منو
logo2

بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار بازاری نظام‌مند است که اوراق بهادار و سهام شرکت ها تحت قوانین خاص خود عرضه و معامله می‌شوند. مهم‌ترین مشخصه و کارکرد بورس اوراق بهادار را باید تجمیع سرمایه های خرد برای تامین سرمایه برای فعالیت های اقتصادی بزرگتر دانست.همین سبب می شود افراد با سرمایه های هر چند اندک بتوانند در این بازار حضور داشته باشند.

تعریف بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار بازاری نظام‌مند است که اوراق بهادار و سهام شرکت ها تحت قوانین خاص خود عرضه و معامله می شوند. وکیل  تهران می نویسد مهم‌ترین مشخصه و کارکرد بورس اوراق بهادار را باید تجمیع سرمایه های خرد برای تامین سرمایه برای فعالیت های اقتصادی بزرگتر دانست.همین سبب می شود افراد با سرمایه های هر چند اندک بتوانند در این بازار حضور داشته باشند.

بورس اوراق بهادار به سبب ویژگی هایی که دارد درکنار سایر بازارهای مالی همواره یکی از گزینه های سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری بوده.در این اینجا چند نمونه از این ویژگی ها را ذکر می‌کنیم.

با مشورت گرفتن از وکلای مجرب مؤسسه حقوقی زعفری در خصوص بورس اوراق بهادار و سایر موضوعات حقوقی و کیفری با خیال آسوده به مراجع قضایی بروید.

بورس اوراق بهادار

ویژگی های بورس اوراق بهادار

وکیل اسلامشهر ویژگی‌های بورس اوراق بهادار را به شرح زیر بر‌می‌شمرد

1 ـ شفافیت و برخورداری از حمایت‌های قانونی بیشتر

ویژگی نخست را باید شفافیت و برخوداری از حمایت های قانونی بیشتر نسبت به بازارهای مالی دیگر دانست. این ویژگی ناشی از نظارت سازمان بورس بر کلیه‌ی فعالیت های بازار بورس اوراق بهادار و وجود قانون خاص در زمینه است.

2 ـ عدم نیاز به ثبت شرکت و روندهای اداری

ویژگی دیگر بازار بورس اوراق بهادار این است که افراد بدون نیاز به طی روند اداری ثبت شرکت و عدم نیاز به سرمایه کلان و هر آنچه در رابطه با ثبت شرکت نیاز است، می توانند تنها با بدست آوردن دانش کافی در این زمینه سرمایه خود را به شرکت ها وصنایعی اختصاص دهند که کارایی بهتری دارند و سودآورترند. هرمیزان که سرمایه ی یک شخص در شرکتی بیشتر باشد طبیعتا حق رای او نیز در آن شرکت بیشتر نیز خواهد بود و نقش بیش تری در تصمیمات شرکت خواهد داشت.

3 ـ سهولت در نقدینگی و بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی

سهولت در نقدینگی و بهره مندی از معافیت های مالیاتی و حفظ سرمایه در برابر تورم هم از دیگر ویژگی‌های بورس اوراق بهادار است.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی ، کیفری ،ثبتی ،ملکی و خانواده و از جمله بورس اوراق بهادار می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

معایب بورس اوراق بهادار

وکیل لواسان می‌گوید اما طبیعتا بورس اوراق بهادار هم با وجود همه ی مزایای آن دارای معایب و خطراتی نیز می باشد. برخی از این خطرات از عدم آگاهی به اصول و قواعد فعالیت در این بازار و عدم وجود دانش تخصصی در این زمینه برمی گردد و برخی دیگر مربوط به عدم آشنایی افراد و گاها حتی شرکت ها به قوانین و نظامات و در مجموع مسائل حقوقی مربوط به این حوزه است. از جمله مسائل حقوقی مورد توجه جرایمی است که میتواند در بستربورس اوراق بهادار رخ دهد که به چند مورد به اختصار میپردازیم.

