یا اسامی که موجب گمراهی مشتریان یا فریب سایرین شود نمی‌تواند به عنوان اسم تجاری انتخاب شود. همچنین انتخاب اسم تجاری بایستی مطابق طبقه‌بندی علامت‌های تجاری انجام شود. فارغ از محدودیت‌های قانونی، نام یا اسم تجاری بایستی به صورتی خاص باشد تا به خوبی بتواند محصول یا خدمات قابل عرضه را معرفی کند، موفقیت در تبلیغات را برای دارنده اسم تجاری به ارمغان بیاورد و متمایز کننده محصول نهایی شما از سایر محصولات مشابه باشد و اسم تجاری مناسب است که کوتاه، مختصر و ساده انتخاب شود تا در نقل و گسترش آن تاثیر فزاینده‌ای داشته باشد. در این زمینه مؤسسه حقوقی زعفری با بیش از پانزده سال فعالیت در زمینه مسائل حقوقی، ثبت شرکت و ثبت اسم تجاری در تمامی شهرستان های استان تهران و شهر تهران آماده ارائه مشاوره توسط وکلای مجرب و خدمات حقوقی هست.

مزایای ثبت اسم تجاری

فعالان اقتصادی بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از شروع فعالیت خویش متوجه یک کمبود می‌شوند و آن هم نداشتن یک شناسنامه کاری است. در واقع اسم تجاری و داشتن یک برند یا همان لوگوی تجاری می تواند محصولات شما را در هر گستره جغرافیایی و محدوده زمانی معرفی کند و در واقع تبلیغ شما می‌باشد. بدین نحو که مصرف‌کنندگان نهایی بعد از تجربه استفاده از یک محصول با کیفیت، متقاضی خرید مجدد آن محصول هستند که جهت تکرار خرید نیازمند شناخت تولیدکننده محصول می باشند. لذا اسم تجاری و برند مندرج در محصول و بسته بندی آن این امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم میکند تا با مراجعه به سایتها یا فروشندگان با جستجوی اسم و برند تجاری شما به راحتی محصول مورد نظر خود را پیدا کنند. وکیل شهریار اضافه می‌کند که جدای از بحث تبلیغ محصول، مالکیت معنوی که ارزش مالی قابل توجه ای دارد برای اسامی تجاری و برندها ایجاد می‌شود. به اندازه‌ای که گاهی مالکیت‌های معنوی نسبت به اسامی تجاری و برندها مانند شرکت های چندملیتی بزرگ مثل اپل، آدیداس، بوش، بنز، مایکروسافت و غیره بسیار ارزشمند بوده و حتی از دارایی های مادی آن شرکتها ارزشمندتر می باشد.

ثبت اسم تجاری

مدارک لازم برای ثبت اسم تجاری

وکیل حقوقی قرچک توضیح می دهد که برای ثبت اسم تجاری مدارک هویتی شخص و گواهی جواز کسب بایستی ارائه شود. همچنین شرکتها بایستی مدارک شناسایی مدیر عامل فعلی شرکت، مدارک ثبت شرکت و روزنامه رسمی تاسیس شرکت و آگهی تغییرات شرکت ارائه کنند. در این زمینه جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به ویدئوهای آموزشی مربوطه یا مقاله ثبت برند نیز مراجعه کنید.

مراحل ثبت اسم تجاری

وکیل حقوقی بیان داشت که ثبت اسم تجاری همانند ثبت شرکت و ثبت برند مطابق قانون یک امر اختیاری می باشد مگر در مواردی که به موجب قانون الزامی است. همچنین این موضوع به صورت اعلامی و با ارسال اظهارنامه به اداره ثبت شرکت ها و مدارک مورد نیاز انجام می‌شود. برای ثبت اسم تجاری، ابتدا بایستی با توجه به مقررات قانونی، نوع فعالیت یا محصول نهایی، گستره جغرافیایی، اسامی تجاری موجود و سایر اوصاف یک اسم تجاری مناسب انتخاب شود. در مرحله بعد بایستی اظهارنامه درخواست ثبت اسم تجاری کامل و ارسال شود. در حال حاضر تمامی اقدامات به صورت الکترونیک و از طریق درگاه اداره ثبت شرکت ها، سامانه اداره مالکیت معنوی و صنعتی صورت می پذیرد. بعد از تکمیل اظهارنامه و انضمام مدارک لازم با توجه به اینکه اسم تجاری بنام شخص حقیقی یا شخص حقوقی ثبت میشود، مورد تایید نهایی قرار گرفته و ارسال می‌شود. این وکیل حقوقی افزود در صورتی که اسم تجاری انتخاب شده مغایرت قانونی نداشته باشد و مدارک به صورت کامل ضمیمه شده باشد، بعد از بررسی کارشناسان اداره ثبت مورد تایید قرار گرفته و جهت نشر آگهی اقدام میشود. اما در صورتی که اسم تجاری انتخابی تایید نگردد یا مدارک ناقص باشد، اظهارنامه با اخطار اعاده می‌شود.

نویسنده: داود پورنعمت ، کارشناس ارشد حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.