منو
logo2

ارث برادر ناتنی

در این مقاله به این پرسش پاسخ داده می شود که آیا برادر و خواهر ناتنی از همدیگر ارث می برند؟ ارث برادر ناتنی چگونه است؟ در صورت ارث بردن، شرایط آن و میزان سهم الارث آنها به چه صورت است؟ ولی قبل از پاسخ به این سوالات ابتدا باید به تعریف ارث، شرط ارث بردن و طبقات ارث بپردازیم.

در این مقاله به این پرسش پاسخ داده می شود که آیا برادر و خواهر ناتنی از همدیگر ارث می برند؟  ارث برادر ناتنی چگونه است؟ در صورت ارث بردن، شرایط آن و میزان سهم الارث آنها به چه صورت است؟ ولی قبل از پاسخ به این سوالات ابتدا باید به تعریف ارث، شرط ارث بردن و طبقات ارث بپردازیم.

تعریف ارث

وکیل اسلامشهر در تعریف ارث می گوید اموالی که بعد از فوت هر شخص به بازماندگان او بر اساس طبقات و درجات ارث تعلق می گیرد البته بعد از پرداخت دیون، تعهدات شخص متوفی و اخراج ثلث از وصیت.  یکی از وراثی که حسب مورد می تواند مشمول تععلق ارث شود، برادر ناتنی هست که موضوع مقاله ما می باشد.

ارث برادر ناتنی

شرط ارث بردن

وکیل شهریار می گوید فوتِ مورّث، سبب ارث و زنده بودن وارث در زمان فوت، شرط وراثت یا همان ارث بردن است.

طبقات ارث

یه موجب ماده ۸۶۲ قانون مدنی اشخاصی که به موجب نسب ارث می بردند سه طبقه اند:

۱_ طبقه اول: پدر و مادر و اولاد( فرزندان) و اولادِ اولاد( نوه ها)

۲_ طبقه دوم: اجداد( پدربزرگ مادر بزرگ) و برادر و خواهر و اولاد آنها

۳_ طبقه سوم: اعمام( عموها) و اعمات( عمه ها) و اخوال( دایی ها) و خالات( خاله ها) و اولاد آنها

وکیل حقوقی می گوید در صورتیکه در هر یک از طبقات و درجات ارث، وارثی وجود داشته باشد ارث به آن اشخاص تعلق می گیرد و به اشخاصی که در طبقه بعد قرار دارند، هیچ ارثی نمی رسد. بعنوان مثال اگر شخصی که فوت شده پدر و مادر یا فرزند داشته باشد نوبت به طبقه دوم که اجداد و برادر و خواهر در آن طبقه حضور دارند نمی رسد.

در خصوص درجه بندی ارث در یک طبقه، به این صورت می باشد که وارثی که از نظر درجه، نزدیکتر به متوفی باشد مانع از ارث بردن وارث با درجه دورتر می شود‌‌. بعنوان مثال اگر شخصی که فوت شده فرزند داشته باشد، به فرزندِ فرزند یا همان نوه ی وی ارث تعلق نخواهد گرفت.

ارث برادر ناتنی

ارث برادر ناتنی

وکیل پاکدشت می گوید قبل از پرداختن به ارث برادر ناتنی باید به این موضوع پرداخته شود که برادر ناتنی چه کسی هست؟ و ارث آن به چه صورت تقسیم می شود؟ منظور از برادر ناتنی به برادری گفته می شود که یا از طرف پدر یا از طرف مادر با هم مشترک باشند بعبارت دیگر برادرهایی که پدرشان یکی بوده ولی مادران آنها با هم فرق داشته باشد یا مادرشان یکی باشد ولی از دو پدر مختلف بر خلاف برادر تنی که پدر و مادر آنها یکی است.

