منو
logo2

اهمیت ثبت و تاییدچکهای جدید

با توجه به اصلاحات جدید قانون صدور چک و اقدامات بانک مرکزی در راستای طراحی و انتشار چک های صیادی جدید یکسری الزامات در صدور و گردش این نوع چک ها باید رعایت شوند.

از مهم ترین موارد، ثبت صدور، تایید صدور، ثبت انتقال و تایید آن است. به عبارتی زمانی که دارنده حساب قصد صدور یک برگ چک را دارد باید وارد سامانه بانک عامل شده و در این سامانه با درج اطلاعات و مبلغ و هویت گیرنده چک، صدور چک را ثبت نماید. پس از آن، گیرنده چک که دیگر دارنده نامیده میشود باید در سامانه مربوطه این عملیات را تایید کند. در این صورت در زمان مراجعه به بانک، در صورت وجود موجودی بانک نسبت به پرداخت و در صورت عدم موجودی نسبت به برگشت چک و صدور گواهینامه عدم پرداخت اقدام خواهد کرد. اما اگر صدور چک ثبت ویا تایید نشده باشد حتی با وجود موجودی، بانک هیچگونه اقدامی انجام نمیدهد. در این مواقع حتی گواهینامه عدم پرداخت نیز صادر نمیشود. بنابراین دارنده از مزایای چک بهره مند نخواهد شد و این برگه تنها یک سند عادی جهت طرح دعوای مطالبه وجه با پرداخت هزینه ای معادل سه و نیم درصد مبلغ چک و صرف زمان زیاد خواهد بود.

همچنین، در صورتی که دارنده اولیه چک قصد انتقال (ظهرنویسی) چک را داشته باشد همانند مراحل قبل، باید این انتقال ثبت و تایید شود.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.