منو
logo2

ارث از برادر بدون فرزند

تقسیم ارث از برادر بدون فرزند در فروض مختلف یکی از مباحث مهم قانون مدنی است در این مقاله بر آنیم تا قواعد ارث از برادر بدون فرزند، چگونگی تقسیم و میزان محاسبه ارث از برادر بدون فرزند، ارث از برادر بدون فرزند در صورت داشتن همسر و در نهایت نکات حقوقی ارث از برادر بدون فرزند را بررسی کنیم.

تقسیم ارث بین خویشان نسبی و سببی فرد فوت شده بایستی طبق قوانینی که دراین‌خصوص وضع شده است انجام شود: یعنی در ابتدا میزان اموال و دارایی و دیون وی حین فوت بررسی و شناسایی و پس از پرداخت دیون، اموال باقی‌مانده مطابق با قوانین ارث بین بستگان متوفی تقسیم شود حال سؤالی که ممکن است برای بسیاری مطرح شود این است که ارث از برادر بدون فرزند چگونه است؟ وکیل قم اشاره می‌کند که تقسیم ارث از برادر بدون فرزند در فروض مختلف یکی از مباحث مهم قانون مدنی است در این مقاله بر آنیم تا قواعد ارث از برادر بدون فرزند، چگونگی تقسیم و میزان محاسبه  ارث از برادر بدون فرزند، ارث از برادر بدون فرزند در صورت داشتن همسر و در نهایت نکات حقوقی ارث از  برادر بدون فرزند را بررسی کنیم.

ارث از برادر بدون فرزند

مؤسسه حقوقی زعفری رحقی با ایجاد شبکه‌ای از بهترین وکلای حرفه‌ای در سراسر کشور، آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره حضوری، غیرحضوری، آنلاین و نیز قبول وکالت در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و کیفری اقدام نماید.

قواعد ارث از برادر بدون فرزند

وکیل تهران بیان می‌کند ابتدا لازم است هریک از طبقات ورثه را بررسی کنیم مطابق قانون مدنی ورثه در سه‌طبقه قرار می‌گیرند:

1-طبقه اول) شامل پدر و مادر و اولاد در درجه اول و نوه‌ها در درجه دوم

2- طبقه دوم) برادران و خواهران، جد و جده در درجه اول و فرزندان و برادران و خواهران در درجه دوم

3- طبقه سوم) عمو، عمه، خاله و دایی در درجه اول و فرزندان آنها در درجه دوم

زمانی که حداقل یکی از وراث در طبقه بالاتر حضور داشته باشند نوبت به طبقات پایین‌تر نمی‌رسد، همچنین در هریک از طبقات اگر درجات اول حضور داشته باشند، درجات دوم از اموال سهمی نمی‌برند.

 تا این لحظه دو قانون در خصوص میزان سهم ورثه و تقسیم اموال به تصویب رسیده است (قانون مدنی و قانون امور حسبی) وکیل شهریار این نکته را خاطرنشان می‌کند که ورثه می‌توانند باتوجه‌به توافقاتی که بین خودشان انجام می‌گیرد ارث را تقسیم کنند یا از قانون استفاده کنند که به روش اول تقسیم ارث توافقی گفته می‌شود البته اکثریت مردم استفاده از روش دوم و مراجعه به قوانین و قواعد را ترجیح می‌دهند.

ارث از برادر بدون فرزند

دررابطه‌با دعاوی مرتبط با ارث از برادر بدون فرزند و همچنین سایر دعاوی حقوقی راجع به ارث می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تخصصی وکلای حقوقی مؤسسه بهره‌مند شوید.

چگونگی تقسیم و میزان محاسبه ارث از برادر بدون فرزند

وکیل پاکدشت می‌افزاید در توضیح نحوه تقسیم ارث از برادر بدون فرزند باید به این نکته توجه نمود که برادر فوت شده مجرد است یا متأهل است و فرزندی ندارد که هرکدام از این موارد را به‌اختصار مورد بررسی قرار می‌دهیم:

– ارث از برادر بدون فرزند در فرضی که مجرد است: درصورتی‌که متوفی در طبقه اول ارث پدر و مادر داشته باشد ترکه‌اش به سه قسمت تقسیم می‌شود، یک‌سوم آن سهم مادر و دو سوم مابقی به پدر تعلق می‌گیرد درصورتی‌که متوفی پدر و مادر نیز نداشته باشد نوبت به تقسیم ارث میان پدربزرگ و مادربزرگ و خواهران و برادران می‌رسد و در صورت نبودن اشخاص مزبور ارث میان خویشاوندان طبقه سوم تقسیم خواهد شد.