البته در قانون مدنی از عبارات تنی و ناتنی استفاده نشده بلکه از عبارات فقهی اخوه ابی( خواهر و برادری که از طرف پدر مشترک می باشند ولی از دو مادر مختلف) کلاله امی( خواهر و برادری که مادران آنها یکی است ولی از دو پدر مختلف) اخوه ابوینی( خواهر و برادری که پدر و مادر آنها یکی است) استفاده شده است.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ارث برادر نانتی و سایر موضوعات حقوقی و کیفری پیشنهاد ما به شما این است که با تیم حقوقی وکلای متخصص موسسه حقوقی زعفری رحقی تماس حاصل فرمایید.

شرط ارث بردن برادر ناتنی

وکیل قرچک می گوید برادر و خواهر ناتنی در صورتی جزء ورثه محسوب می شوند که هیچ وارثی از طبقه اول وجود نداشته باشد چراکه برادر اعم از تنی و ناتنی در طبقه دوم از طبقات ارث قرار دارد و همان طور که گفته شد تا وقتی که ورثه ای از طبقه بالاتر وجود داشته باشد نوبت به طبقه بعدی یا پایین تر نمی رسد. بعبارت دیگر در جایی به برادر و خواهر ناتنی ارث خواهد رسید که متوفی دارای پدر، مادر، فرزند و نوه نباشد.

میزان سهم الارث برادر ناتنی

برای تحلیل بهتر موضوع مقاله ( ارث برادر ناتنی) باید حالت های مختلف آن به صورت جداگانه بیان شود: اگر برادر ناتنی، تنها باشد یا بیش از یک نفر یا با برادران تنی ( ابوینی) باشد سهم الارث آنها از یکدیگر فرق دارد به این صورت که اگر تنها باشد تمام اموال به ایشان ارث خواهد رسید و در صورتیکه برادر ناتنی ( ابی، امی؛ پدری یا مادری؛ مشترک از طرف پدر یا مادر) تعداد آنها بیش از یکی یا با برادران تنی ( ابوینی؛ پدر. ی و مادری؛ مشترک از طرف پدر یا مادر) باشد میزان سهم الارث آنها به صورت فروض ذیل محاسبه خواهد شد:

۱_ اگر شخصی که فوت شده یا به اصطلاح مورّث، صرفاً دارای برادر و خواهر ابی ( ناتنی؛ مشترک از طرف پدر) باشد، در این فرض سهم برداران دو برابر خواهران خواهد بود. ولی اگر ورثه، فقط برادران یا خواهران باشند سهم آنها به صورت مساوی تقسیم می شود‌.

۲_ اگر شخصی که فوت شده یا به اصطلاح مورّث، صرفا دارای برادر و خواهر امی ( ناتنی؛ مشترک از طرف مادر) باشد، تقسیم ارث میان خواهر و برادر به صورت مساوی خواهد بود و جنسیت آنها ( زن یا مرد بودن) تاثیری در میزان سهم الارث آنها ندارد برخلاف ابی یا ابوینی

۳_ اگر شخصی که فوت شده یا به اصطلاح مورّث، دارای برادر و خواهر ابوینی ( تنی؛ مشترک از طرف پدر و مادر) باشد سهم برادر یا برداران دو برابر سهم خواهر یا خواهران خواهد بود ولی اگر ورثه فقط برادران یا خواهران باشند تقسیم ارث آنها به صورت مساوی خواهد بود.

۴_ اگر شخصی که فوت شده یا به اصطلاح مورّث هم دارای برادر و خواهر ابوینی ( تنی) و هم اَبی ( ناتنی) باشد، در این فرض دیگر به برادر و خواهر ابی ( ناتنی؛ مشترک از طرف پدر) هیچ ارثی تعلق نمی گیرد و تقسیم ارث بین بردر و خواهر ابوینی ( تنی؛ مشترک از طرف پدر و مادر) به نسبت دو به یک خواهد بود.

