منو
logo2

انواع مجامع شرکت‌ها

مجمع جلسه‌ای است که با حضور سهام شرکت به‌منظور اخذ تصمیماتی که معمولاً سبب ایجاد منفعتی برای ایشان است را مجمع می‌نامند. درنتیجه هدف از برگزاری مجمع، ارائه گزارش به سهام‌داران، تعیین وضعیت شرکت، تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت‌ها و مباحثی مانند کاهش یا افزایش سرمایه است.

مجمع چیست؟

 وکیل تهران می‌نویسد؛ مجمع جلسه‌ای است که با حضور سهام‌داران و مدیران یک شرکت، تشکیل می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، تجمع صاحبان سهام شرکت به‌منظور اخذ تصمیماتی که معمولاً سبب ایجاد منفعتی برای ایشان است را مجمع می‌نامند؛ درنتیجه هدف از برگزاری مجمع، ارائه گزارش به سهام‌داران، تعیین وضعیت شرکت، تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت‌ها و مباحثی مانند کاهش یا افزایش سرمایه است. باید توجه نمود، تصمیماتی که در مجمع اتخاذ می‌شود، روی تمامی سهام‌داران مؤثر است؛ درنتیجه هر شخصی که زمان تشکیل و برگزاری مجمع سهام‌دار شرکت باشد، مصوبات آن مجمع مشمول آن سهام‌دار نیز می‌شود.

انواع مجامع شرکت ها

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از کادری متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، خانواده و انواع مجامع شرکت‌ها می‌تواند در تمام مراجع قضایی همراه و همیار شما باشد.

انواع مجامع شرکت‌ها

ـ مجمع‌عمومی مؤسس

ـ مجمع عادی سالیانه

ـ مجمع عادی به طور فوق‌العاده

ـ مجمع فوق‌العاده

که در ادامه با هر یک از انواع مجامع شرکت‌ها آشنا می‌شویم.

مجمع‌عمومی مؤسس

 وکیل پاکدشت می‌نویسد؛ یکی از انواع مجامع شرکت‌ها مجمع‌عمومی مؤسس است.  تشکیل مجمع‌عمومی مؤسس برای تأسیس شرکت سهامی عام الزامی بوده ولی درعمل شرکت‌های سهامی خاص نیز به تشکیل این مجمع مبادرت می‌نمایند. مهم‌ترین وظایف این مجمع مطابق با ماده 74 لایحه اصلاحی قانون تجارت عبارت‌اند از:

.رسیدگی به گزارش مؤسسین شرکت و در صورت لزوم تصویب آن

.احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت و تأدیه مبلغ لازم

.تصویب طرح اساسنامه و در صورت لزوم اصلاح آن

.انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت به تعداد و شرایط مقرر در اساسنامه و اعلام مشخصات آنها به مرجع ثبت شرکت‌ها جهت ثبت شرکت

.تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای صاحبان سهام، تا تشکیل مجمع‌عمومی سالانه، در آن منتشر خواهد شد.

 برای تشکیل این مجمع حدنصاب‌هایی که در ماده 57 لایحه اصلاحی قانون تجارت پیش بینی شده که عبارت اند از:

در دعوت اول، حضور عده‌ای از پذیره‌نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد داشته باشند.

در دعوت دوم، درصورتی‌که در نخستین دعوت نصاب مذکور حاصل نشد، مؤسسین برای بار دوم مجمع‌عمومی را دعوت می‌نمایند؛ مشروط بر اینکه لااقل 20 روز قبل از انعقاد مجمع، آگهی دعوت آن با قید دستور جلسه قبل و نتیجه دعوت اول در روزنامه کثیرالانتشار که در اعلامیه پذیره نویسی معین شده است، منتشر گردد. در این مجمع حضور حداقل یک سوم سرمایه شرکت الزامی است.

در دعوت سوم، درصورتی‌که در سومین دعوت اکثریت لازم (صاحبان ثلث سرمایه شرکت) در مجمع سومی حاضر نشدند، مؤسسین باید عدم تشکیل شرکت را اعلام نمایند.

