منو
logo2

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر

در این مقاله قصد داریم به موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر بپردازیم بدانیم چه اراضی امکان تغییر دارند و چه اراضی پیش از تغییر باید اقدام به اخذ مجوز از نهاد های ذی صلاح نمایند. با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم به موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر بپردازیم بدانیم چه اراضی امکان تغییر دارند و چه اراضی پیش از تغییر باید اقدام به اخذ مجوز از نهاد های ذی صلاح نمایند. با ما همراه باشید.

پیش از پرداختن به موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده  شهر بهتر است به تعریف کاربری بپردازیم.

کاربری چیست؟

وکیل تهران پاسخ می دهد: در طرح تفصیلی شهرها و طرح هادی روستا تمام اراضی و املاک مانند زمین کشاورزی، باغات، آپارتمان‌ها باید در یک محدوده ی مشخص مورد بهره برداری و استفاده قرار بگیرند که به آن کاربری می گوییم و نوع کاربری در طرح تفصیلی، پروانه‌ی ساخت یا سند آن قید می شود. تمام افراد چه مالک و چه مستاجر باید تحت همان کاربری که برای آن ملک یا زمین مشخص شده است از آن استفاده نمایند مگر آنکه به طور قانونی مجوز آن را اخذ نمایند.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر، چگونگی اخذ مجوز قانونی و دعاوی مرتبط با زمین های زراعی می‌توانید با موسسه حقوقی زعفری رحقی و همکاران تماس حاصل نمایید.

چگونه می توان اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر نمود؟

وکیل ملارد بیان می دارد: مالک می تواند با درخواست کتبی نسبت به تغییر کاربری اراضی خود به شهرداری یا نهادهای مربوطه اقدام نماید.

درخواست مالک در کمیسیون مذکور مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که امکان تغییر وجود داشته باشد به وی اعلام می شود. در صورتی که مالک بدون اخذ مجوز اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر نماید سازمان و نهاد های مربوطه می توانند علیه مالک طرح دعوا نمایند.

وکیل اسلامشهر توضیح می دهد:  تغییرکاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر ممنوع است چنانچه به صورت غیر مجاز و غیرقانونی تغییراتی مانند ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر تغییراتی که به تشخیص جهاد کشاورزی تغییر کاربری به حساب آید انجام گیرد شخص مرتکب جرم شده و به جریمه ی نقدی محکوم می شود همچنین تغییر ایجاد شده نیز قلع و قمع می شود.

موسسه حقوقی محمود زعفری رحقی با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری و آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

استثنائات تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر

وکیل رودهن بیان می دارد: یک سری تغییرات مانند احداث گلخانه، دامداری، مرغداری، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه های صنایع تکمیلی و غذایی تغییر کاربری محسوب نمی شود و می توان بدون پرداخت هزینه بابت آنها از اداره جهاد کشاورزی مجوز گرفت.

وکیل قم اضافه می‌کند همچنین اراضی کشاورزی داخل محدوده روستاهای دارای طرح هادی و تغییرکاربری اراضی کشاورزی پیش از تصویب این قانون از استثنائات این موضوع می باشند.

درخصوص کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر، چگونگی اخذ مجوز قانونی و دعاوی مرتبط با زمین های زراعی و همچنین سایر موضوعات حقوقی و کیفری می توانید با موسسه حقوقی زعفری رحقی و همکاران تماس حاصل نمایید.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر

آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر قابل تعقیب است؟

در پاسخ به پرسش تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده  شهر وکیل پاکدشت بیان می دارد: براساس رای وحدت رویه شماره 759 هیات عمومی دیوان عالی کشور بزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده  شهر جرم تعزیری درجه 7 محسوب و قابل تجدیدنظرخواهی شناخته شده است و مطابق ماده 105 قانون مجازات اسلامی مرور زمان جرایم تعزیری درجه 7 و 8 سه سال است.

بنابراین در صورتی که سه سال از وقوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر گذشته باشد، برای مثال شما ملکی در یک زمین زراعی احداث کرده باشید و نهاد مربوطه از شما شکایت نکرده باشد مشمول مرور زمان شده و دیگر حق شکایت از شما را نخواهند داشت.

با وجود چنین شرایطی می توانید برای اخذ مجوز اقدام کنید. اما باید گذشت این سه سال را از طریق شهادت شهود، نظریه ی کارشناس دادگستری و یا عکس ماهواره ای اثبات کنید.بنابراین نتیجه می گیریم که تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده  شهر پس از سه سال قابل تعقیب نیست.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر

با مشورت گرفتن از وکلای مجرب  مؤسسه حقوقی زعفری با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده  شهر در صلاحیت چه کسی است؟

اگر اراضی در محدوده شهری باشد شهرداری کاربری را مشخص و در پروانه ساختمان آن را قید می کند البته باید گفت تغییر کاربری در پهنای وسیع از طرف شورای عالی معماری و شهرسازی روشن می شود و شهرداری فقط آن را اجرا می کند.

اگر اراضی به صورت کشاورزی باشد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تغییر کاربری صاحب نظر خواهد بود.

وکیل لواسان چند نکته در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر را توضیح می دهد:

_ دیوار کشیدن دور زمین کشاورزی در صورتی تغییر کاربری محسوب می شود که مانع استمرار و تداوم تولید و بهره وری شود.

_زمین هایی که مساحت کمی دارد و آب کافی جهت کشاورزی در آن وجود ندارد زراعی محسوب نمی شود بنابراین در این صورت با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر جرم محقق نمی شود.

_کمیسیون ماده 100 شهرداری در خصوص رسیدگی به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر صلاحیت نداشته و مرجع صالح جهت رسیدگی محاکم کیفری دادگاه ها می باشند.

_اقداماتی مانند ساخت اتاق سرایداری و تاسیسات موردنیاز تولیدات بخش کشاورزی مانند انبار علوفه تغییر کاربری محسوب نمی‌شود.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی ، کیفری ،ثبتی ،ملکی و خانواده می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

نویسنده: مهدیه دیلمی، کارشناس حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.