۵_ اگر شخصی که فوت شده یا به اصطلاح مورّث هم دارای برادر و خواهر ابوینی ( تنی) و هم امی ( ناتنی؛ مشترک از طرف مادر) باشد، در این فرض باید بین دو مورد قائل به تفکیک شد: الف: در صورتیکه برادر یا خواهر امی تنها باشد که در این فرض یک ششم ارث را می برد و باقیمانده برای برادر و خواهر ابوینی است که سهم برادر دو برابر سهم خواهر خواهد بود‌. ب: در صورتیکه کلاله امی متعدد باشند، یک سوم از ارث به آنها تعلق می گیرد و به صورت مساوی میان خود تقسیم می کنند و باقیمانده برای برادر و خواهر ابوینی است که به همان نسبتی که در بند الف گفته شد میان خود تقسیم می کنند.

۶_ اگر شخصی که فوت شده یا به اصطلاح مورّث هم دارای برادر و خواهر ابی ( ناتنی؛ مشترک از طرف پدر) و هم امی ( ناتنی: مشترک از طرف مادر) باشد، تقسیم ارث آنها همانند مورد قبلی (بند ۵) خواهد بود.

اگر چنانچه در خصوص ارث برارد ناتنی و مقررات راجع به آن سوال یا ابهامی دارید؛ می‌توانید از وکیل حقوقی در موسسه حقوقی زعفری رحقی مشاوره حقوقی تخصصی دریافت نمایید.

ارث برادر ناتنی

ارث برادر ناتنی در صورت زنده بودن پدربزرگ و مادربزرگ

مواردی که در بند قبلی ( ارث برادر ناتنی) گفته شد در جایی بود که هیچ وارثی برای متوفی به جز برادر یا خواهر او نبوده باشد. ولی با توجه به اینکه پدربزرگ و مادربزرگ متوفی نیز در طبقه دوم از طبقات ارث  قرار دارند و هم درجه با برادران و خواهران متوفی می باشند، در صورت زنده بودن آنان سهم الارث برادران و خواهران ابوینی ( تنی)، ابی و امی ( ناتنی) دچار تغییراتی می شود.

۱_ اگر خویشان مادری تنها یک نفر باشد، یک ششم از ارث به ایشان تعلق می گیرد و باقیمانده برای خویشان پدری می باشد که تقسیم ارث میان آنان به صورت ذکور دو برابر اناث خواهد بود.

۲_ اگر خویشان مادری متعدد باشند یک سوم از ارث به آنها تعلق می گیرد که به صورت مساوی میان خود تقسیم می کنند و باقیمانده که دو سوم است برای خویشان پدری خواهد بود و تقسیم ارث آنان هم به صورت مورد قبلی خواهد بود.

با توجه به پیچیده بودن قواعد و مقررات ارث و تخصصی بودن مباحث آن بهتر است قبل از هر اقدامی اعم از طرح دعوا یا دفاع از دعوا نسبت به مشاوره با وکیل حقوقی در موسسه حقوقی زعفری رحقی اقدام نمایید.

در رابطه با دعاوی مرتبط با ارث برادر ناتنی می توانید با موسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره وکلای حقوقی و متخصص موسسه بهره مند شوید.

نتیجه گیری

نتیجه می گیریم اگر شخصی فوت شود و وارثی از طبقه اول نداشته باشد نوبت به طبقه دوم یعنی برادر و خواهر و اجداد وی می رسد. یکی از آن برادران که ممکن است تحت شرایطی ارث ببرد برادر ناتنی است که در مقاله مزبور جزئیات آن به صورت کامل توضیح داده شد. ضمن اینکه اگر برادر و خواهر تنی ( ابوینی) وجود داشته باشند دیگر به برادر و خواهر ناتنی ( ابی؛ مشترک از طرف پدر) ارث نمی رسد ولی در این فرض اگر برادر و خواهر امی ( ناتنی؛ مشترک از طرف مادر) وجود داشته باشد سهم الارث خود را طبق فروض بالا می برد. مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانواده و همینطور موضوع ارث برادر ناتنی می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

نویسنده: مجتبی اسکندری، کارشناس ارشد حقوق خصوصی، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

ارث برادر ناتنی

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.