منو
logo2

راه‌های تخفیف مجازات

اگر متهم پرونده کیفری هستید و در آن پرونده علیه شما به‌اندازه کافی دلایل برای ارتکاب آن  جرم وجود دارد و احتمال تبرعه‌ی شما ضعیف است، باید به دنبال راه‌های تخفیف مجازات خود باشید.بنابراین مهم است بدانید که چگونه اعمال تخفیف برای مجازات‌ها با احراز کیفیات مخففه توسط قاضی صورت می‌گیرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با راه‌های تخفیف مجازات آشنا کنیم. انواع نهادهای ارفاقی را بشناسیم و کاربرد هر یک را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

وکیل شهریار می‌گوید اگر متهم پرونده کیفری هستید و در آن پرونده علیه شما به‌اندازه کافی دلایل برای ارتکاب آن  جرم وجود دارد و احتمال تبرعه‌ی شما ضعیف است، باید به دنبال راه‌های تخفیف مجازات خود باشید.

بنابراین مهم است بدانید که چگونه اعمال تخفیف برای مجازات‌ها با احراز کیفیات مخففه توسط قاضی صورت می‌گیرد. برای روشن‌تر شدن مطلب بهتر است به تعریف کیفیات مخففه بپردازیم.

راه های تخفیف مجازات

جهت اطلاع بیشتر در خصوص راه‌های تخفیف مجازات و نهادهای ارفاقی با مؤسسه حقوقی زعفری  تماس حاصل فرمایید.

کیفیات مخففه در راه‌های تخفیف مجازات چیست؟

وکیل تهران می‌گوید کیفیات مخففه اوضاع و احوالی هستند که در صورت وجود شرایط قاضی می‌تواند میزان مجازات را از مجازات تعیین شده در قانون تقلیل بدهد یا آن را به مجازات دیگری تبدیل نماید.

طبق ماده 38 قانون مجازات اسلامی جهات تخفیف (کیفیات مخففه) عبارتند از:

_گذشت شاکی یا مدعی خصوصی

_همکاری مؤثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیا   حاصله از جرم یا به‌کاررفته برای ارتکاب آن

_اوضاع‌واحوال خاص مؤثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک‌آمیز بزه‌دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم

_اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثر وی در حین تحقیق و رسیدگی

_ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری

_کوشش متهم به‌منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن

_خفیف بودن زیان وارده به بزه‌دیده یا نتایج زیان‌بار جرم

_مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم

   *  دادگاه مکلف است جهات تخفیف مجازات را در حکم خود قید کند.

 * هرگاه نظیر جهات مندرج در این ماده در مواد خاصی پیش‌بینی‌شده باشد، دادگاه نمی‌تواند به‌موجب همان جهات، مجازات را دوباره تخفیف دهد.

راه های تخفیف مجازات

جهت اطلاع بیشتر در خصوص راه‌های تخفیف مجازات نهادهای ارفاقی می‌توانید با وکلای مجرب با مؤسسه حقوقی زعفری  تماس حاصل فرمایید.

دو نکته در خصوص راه‌های تخفیف مجازات:

وجود یک یا چند جهت تخفیف برای اعمال تخفیف توسط دادگاه کافی است.

تخفیف مجازات فقط در جرایم تعزیری وجود دارد و حدود و قصاص و دیات قابل‌تخفیف نیستند.

آیا گذشت شاکی موجب تخفیف مجازات می‌شود یا موجب صدور قرار موقوفی تعقیب است؟

در جرایم قابل‌گذشت، گذشت شاکی باعث موقوف شدن تعقیب و در جرایم غیرقابل‌گذشت، گذشت شاکی از عوامل تخفیف مجازات است.

تخفیف مجازات در چند مرحله انجام می‌شود؟

تخفیف مجازات در سه مرحله امکان‌پذیر است

در مرحله صدور حکم مطابق با ماده 37 قانون مجازات اسلامی

در مرحله پس از صدور حکم مطابق با ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری

در مرحله اجرای حکم مطابق با ماده 483 آیین دادرسی کیفری

چه کسانی مشمول عفو، تخفیف و تبدیل مجازات نمی‌شوند؟

قاچاقچیان حرفه‌ای، موارد حق‌الناس، سرقت مسلحانه، زنای به عنف، جاسوسی، محاربه، اختلاس، ارتشا، محکومان به جرائم مستوجب حد شرعی اعدام و رجم مشمول عفو و تخفیف و تبدیل مجازات نمی‌باشند و راه‌های تخفیف مجازات برای این قبیل افراد وجود ندارد.

راه های تخفیف مجازات

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانواده و راه‌های تخفیف مجازات و نهادهای ارفاقی می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

تسلیم به رأی چیست؟

وکیل پاکدشت بیان می‌کند: یکی از راه‌های تخفیف مجازات تسلیم به رأی است. تسلیم به رأی به حالتی گفته می‌شود که علیه یک شخص در دادگاه کیفری حکمی صادر می‌شود، حال وی طبق قانون می‌تواند از این حکم تجدیدنظر کند؛ اما راه دیگری که قانون پیش‌بینی کرده این است که برای جلوگیری از تراکم پرونده‌ها در دادگاه‌ها شخص اگر به رأی اعتراض نکند و تسلیم ای دادگاه بدوی یا اولیه شود، قانون برای این کار مجازات وی را تخفیف می‌دهد. در واقع تسلیم به رای تخفیف مجازات شخصی است که در اثر محکومیت کیفری حاضر به اعتراض تجدیدنظر نشده و اگر هم اعتراض کرده آن را پس می‌گیرد و قانون برای چنین شخصی که درخواست تسلیم به رأی می‌کند تخفیف مجازات قائل شده است.

نویسنده: مهدیه دیلمی، کارشناس حقوق، وکیل پایه یک دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل حقوقی متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.