منو
logo2

تفاوت ورشکستگی با انحلال شرکت

تفاوت‌ اصلی ورشکستگی و انحلال شرکت این است که انحلال زمانی اتفاق می‌افتد که به‌صورت رسمی توسط دادگاه اعلام شده باشد و با انحلال اموال شرکت بین شرکا به نسبت سهم آنها تقسیم می‌شود اما ورشکستگی پایان رسمی یک شرکت نیست و زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت قادر به پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌های خود نباشد به عبارتی شخصیت حقوقی شرکت که مستقل از شرکاست فقط با انحلال شرکت از بین می‌رود و ورشکستگی مانع حیات شرکت نمی‌باشد.

در جهان امروز تجارت یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود این فعالیت اقتصادی در بیشتر موارد در قالب شرکت‌های تجاری بزرگ و کوچک انجام می‌گیرد شرکت‌ها در قوانین کشور ما دارای شخصیت حقوقی مستقل از اعضا هستند که در طول مدت حیات خود می‌توانند دست خوش تغییراتی شود یکی از مهم‌ترین تغییرات: ورشکستگی و انحلال شرکت است که علی‌رغم تصور عموم جامعه دو مفهوم کاملاً متفاوت از یکدیگرند در این مقاله قصد داریم ضمن تعریف ورشکستگی و انحلال شرکت، تفاوت ورشکستگی و انحلال شرکت  را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت ورشکستگی با انحلال شرکت

مؤسسه حقوقی زعفری رحقی متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانواده، ورشکستگی و انحلال شرکت می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

تعریف ورشکستگی

وکیل تهران بیان می‌دارد  برای شناخت بیشتر تفاوت ورشکستگی و انحلال شرکت باید ابتدا با مفهوم ورشکستگی آشنا شد. ورشکستگی در واقع حالت یک تاجر و یا شرکت تجاری است که بنا بر دلایلی از پرداخت بدهی‌های خود ناتوان شده و نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند تحقق ورشکستگی منوط به تحقق دو شرط مهم و اساسی تاجر بودن و وجود حالت توقف از تأدیه دیون است.

تعریف انحلال شرکت

وکیل پاکدشت اضافه می‌کند انحلال به معنای پایان عمر شرکت است و شرکت‌ها می‌توانند به دلایلی از جمله ادغام شرکت خود با شرکت‌های دیگر، راه‌اندازی کسب‌وکار جدید و … می‌توانند به فعالیت خود پایان دهند.

تفاوت ورشکستگی با انحلال شرکت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت ورشکستگی و انحلال شرکت و همچنین سایر دعاوی خود می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره وکلای حقوقی مؤسسه بهره‌مند شوید.

وکیل شهرری در ادامه می‌افزاید: انحلال شرکت به 3 شکل  انجام می‌گیرد:

1-انحلال قهری) انحلال قهری یک شرکت به صورت اجباری است و هنگامی صورت می‌گیرد که شرکت ورشکسته شود لازم به یادآوری است که برای انحلال قهری به دنبال ورشکستگی شرکت نیاز به حکم دادگاه نیست و بدون نیاز به حکم دادگاه  نیز می‌توان شرکت را منحل کرد.

2-انحلال یک شرکت توسط مجمع عمومی) در صورت موافقت مجمع عمومی شرکت نیز شرکت منحل می‌شود که در این حالت انحلال به صورت اختیاری است.

3- انحلال شرکت با حکم قضایی) در مواردی دادگاه می‌تواند حکمی برای منحل کردن یک شرکت صادر کند در این حالت انحلال شرکت به صورت اجباری است البته دادگاه در ابتدا یک مهلت 6 ماهه به شرکت مورد نظر می‌دهد و در صورتی که در این مدت ایرادات مورد نظر رفع نشود حکم به انحلال شرکت می‌دهد.

تفاوت ورشکستگی با انحلال شرکت

مؤسسه حقوقی زعفری با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری به خصوص ورشکستگی و انحلال شرکت اقدام نماید.

تفاوت ورشکستگی و انحلال شرکت

وکیل شهریار در تفاوت ورشکستگی و انحلال شرکت توضیح می‌دهد:  یکی از تفاوت‌های  ورشکستگی و انحلال شرکت این است که انحلال زمانی اتفاق می‌افتد که به‌صورت رسمی توسط دادگاه اعلام شده باشد و با انحلال اموال شرکت بین شرکا به نسبت سهم آنها تقسیم می‌شود اما ورشکستگی پایان رسمی یک شرکت نیست و زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت قادر به پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌های خود نباشد به عبارتی شخصیت حقوقی شرکت که مستقل از شرکاست فقط با انحلال شرکت از بین می‌رود و ورشکستگی مانع حیات شرکت نمی‌باشد.

نویسنده: زهرا منظمی فر، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

وکیل تهران

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.