– ارث از برادر بدون فرزند در فرضی که متأهل است: ابتدا باید سراغ خویشان سببی یعنی همسر متوفی رفت، درصورتی‌که مرد فوت شده همسر دائمی در قید حیات داشته باشد ابتدا سهم‌الارث وی تعیین می‌شود در این حالت به دلیل اینکه مرد بدون فرزند بوده است سهم همسر وی یک‌چهارم از اموال است و مابقی ترکه مرد بدون فرزند به خویشاوندان نسبی‌اش به ترتیب طبقات تعلق می‌گیرد. البته در فرضی که مردی فوت می‌کند و فرزندی ندارد و وراث او تنها همسر وی است نحوه تقسیم به این صورت است که یک‌چهارم از اموال سهم همسر می‌شود و مابقی ترکه (اموال) به حاکم شرع تعلق می‌گیرد البته مرد می‌تواند در چنین حالتی زمانی که در قید حیات است میزانی از اموالش را به نفع همسرش وصیت کند.

ارث از برادر بدون فرزند

دررابطه‌با دعاوی مرتبط با ارث از برادر بدون فرزند و همچنین سایر دعاوی حقوقی راجع به ارث می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تخصصی وکلا حقوقی مؤسسه بهره‌مند شوید.

ارث از برادر بدون فرزند در صورت داشتن همسر

وکیل شهرری دراین‌رابطه می‌گوید در فرض ارث از برادر بدون فرزند اگر ورثه قصد داشته باشند تقسیم ارث برادر را انجام دهند در صورت حضور هر یک از طبقات وراث، همسر از اموال سهم می‌برد بااین‌وجود میزان سهم همسر باتوجه‌به وجود یا عدم وجود فرزند متفاوت است: اگر متوفی فرزند داشته باشد یک‌هشتم از اموال وی به همسرش تعلق می‌گیرد؛ اما در فرض تقسیم ارث از برادری بدون فرزند یک‌چهارم از اموال وی به همسرش تعلق می‌گیرد.

نکات حقوقی ارث از برادر بدون فرزند

وکیل اسلامشهر این نکات را در مبحث ارث برادر بدون فرزند  یادآوری می‌کند:

1-یکی از مهم‌ترین نکات آن است که پس از فوت متوفی و تقسیم ارث از برادر بدون فرزند لازم است از ترکه وی هزینه‌های کفن و دفن وی پرداخت شود و درصورتی که متوفی به کسی بدهکار بوده از اموال او بدهی اش پرداخت شود که یکی از مهم‌ترین آنها مهریه همسرش است.

2-در مرحله بعد باید به وصیت وی عمل شود و ضروریست این نکته را بدانید که وصیت شخص متوفی تنها تا میزان یک سوم از اموال وی  نافذ است و زائد بر آن در صورتی صحیح است که به تایید ورثه برسد در غیر این صورت هیچ اثر حقوقی ندارد.

3- در تقسیم ارث بعد از پرداخت دیون و هزینه کفن و دفن مشخض بودن ورثه امر مهمی در تقسیم است که این امر مستلزم دریافت گواهی انحصار وراثت می‌باشد (نحوه دریافت این گواهی بدین صورت است که هرکدام از ورثه می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی در خواست صدور گواهی انحصار وراثت را بدهند).

دررابطه‌با دعاوی مرتبط با ارث از برادر بدون فرزند و همچنین سایر دعاوی حقوقی راجع به ارث می‌توانید با مؤسسه حقوقی زعفری تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تخصصی وکلا حقوقی مؤسسه بهره‌مند شوید.

نویسنده: زهرا منظمی فر، کارشناس حقوق، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.