منو
logo2

تغییر کاربری اراضی کشاورزی

در این مقاله قصد داریم با مفهوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی، شرایط تغییر کاربری اراضی کشاورزی، مجازات تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیشتر آشنا شویم و در نهایت به طور مختصر تغییر کاربری اراضی به مسکونی، گردشگری، صنعتی را بررسی نماییم.

از ابتدا تا کنون زمین‌ها قسمتی از خاک هر کشور بوده و باوجوداینکه افراد می‌توانند مالک بعضی از زمین‌های مسکونی و کشاورزی شوند؛ اما دولت به جهت نگهداری از خاک سرزمینش برخی قوانین را در موضوع کاربری و بهره‌برداری از زمین‌هایی که تحت مالکیت افراد هستند ایجاد کرده و به مالکین قانونی این زمین‌ها، اجازه هرگونه تغییر را نمی‌دهد. از جمله این قواعد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و قانون اصلاح این قانون است که تغییر کاربری اراضی را فقط در مواردی جایز دانسته و هر تغییری خارج از قانون جرم‌انگاری شده است به همین دلیل آشنایی با آن امری بسیار ضروری است در این مقاله قصد داریم با مفهوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی، شرایط تغییر کاربری اراضی کشاورزی، مجازات تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیشتر آشنا شویم و در نهایت به طور مختصر تغییر کاربری اراضی به مسکونی، گردشگری، صنعتی را بررسی نماییم.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی

دررابطه‌با دعاوی مرتبط با تغییر کاربری اراضی کشاورزی  و همچنین سایر دعاوی خود می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره وکلای حقوقی مؤسسه بهره‌مند شوید.

مفهوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی

وکیل تهران بیان می‌کند: منظور از تغییر کاربری اراضی کشاورزی این است که فرد نحوه استفاده و بهره‌برداری از زمین را تغییر دهد و از آن استفاده دیگری کند برای مثل با ساخت‌وساز در زمین کشاورزی از آن زمین، بهره‌برداری تجاری یا مسکونی نماید.

به‌طوری‌که در نتیجه این تغییرات دیگر امکان کشاورزی در آن زمین وجود نداشته باشد.

مجازات تغییر کاربری اراضی کشاورزی

 آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی جرم است؟

وکیل شهرری  پاسخ می‌دهد  که هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها که بدون مجوز صادره از جهاد کشاورزی صورت بگیرد جرم بوده و مجازات آن علاوه بر جزای نقدی و حبس، تخریب و قلع‌وقمع بنای ساخته شده است.

ممکن است مجدداً این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی جرم آنی است یا خیر؟

جواب وکیل رودهن این است که تغییر کاربری اراضی کشاورزی جرم تعزیری درجه 7 و  آنی می‌باشد  و جهاد کشاورزی در این خصوص تا سه سال حق شکایت دارد، به عبارتی اگر در باغ یا ملک زراعی و کشاورزی ساختمانی احداث شود و ظرف سه سال از تاریخ وقوع جرم هیچ گونه اقدامات قضایی از سوی مراجع ذی نفع (جهاد کشاورزی) صورت نگیرد بعد از این سه سال دیگر حقی برای شکایت وجود نخواهد داشت.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی به  مسکونی

وکیل شهریار خاطرنشان می‌کند تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی یک سری شرایطی دارد من‌جمله:

1-زمین‌های کشاورزی نباید خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها باشند.

2-طبق قانون تغییر کاربری اراضی اراضی کشاورزی خارج از محدوده قانونی شهرها جز در موارد ضروری ممنوع است.

3-اگر ساخت و ساز بنا از نظر کارشناسان محیط زیست مضر باشد امکان تغییر کاربری وجود نخواهد داشت.

4-ممکن است در صورتی که منطقه نیازی به بنای مسکونی جدیداً نداشته باشد با وجود عدم ممنوعیت قانونی از صدور مجوز تغییر کاربری شما جلوگیری شود.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی

مؤسسه حقوقی زعفری رحقی متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانواده و از جمله تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صنعتی

وکیل اسلامشهر در ادامه توضیح می‌دهد که گاهی مالک زمین کشاورزی قصد دارد بنا بر دلایلی به‌جای زراعت در ملک خویش به مشاغل صنعتی بپردازد؛  اما از آن جا که کشور ما در سال‌های اخیر با مشکلات زیست‌محیطی مواجه شده  شرایطی دراین‌خصوص وجود دارد که باید رعایت شود بدیهی است که اگر شخصی بدون رعایت این شرایط و بدون مجوز اقدامی انجام دهد مجازات می‌شود این شرایط شامل احتیاج منطقه به زمین صنعتی، داشتن هدف توسعه صنعتی و اقتصادی کشور و رعایت محدوده شهری است. تشخیص این موارد در هر استان برعهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آن استان و یک نفر نماینده استاندار است که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی

مؤسسه حقوقی زعفری با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر

وکیل قم می گوید تغییر کاربری اراضی کشاورزی زمانی مجاز تلقی می‌شود که اراضی در محدوده شهرها و شهرک‌ها واقع شده باشد در غیر این صورت فقط در موارد ضروری می‌توان مجوز تغییر را دریافت کرد اگر زمین داخل محدوده قانونی شهرک‌ها و شهرها باشد از شمول قانون حفظ کاربری خارج شده. تغییر کاربری آن تابع قواعد شهرسازی شهر مربوطه خواهد بود.

نویسنده: زهرا منظمی فر، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

وکیل تهران

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.