منو
logo2

توهین به مقدسات

توهین به مقدسات اسلام یکی از عناوین مجرمانه است که در ماده 513 قانون مجازات اسلامی به‌عنوان یک جرم عمومی پیش‌بینی‌ شده است و می‌توان آن را جزء جرایم دینی و مذهبی دانست. امروزه پرونده‌های کیفری بسیاری وجود دارد که متهمان آن با عنوان مجرمانه توهین به مقدسات تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

توهین به مقدسات  اسلام یکی از عناوین مجرمانه است که در ماده 513 قانون مجازات اسلامی به‌عنوان یک جرم عمومی پیش‌بینی‌ شده است و می‌توان آن را جزء جرایم دینی و مذهبی دانست. امروزه پرونده‌های کیفری بسیاری وجود دارد که متهمان آن با عنوان مجرمانه توهین به مقدسات  تحت تعقیب قرار می‌گیرند. اما ابهامات زیادی در مورد احکام و قوانین ایمن جرم وجود دارد که بسیاری از افراد جامعه در خصوص آن آگاهی لازم را ندارند در این مقاله قصد داریم مفهوم توهین به مقدسات، مجازات توهین به مقدسات و چند نکته مهم در خصوص توهین به مقدسات را مورد بررسی قرار دهیم.

توهین به مقدسات

 دررابطه‌با دعاوی مرتبط با توهین به مقدسات  و همچنین سایر دعاوی کیفری و حقوقی خود می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تخصصی وکلای حقوقی مؤسسه بهره‌مند شوید.

مفهوم توهین به مقدسات

وکیل تهران توهین به مقدسات را این‌گونه تعریف می‌کند: توهین در لغت به معنی سست کردن است و در اصطلاح نیز هر فعل یا رفتاری است که موجب تحقیرکردن شود منظور از مقدسات نیز علاوه بر انبیا، ائمه و حضرت فاطمه (س) شامل کلیه اشخاص و اماکنی از لحاظ موازین دین اسلام مقدس بوده و قابل‌احترام تلقی می‌شوند مانند قرآن و، کعبه و … نیز می‌شود.

توهین به مقدسات می‌تواند به صورت گفتار، فعل، نوشتارو اشاره صریح صورت پذیرد مانند؛ به کارگیری الفاظ رکیک که متضمن توهین به مقدسات می‌باشد و یا نسبت دادن هر فعل یا ترک فعل که موجب حقیر شدن مقدسات شود. به طور مثال بی اهمیت شمردن روز عاشورا و شادی و هلهله در آن روز یا ایجاد شبکه‌های اجتماعی متضمن نشر اکاذیب در ارتباط با مقدسات مسلمانان را می‌توان تحت عنوان جرم توهین به مقدسات قلمداد کرد.

با مشورت‌گرفتن از وکلای مجرب مؤسسه حقوقی زعفری با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید. 36034031 ـ 021

مجازات توهین به مقدسات

وکیل شهریار در خصوص مجازات جرم توهین به مقدسات بیان می‌دارد:  اگر توهین به مقدسات مشمول سب‌النبی  باشد به این معنا که توهین مستقیماً نسبت به پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) صورت بگیرد مجازات شخص اعدام است و اگر مشمول سب‌النبی نباشد مرتکب به حبس از 1 تا 5 سال محکوم می‌شود.

وکیل پاکدشت اضافه می‌کند که  ماده 513 قانون مجازات اسلامی  مختص به جرم توهین به مقدسات ماست مطابق این ماده «هرکس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت نماید به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود».

توهین به مقدسات

مؤسسه حقوقی زعفری با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

چند نکته مهم در خصوص توهین به مقدسات

وکیل سمنان به این نکته اشاره می‌کند که  یکی از شرایط لازم برای شکل‌گیری جرم توهین به مقدسات صریح بودن اعمال و گفتار ارتکابی است بنابراین عدم صراحت رفتار ارتکابی توسط مرتکب و لزوم تفسیر مضیق قوانین کیفری ایجاب می‌کند که در صورت احراز نداشتن صراحت در خصوص توهین مرتکب مطابق با اصل برائت از اتهام توهین به مقدسات بری شود.

وکیل قم بیان می‌کند: جرم توهین به‌صورت عادی و نسبت به اشخاص عادی به خودی خود قابل گذشت است و حتماً احتیاج به شکایت شاکی خصوصی دارد تا در جریان رسیدگی قضایی قرار بگیرد اما توهین به مقدسات چون جز موارد خاص محسوب شده و در صورت ارتکاب نیز به دلیل محبوبیت دین مبین اسلام در بین افراد جامعه عواطف و احساسات مردم را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد و جنبه عمومی دارد جز جرایم غیر قابل گذشت بوده و برای رسیدگی احتیاح به وجود شاکی خصوص ندارد.

دررابطه‌با دعاوی مرتبط با توهین به مقدسات  و همچنین سایر دعاوی کیفری و حقوقی خود می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تخصصی وکلا حقوقی مؤسسه بهره‌مند شوید.

نویسنده: زهرا منظمی فر، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

موسسه حقوقی زعفری

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.