در هر یک از مجامع فوق کلیه تصمیمات باید به اکثریت 3/2 رأی حاضر در جلسه اتخاذ گردد.

انواع مجامع شرکت ها

مؤسسه حقوقی زعفری با وکلای متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی از جمله انواع مجامع شرکت‌ها می‌تواند همراه و مشاور شما در کلیه مراحل دادرسی باشد.

مجمع‌عمومی عادی

وکیل قم توضیح می‌دهد که مجمع‌عمومی عادی هم یکی از انواع مجامع شرکت‌ها است. این مجمع مهم‌ترین مجمع از لحاظ کاربرد بوده و در سال حداقل یک‌بار، بر اساس زمانی که در اساسنامه قید می‌شود، باید برگزار شود اما امکان برگزاری چندین‌باره در طول سال را هم دارد. زمان برگزاری این مجمع می‌تواند در اساسنامه به طور دقیق تعیین شود اما درهرصورت حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت این مجمع باید تشکیل گردد.

وکیل اسلامشهر می‌نویسد؛ به منظور برگزاری این مجمع باید سهامداران توسط هیئت مدیره و از طریق روزنامه‌ای کثیرالانتشاری که به این منظور تعیین شده دعوت شوند و و فاصله انتشار تا برگزاری نباید کمتر از ده روز و بیش ازچهل روز باشد.

وکیل شهریار ادامه می‌دهد در صورت عدم انجام این وظیفه توسط هیئت‌مدیره، بازرس یا بازرسان شرکت باید شخصاً اقدام به این دعوت نمایند. در غیر این صورت مطابق با قانون تجارت مالکین بیش از یک‌پنجم سهام شرکت این حق را دارند که نسبت به دعوت سایر سهام‌داران اقدام کنند.

مهم‌ترین وظایف این مجمع عبارت‌اند از:

.انتخاب مدیران به‌جز اولین آنها برای مدت دو سال

.انتخاب بازرسان و بازرس علی‌البدل به جز اولین آنها

.تعیین یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار به‌منظور انتشار آگهی‌ها تا مجمع بعدی

.رسیدگی به امور مالی و تصویب ترازنامه و تعیین چگونگی تقسیم سود میان سهام‌داران

انواع مجامع شرکتها

مجمع‌عمومی فوق‌العاده

وکیل سمنان بیان می‌کند که یکی از انواع مجامع شرکت‌ها مجمع‌عمومی فوق‌العاده است. همان‌طور که از نام این مجمع مشخص است غالباً برای موارد مهم تشکیل می‌گردد.

مطابق با قانون تجارت، مهم‌ترین وظایف این مجمع مربوط به تغییرات اساسنامه و تغییرات سرمایه اعم از کاهش یا افزایش آن و انحلال شرکت است.

در این مجمع باید بیش از نصف تعداد سهام‌دارانی که حق رأی دارند حاضر شوند و تصمیمات باید با اکثریت دو‌سوم آرای افراد حاضر در جلسه اتخاذ شود و اگر در اولین جلسه این حد نصاب حاصل نشود برای بار دوم دعوت شده و با هر تعدادی که حضور یابند برگزار می‌شود.

نویسنده: داود علیاری، کارشناس حقوق ، وکیل دادگستری

قبل از ورود به هر دعوای حقوقی حتما با وکیل متخصص مشورت کنید و بدون ارزیابی ادله و مدارک وارد دعوا نشوید. موضوعات حقوقی بسیار تخصصی و پیچیده است و یک اشتباه کوچک می تواند خسارت های زیادی را متوجه شما کند.

مؤسسه حقوقی زعفری متشکل از مجموعه ای از وکلای حرفه ای دادگستری آماده ارائه مشاوره بیشتر درباره این موضوع به شما است.

موسسه حقوقی زعفری

همه حقوق این سایت برای موسسه حقوقی «زعفری رحقی»محفوظ است.