جرم سواستفاده از اطلاعات نهانی

وکیل قم بیان می‌کند اطلاعت نهانی اطلاعاتی افشا نشده ای است که مربوط به اوراق بهادار، ناشران آنها و یا معاملات آنها بوده و انتشار زودتر از موعد آن بر قیمت اوراق و تصمیمات فعالان بازار جهت معامله موثر است.لذا اهمیت ویژه ای هم در نحوه ی معاملات و هم سرنوشت بازار دارند . وکیل پاکدشت می نویسد همان طور که در صدر این مطلب هم اشاره کردیم یکی از ویژگی های بازار بورس اوراق بهادار شفافیت بیشتر آن نسبت به سایر بازارها می باشد.لازمه ی این شفافیت این است که کلیه ی اطلاعات مربوط به شرکت ها به طور برابر و منصفانه در اختیار فعالان این بازار قرار گیرد. عدم رعایت این مهم سبب می شود تا افرادی به سبب عدم آگاهی یا آگاهی هایی که با واقعیت منطبق نیست، خریدهایی با قیمت های بیشتر یا فروش هایی با قیمت کمتر انجام داده و متضرر شوند واز سوی دگیر افرادی با دسترسی ناعادلانه و غیرمجاز به این اطلاعات به سودهایی اختصاصی دست پیدا کنند وهمین موضوع درنهایت به عدم تمایل افراد نسبت سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار منتهی می شود. قانون گذار در بند نخست ماده ی 46 قانون بورس اوراق بهادار، اشخاصی را که به سبب وظیفه، به این اطلاعات نهانی دسترسی دارند وقبل از انتشار عمومی، از این اطلاعات به نفع خود یا اشخاصی که از طرف آنها به هر عنوانی نمایندگی دارند سواستفاده میکنند یا موجبات افشا و انتشار آنها در موارد غیرمقرر را فراهم میکنند را مجرم شناخته و مطابق ماده قابل مجازات میداند.مبانی این جرم شبیه به جرم خیانت در امانت است.

جرم معامله مبتنی بر اطلاعات نهانی

قانون بورس اوراق بهادار همچنین در بند دوم ماده 46 برای اشخاصی هم که با استفاده از اطلاعات نهانی به معاملات اوراق بهادار مبادرت کنند را نیز مجرم میداند.باید توجه داشت که برای تحقق این جرم حتما باید معامله توسط شخص تکمیل شود ولی لزومی ندارد که شخص از این معامله کسب سود کند.بلکه صرف انجام معامله با این اطلاعات از نظر قانون بورس اوراق بهادار جرم است.

بورس اوراق بهادار

جرم دستکاری در بازار سرمایه

مرتکب این جرم با انجام اقداماتی سعی دارد تا با ایجاد قیمت های مصنوعی یا کاذب و ظاهری اغواکننده، بازار را از وضعیت طبیعی آن خارج نموده و از همین مسیر به سود برسد.عوامل مختلفی شناسایی شده که سبب تحقق این وضعیت توسط مرتکبین این جرم می شود که البته غالبا جرم انگاری هم نشده اند.وکیل دلیجان مینویسد از جمله ی این عوامل میتوان به بازی با نرخ بهره بین‌بانکی، انجام معاملات گروهی و سفارش های مصنوعی،انتشار اطلاعات کم اهمیت و اصطلاحا سوخته در سایت کدال،اعمال سلیقه ی ناظر برمعاملات، ایجاد جو مثبت و منفی در بازار از طریق انتشار شایعات و … را اشاره کرد. به طور مثال باید توضیح داد که افزایش نرخ بهره بین بانکی سبب افزایش سود سپرده های بانکی شده و در نتیجه افراد ترجیح میدهند تا به جای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار،به سرمایه گذاری در سپرده های بانکی متمایل شوند.از همین رو قانون گذار در بند سوم ماده ی 46 قانون بورس اوراق بهادار آورده که:«هر شخصی که اقدامات وی نوعا منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود» مجرم بوده و مطابق صدر ماده قابل مجازات است. با توجه به نحوه ی نگارش این بند و دو عبارت «نوعا» و «عرفا» باید گفت تشخیص تحقق این جرم تماما به نظر مقام صالح رسیدگی کننده است.

در مجموع باید گفت بورس اوراق بهادار درکنار همه ی مزایای آن دارای پیچیدگی ها و ظرافت های خاص خود می باشد که بخشی از این موارد اقتصادی، بخشی اجتماعی،بخشی روان شناسانه و بخش قابل توجهی از آن مسائل حقوقی است و در همه ی این زمینه ها نیازمند استفاده از کارشناسان خبره ی آن حوزه می باشد.

نویسنده: داود علیاری، کارشناس حقوق ، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

بورس اوراق بهادار

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.